کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر ارتباطات خبر داد؛

مکالمات ایران و ارمنستان مستقیم می‌شود

رفع تداخل فرکانسی دو کشور

خبرگزاری مهر , 30 دی 1394 ساعت 11:01

ایتنا- در دیدار امروز واعظی و وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان سند همکاری دو کشور در حوزه گسترش همکاری‌های مخابراتی، اینترنتی و پست به امضا رسید.




وزرای ارتباطات ایران و ارمنستان با امضای دو سند همکاری، برای برطرف کردن تداخل فرکانسی در مرز دو کشور و کاهش نرخ مکالمات تلفنی، توافق کردند.


به گزارش ایتنا از مهر، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان امروز سه شنبه با گاگیک بگلریان وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.

واعظی در این دیدار با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص ۴ سند به امضا رسیده از سوی کمیسیون مشترک اقتصادی تهران و ایروان، اظهار داشت: حضور وزیر ارتباطات کشور ارمنستان در ایران، با هدف انجام توافقات مورد نظر در سند همکاری کمیسیون مشترک اقتصادی است.

در همین زمینه حدود ۲ هفته گذشته نیز هیاتی از سمت وزارت ارتباطات ایران به ارمنستان سفر داشت تا زیرساخت‌ها برای افزایش انتقال ترافیک دیتا مهیا شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش ۴ برابری حجم تبادل ترافیک دیتای میان دو کشور خبر داد و گفت: قرار است کمیسیون مشترک همکاری‌های ارتباطی در زمینه مخابرات، اینترنت، تجارت الکترونیکی و پست میان دو کشور، تشکیل شود و سالی یک‌بار وزرای دو کشور برای بررسی روند همکاری‌ها، در ایروان با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

وی در مورد توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه پست گفت: طبق سند همکاری به امضا رسیده، روابط پست بین‌الملل دو کشور افزایش می‌یابد و چاپ تمبر و برگزاری نمایشگاه تمبر در کشور مقابل در دستور کار قرار گرفته است.

از سوی دیگر توافق شد تا امکان خرید اینترنتی کالا از ارمنستان و بالعکس فراهم شود و پست دو کشور مسئولیت جابه‌جایی کالا را عهده‌دار شوند.

واعظی با اشاره به توافقات مربوط به اینترنت و مخابرات میان دو کشور نیز تصریح کرد: برای رفع تداخلات فرکانسی مرزنشینان مقرر شد هیاتی در این زمینه میان دو کشور تشکیل و موضوع را بررسی کند تا در نهایت این مشکل برطرف شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ارتباطات تلفنی میان دو کشور ایران و ارمنستان به دلیل آنکه ارتباط مستقیم میان دو کشور وجود ندارد گران است گفت: برای کاهش نرخ مکالمات بین‌الملل با کشور ارمنستان، ارتباط مخابراتی دو کشور مستقیم می‌شود.

وی از تصمیم برای برگزاری اجلاس ۳ جانبه میان ایران، ارمنستان و عراق خبر داد تا موضوعات مربوط به دیتا، اینترنت و صوت میان ۳ کشور حل و فصل شود.

واعظی در مورد فعالیت بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات دو کشور نیز گفت: انتقال تجربیات شرکت‌های ایرانی و ارمنستانی در این حوزه نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین قرار است در مورد امنیت شبکه نیز همکاری‌هایی داشته باشیم.

در این دیدار گاگیک بگلریان وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان نیز اظهار امیدواری کرد که حجم روابط دو کشور در حوزه ICT در چارچوب همکاری‌های مدنظر، ۳ برابر افزایش یابد.


کد مطلب: 40522

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/40522/مکالمات-ایران-ارمنستان-مستقیم-می-شود

ايتنا
  https://www.itna.ir