۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۴

یک فقدان بزرگ برای لینوکس: مرگ خالق Debian در ابهام و سکوت محض

ایتنا- بنا به درخواست خانواده ایان مورداک مراسم تشریفات مرگ وی به هیچ‌وجه عمومی نشد.


«ایان مورداک» - Ian Murdock - در ۲۸ دسامبر در سکوت خبری محض و در ۴۲ سالگی در شهر سانفرانسیسکو درگذشت؛ وی خالق و طراح اصلی Debian، یکی از معروف‌ترین توزیع‌های حال حاضر سیستم‌عامل لینوکس بود و ایان، آن را در سال ۱۹۹۳ وقتی دانشجوی دوره کارشناسی در دانشگاه پوردو هندوستان بود، طراحی کرد.


تشریفات مرگ مورداک به هیچ وجه عمومی نشد و گویا این خواست خانواده وی بوده است. کارمند سابق وی «داکر» در یک بیانیه بعد از تحسین و ستایش کاری که مورداک برای دنیا کرده است، گفته: خانواده ایان درخواست کرده‌اند که مطبوعات و همه کسانی که خود را در غم از دست رفتن ایان شریک می‌دانند، حریم خصوصی خانواده وی را رعایت کنند و تنها از طریق داکر به طرح سوالات و خبرگیری بپردازند.


در سال ۱۹۹۳ لینوکس تنها دو سال داشت و هنوز یک سال تا نسخه ۱ آن زمان لازم بود. کسی که در طراحی Debian با ایان همکاری داشت، شخصی بود به نام Deborah Lynn که بعدا با وی ازدواج کرد.

نام Debian ترکیبی است از اول نام Deborah و اول نام Ian. اما ایان خالق Package Manager به نام apt-get نیز هست. اما بگذارید کمی در مورد ای دو بیشتر بدانیم.

لینوکس سیستم‌عاملی است که خدمات و سیستم‌های بیشماری همچون آمازون و گوگل بر مبنای آن طراحی شده‌اند. این سیستم‌عامل در میلیاردها دستگاه همچون گوشی‌های اندروید حضور دارد.

دلیل این امر آن است که امروزه، نوشتن نرم‌افزار بر روی لینوکس شبیه ساختن یک ساختمان بر روی یک اسکلت آماده است.

لینوکس و همه سیستم‌های شبیه آن – نظر نسخه مشتق از آن به عنوان سیستم‌عامل اپل یا همان OS X) زیربنایی است که همه آنچه دیده می‌شود، بر روی آن سوار شده‌اند.

اما لینوکس در واقع چیزی است که به آن نام کرنل را داده‌اند. آنچه یک کرنل را مفید می‌سازد، توزیعی است که از آن ناشی می‌شود.

همانند یک کامیون که مصالح ساختمانی شما را فراهم می‌کند که به یک معمار نیز نیاز دارد. این معمار همان package Manager است. در نتیجه مهمترین ابزار شما این Package Manager است.

در سال ۲۰۰۷ ایان در یک پست در وبلاگ خود نوشت مدیریت پکیج‌ها بزرگترین پیشرفتی است که لینوکس به صنعت رایانه معرفی کرده است.


وی نوشت: قاعده بر این بود که سیستم‌عامل و نرم‌افزارها نیز محصولاتی بزرگ و یکپارچه باشند که بر روی آن سوار می‌شوند. برای مثال اگر می‌خواستید یک نرم‌افزار وی طراحی کنید، باید از یک Middleware – که اغلب خود یک سیستم پیچیده و بزرگ بود – و خود سیستم‌عامل کمک می‌گرفتید که در اغلب موارد باید هماهنگی بین این دو را خود شما ایجاد می‌کردید یا برای این کار به یک شرکت معتبر پول فراوانی می‌دادید تا این عملیات را برای شما انجام دهد؛ اما این روزها تنها کافی است با apt-get هر آنچه می‌خواهید روی سیستم‌عامل خود نصب کنید.

این راهنمای بزرگی برای توزیع Debian لینوکس بود که مانیفست Debian که خود مورداک در ۱۹۹۴ منتشر کرد تماما بر اساس آن بود.

در واقع کار بزرگی که وی انجام داد، بزرگترین خدمتی بود که بعد از اختراع سیستم‌عامل لینوکس، برای این سیستم‌عامل صورت گرفت. تا جایی که داکر در این‌باره می‌گوید جنبش Open Source منشأ خود را از Debian گرفته است.

مورداک بعد از تمام کردن دانشگاه در حالی که همچنان مشغول بهینه‌سازی Debian بود، مشغول کار در حوزه‌های دیگر این صنعت و در بنیاد لینوکس، Sun Microsystems و Salesforce شد.

طی همه این سال‌ها وی فعالیت شخص و حتی حرفه خود را معطوف به یک اصل و هدف کرده بود: تولید و طراحی بهترین کد برای بیشترین افراد.

هرچند مورداک از میان ما رفته و دلیل مرگ وی بسیار مبهم است ـ وی قبل از مرگ سخن از خودکشی گفته بود ـ این هدف و اصل همچنان در جای خود و در میان ما باقی است و الهام بخش بسیاری از طراحان نرم‌افزار و برنامه‌نویسان است.


منبع : تابناک
کد مطلب: 40102
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام