کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توصیه‌ها و هشدارهای فتا درباره دانلود موبایلی برنامه‌ها

خبرگزاری ايسنا , 15 دی 1394 ساعت 9:37

ایتنا- برخی از بدافزارهایی که در حین دانلود بر روی سیستم قرار می‌گیرند توانایی عکاسی و فیلمبرداری بدون اطلاع کاربر را دارند.




سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه برخی کاربران در دانلود از سایت‌ها دقت لازم را ندارند، گفت: این امر باعث آلودگی سیستم‌گوشی‌های هوشمند می‌شود؛ برخی از این بدافزارها که در پی دانلود بر روی سیستم قرار می‌گیرند، توانایی عکاسی و فیلم برداری بدون اطلاع کاربر را هم دارند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، سرگرد حمید کیانی با بیان اینکه متاسفانه کاربران هنگام دانلود از سایت‌ها دقت لازم را درخصوص دام‌های اینترنتی ندارند، اظهار کرد: این امر باعث آلودگی سیستم گوشی‌های هوشمند یا سیستم‌های تبلت و نت‌بوک می‌شود؛ برخی از این بدافزارها که در پی دانلود بر روی سیستم قرار می‌گیرند، توانایی عکاسی و فیلمبرداری بدون اطلاع کاربر را دارند.

وی ادامه داد: بنابراین کاربران آگاه باشند که دانلود نرم‌افزار از سایت‌ها و منابع نامعتبر قطعا تبعات ناخوشایندی را برای کاربران به دنبال دارد.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا تصریح کرد: از قابلیت‌های این بدافزارها این است که به تمامی پیامک‌های دریافتی و ارسالی، دوربین گوشی و ... تسلط می‌یابد و می‌توانند بدون اجازه کاربر اطلاعات شخصی و محرمانه ذخیره شده داخل گوشی وی دسترسی داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مخرب این بدافزارها، در دست گرفتن کنترل اینترنت گوشی است که مجوز اتصال به اینترنت را به صورت کامل برای فرد مجرم مهیا می‌کند و امکان خواندن اطلاعات مربوط به خصوصیات دستگاه را فراهم می‌کند.

وی بیان داشت: یکی دیگر از دسترسی‌هایی که به مجرم داده می‌شود، امکان برقرار تماس تلفنی در شبکه موبایل (با استفاده از سیم‌کارت درون گوشی) و بدون اطلاع کاربر است.

کیانی تاکید کرد: حتما برای نصب هرگونه برنامه و نرم‌افزار از سایت‌های شناخته شده استفاده شود.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: بیشتر قربانی‌های این قبیل بدافزارها نوجوان و جوانان هستند که اقدام به دانلود از سایت‌های مختلف می‌کنند.

سرگرد کیانی ادامه داد: یکی از ترفندهای مجرمان سایبری برای فریب کاربران، جهت دانلود بدافزارهای آلوده و مخرب، تشویق کاربران به دانلود فیلم و کلیپ یا نرم‌افزارهای خاص و مورد علاقه کاربران است.

وی یکی از مهمترین نکات ایمنی در فضای مجازی را استفاده و به روزرسانی آنتی ویروس بیان داشت و گفت: اگر کاربران از آنتی ویروس‌های قابل اطمینان استفاده کنند و مرتب آنها را به روزرسانی کنند تا حدودی می‌توانند از ورود بدافزارها به سیستم خود جلوگیری کنند و امنیت سیستم و دستگاه خود را بالا ببرند.

سرگرد کیانی همچنین نحوه دریافت برنامه‌های کامپیوتری را بسیار مهم دانست و افزود: دانلود کردن نرم‌افزارها، کلیپ‌ها، تصاویر و سایر برنامه‌ها و اطلاعات مورد نیاز باید از وب سایت‌های معتبر باشد؛ کاربران باید دقت داشته باشند ورود به برخی از سایت‌هایی که دارای فعالیت غیر مجاز هستند، می‌تواند زمینه ورود برخی از نرم‌افزارهای مخرب را فراهم کند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری، دقت در نصب نرم‌افزارها را نکته‌ای کلیدی دانست و گفت: برخی از برنامه‌ها (به خصوص نصب شبکه‌های اجتماعی خارجی) هنگام نصب، مجوز برخی از دسترسی‌ها را از کاربران اخذ کرده و در ادامه امکان سوءاستفاده از این دسترسی‌های ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی از این نرم‌افزارها طوری طراحی شده که در صورت عدم تایید مجوز دسترسی توسط کاربر، امکان نصب نرم‌افزار وجود ندارد. در واقع طراحی آنها به گونه‌ایست که کاربر برای نصب مجبور باشد مجوز تمامی دسترسی‌ها را به طراح نرم‌افزار بدهد.

سرگرد کیانی به کاربران توصیه کرد: کاربران دقت داشته باشند از نصب برنامه‌هایی که ضروری نیستند، خودداری کرده و در صورت امکان با دقت و ترجمه مجوزهای درخواستی، از دادن دسترسی‌های غیر ضروری و مشکوک دوری کنند.

وی تاکید کرد: برخی از دسترسی‌ها موضوعیتی با حوزه کاری اپلیکیشن مورد استفاده ندارند،پس درخواست «تائید» این دسترسی‌ها از سوی طراح، کمی مشکوک به نظر می‌رسد.

براساس گزارش سایت پلیس، سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری فتا ناجا گفت: هموطنان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت پلیس فتا www.cyberpolice.ir بخش آموزش مراجعه کنند همچنین در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا، بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.


کد مطلب: 40171

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/40171/توصیه-ها-هشدارهای-فتا-درباره-دانلود-موبایلی-برنامه-ها

ايتنا
  https://www.itna.ir