کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۱۵ جست‌وجوگر بومی در راه است

5 بهمن 1394 ساعت 17:28

ایتنا - بعد از فراخوان، ۱۱۰ طرح دریافت شد که از میان آنها ۱۹ طرح برای بررسی انتخاب شدند، ۱۵ طرح تعیین تکلیف شده و ۴ طرح باقی مانده نیز در جلسه آینده تعیین تکلیف می‌شود.




دبیر شورای راهبردی جویشگر بومی وزارت ارتباطات از نهایی شدن ۱۵ طرح مرتبط با موتور جویشگر بومی خبر داد و گفت: حمایت از ایجاد ۳ موتور بومی جست‌وجوی متنی، مورد موافقت قرار گرفت.


به گزارش ایتنا علیرضا یاری در گفت‌وگو با مهر در مورد آخرین وضعیت فراخوان حمایت از طرح‌های مرتبط با جویشگر بومی اظهار داشت: در پایان مهلت تعیین شده برای طرح جویشگر بومی، ۱۱۰ طرح دریافت شد که از میان آنها ۱۹ طرح را از ۴۰ شرکت کننده، برای بررسی در شورای راهبری جویشگر بومی، انتخاب کردیم. هم اکنون ۱۵ طرح در این زمینه تعیین تکلیف شده است و ۴ طرح باقی مانده نیز در جلسه آینده شورای راهبری، تعیین تکلیف می‌شود.
وی با بیان اینکه هر یک از این طرح‌ها به منزله یک موتور جست‌وجوی اینترنتی نیست، ادامه داد: ما برای موتور جست‌وجوی متنی تنها ۳ پیشنهاد دریافت کردیم. اما طرح‌های دیگر مربوط به سایر سرویس‌های جویشگر بومی خواهد بود. به این معنی که در طرح جویشگر بومی، سرویس‌های مختلفی دیده شده است که یکی از آنها، سرویس جست‌وجوی متنی است. در این سرویس کاربر در دنیای وب می تواند واژه های مختلف را جست‌وجو و مستندات مرتبط با آن را دریافت کند.

دبیر شورای راهبری جویشگر بومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد سایر سرویس های مرتبط با این طرح، گفت: برای مثال زمانی که کاربر قصد جستجوی مستندات علمی و مقالات را دارد، سرویس دیگری مدنظر خواهد بود که جستجو در فضای علمی را مهیا کند. در همین حال برای جستجوی خبر نیز امکاناتی با هدف تحلیل خبر، اولویت بندی و دسته بندی خاص درنظر گرفته شده است. به تعبیر دیگر در طرح جویشگر بومی، پروژه های متعددی دیده شده است که یکی از پروژه های اصلی آن، جستجوی متنی است. در کنار آن اما، پروژه جستجوی تصویر، خبر، علم، گراف دانش، جستجوی نقشه، ایمیل و خط و زبان فارسی تعریف شده است.

یاری با اشاره به اینکه هریک از این طرح ها از سوی ۲ تا ۳ شرکت پیشنهاد داده شده اند اضافه کرد: در نهایت این سرویسها بهم وصل شده و در قالب یک پروژه اصلی، یکپارچه می شوند. در این طرح، هدف ارتقای شرکتهای نوپا و دارای ایده در حوزه جویشگر بود که توان جلوبردن تمامی سرویس ها را به صورت یکجا ندارند. امید می رود در این طرح، سرویس های کاملتری در حوزه موتور جستجوی بومی ارائه شود.

وی با اشاره به موتور جستجوی پارسی جو که چند سرویس از جمله نقشه و ترجمه را نیز ارائه می دهد گفت: این سرویس ها از شرکت‌های دیگر گرفته شده اما هسته اصلی جستجوی متنی مربوط به پارسی جو است و در نهایت آنها در قالب یک همکاری مشترک، این طرح را پیاده سازی کرده اند.

دبیر شورای راهبری جویشگر بومی با بیان اینکه در این پروژه ملی ۱۹ طرح محصول محور و پژوهشی دیده شده است گفت: ۳ طرح مربوط به موتورهای جستجوی متنی است که تاکنون ۲ موتور جستجو معرفی رسمی شده اند و حمایت از یک موتور جستجو نیز در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی با تاکید براینکه در موتور جستجوی متنی هدف بومی سازی موتور اصلی جستجو است گفت: پس از اتمام مرحله بررسی برای ۱۹ طرح، قرارداد اولیه با شرکتهای مدنظر منعقد می شود و نهایت مدل همکاری تدوین و نحوه حمایت اعلام می شود. لیست پروژه ها را باید به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تخصیص اعتبارات لازم ارسال کنیم.
 


کد مطلب: 40664

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/40664/۱۵-جست-وجوگر-بومی-راه

ايتنا
  https://www.itna.ir