۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰

بدافزار رایانه‌ای تنها عامل قطع برق اوکراین نبود

ایتنا- نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که قطع برق کشور اوکراین در ماه گذشته تنها به علت نفوذ بدافزار رایانه‌ای اتفاق نیفتاده است.
بدافزار رایانه‌ای تنها عامل قطع برق اوکراین نبود




به گزارش ایتنا از فارس، این مساله باعث شد حداقل ۸۰ هزار نفر در این کشور برای چند ساعت از استفاده از نعمت برق محروم شوند.


بدافزار عامل وقوع این مشکل امکان دسترسی هکرها به شبکه‌ای را فراهم کرده که دستکاری آن توسط مهاجمان موجب قطع برق شده است.

اطلاعاتی که توسط یک گروه تحقیقاتی موسوم به SANS Industrial Control Systems (ICS) منتشر شده نشان می‌دهد بسیاری از سیستم‌های کنترل صنعتی که در صنایع مختلف به کار می‌روند دارای آسیب‌پذیری‌های مهمی هستند و همین مساله زمینه را برای موفقیت حملات سایبری فراهم می‌کند. در واقع اگر سیستم‌های یاد شده در اوکراین به روز شده بودند حملات هکرها به سرانجام نمی‌رسید.

(ICS) معتقد است حملات یاد شده هماهنگ شده و برنامه‌ریزی شده بودند و ممکن است اقدامی ناشی از افزایش تنش میان روسیه و اوکراین از سال ۲۰۱۴ به این سو باشد. هکرها اگر چه از بدافزار برای دسترسی به شبکه برق استفاده کردند، اما توانستند اقدامات خود را عملیاتی عادی در سیستم توزیع برق جا بزنند و لذا حساسیتی ایجاد نکنند و این ناشی از ضعف سیستم‌های کنترل صنعتی بوده است.

آنها همچنین حملات موسوم به denial-of-service را بر علیه سیستم‌های تلفنی این تاسیسات انجام دادند تا مشترکان بی برق مانده نتوانند با تلفن موضوع را به اطلاع سازمان‌های مربوطه برسانند.

بدافزار مورد استفاده در این حملات قبلا توسط یک گروه هکری روس موسوم به Sandworm به کار گرفته شده بود. حملات یاد شده موجب شد ده‌ها هزار نفر در اوکراین به مدت سه تا شش ساعت مجبور به تحمل خاموشی شوند.
کد مطلب: 40318
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام