۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲

معرفی پربازدیدترین سایت‌ها در ایران

۸۷درصد سایت‌ها ایرانی‌اند
ایتنا- در حال حاضر ۴۳ درصد از دامنه‌های سایت‌های پربازدید در ایران «دات.آی.آر» هستند این تعداد سال گذشته حدود ۴۰.۸ درصد بود.
معرفی پربازدیدترین سایت‌ها در ایران


 ارزیابی صورت گرفته از ۵۰۰ سایت اینترنتی پربازدید در ایران نشان می‌دهد: ۸۷ درصد سایت‌های پربازدید در ایران، دارای ماهیت ایرانی هستند و اقبال کاربران ایرانی به سایت‌های خبری در درجه اول اهمیت قرار دارد.


به گزارش ایتنا از مهر، معاونت توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات، ۵۰۰ سایت اینترنتی پربازدید در ایران را بر مبنای داده‌های سایت الکسا (وب سایت آنالایز کننده ترافیک وب) ارزیابی کرد.

در این ارزیابی که با استفاده از ارزیابی ماهیت آدرس ip های ایرانی استخراج شده، با مقایسه آماری از وضعیت ۵۰۰ وبسایت پربازدید در ایران از تیرماه سال ۹۳ تا آبان ماه امسال، موضوع میزبانی داخلی این وبسایت‌ها، محتوایی که کاربران ایرانی به آن علاقه‌مندند و نیز دامنه‌های اینترنتی ثبت شده تحلیل شده است.

علی اصغر انصاری، معاون توسعه و مدیریت شبکه سازمان فناوری اطلاعات، ارزیابی صورت گرفته از سایت‌های پربازدید در ایران را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه براساس بررسی‌های انجام شده از تیرماه سال گذشته تاکنون درصد میزبانی سایت‌های پربازدید داخلی از ۵۴ درصد به حدود ۶۵ درصد رسیده است گفت: در این زمینه رشد ۱۰ درصدی را بابت رشد وبسایت‌های ایرانی با میزبانی داخل نسبت به سایت‌های با میزبانی خارج داشته‌ایم.

انصاری در مورد ارزیابی از دامنه‌های پربازدید در ایران نیز گفت: سال گذشته از ۵۰۰ سایت پربازدید در ایران ۲۰۲ سایت با دامنه دات.آی.آر - ir.- بود که هم‌اکنون به ۲۱۴ سایت با دامنه آی.آر رسیده‌ایم.

این تعداد نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴۳ درصد از دامنه‌های سایت‌های پربازدید در ایران «دات.آی.آر» هستند این تعداد سال گذشته حدود ۴۰.۸ درصد بود.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه در این بازه زمانی دامنه‌های «دات‌کام» در میان سایت‌های پربازدید در ایران، کاهش داشته است اضافه کرد: در تیرماه سال ۹۳ حدود ۲۴۹ وب‌سایت با دامنه دات‌کام در میان ۵۰۰ وبسایت پربازدید در ایران به چشم می‌خورد که هم‌اکنون به ۲۴۰ دامنه کاهش پیدا کرده است. با این وجود ۴۹.۴ درصد از سایت‌های پربازدید در ایران، دارای دامنه «دات‌کام» هستند.

وی با بیان اینکه دامنه‌های «دات‌کام» هم سایت‌های ایرانی و هم سایت‌های خارجی را شامل می‌شود خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان ۵۰۰ سایت پربازدید در ایران دامنه‌های دات org و دات net هر کدام حدود ۱۶ وبسایت را به خود اختصاص داده‌اند که سال گذشته به ترتیب ۱۷ و ۲۵ بوده‌اند.

انصاری با اشاره به توازن موجود میان دامنه‌های دات.آی.آر و دات‌کام خاطرنشان کرد: در بیش از یک سال گذشته در میان دامنه‌های اینترنتی، دامنه دات.آی.آر، رشد ناچیزی را تجربه کرده است.

معاون سازمان فناوری اطلاعات در مورد تحلیل صورت گرفته از تعداد سایت‌های پربازدید در ایران که دارای ماهیت ایرانی هستند گفت: سال گذشته از کل ۵۰۰ سایت پربازدید ۸۵ درصد سایت‌ها ایرانی بوده و ۱۳ درصد غیرایرانی بوده است که این رقم تقریبا حفظ شده است.

به نحوی که هم‌اکنون حدود ۸۷ درصد سایت‌های پربازدید در ایران، ماهیت ایرانی داشته و مابقی غیر ایرانی هستند.

به این ترتیب نسبت سایت‌های پربازدید ایرانی و غیرایرانی با حدود ۲ درصد رشد سایت‌های ایرانی همراه بوده است.

وی وضعیت میزبانی سایت‌های ایرانی در داخل کشور را نسبت به سال گذشته همراه با رشد عنوان کرد و افزود: از سال گذشته تاکنون ۱۰ درصد به میزبانی سایت‌های ایرانی در داخل کشور افزوده شده است.

خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری بیشترین بازدید را دارند

انصاری درخصوص ارزیابی محتوای ۵۰۰ سایت پربازدید در ایران اظهار داشت: خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری، بیشترین بازدید را نزد ایرانی‌ها دارند. به نحوی که در میان ۵۰۰ سایت پربازدید در ایران، حدود ۱۲۳ سایت پربازدید، سایت خبری هستند و مردم خیلی به آنها مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه بعد از سایت‌های خبری، وبسایت‌های سرگرمی و بازی در رده دوم قرار دارند اضافه کرد: استقبال کاربران ایرانی از خدمات اپ (اپلیکیشن) طی یک سال اخیر افزایش خوبی داشته و سومین دسته از سایت‌های پربازدید در ایران به این موضوع اختصاص دارد.

این مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه فروشگاه‌های اینترنتی و خدمات اپلیکیشن افزایش خوبی را نسبت به سال گذشته داشته‌اند گفت: تعداد وبسایت‌های فروشگاه‌های اینترنتی در میان وبسایت‌های پربازدید، از ۳۰ سایت در سال گذشته به ۵۰ سایت افزایش یافته است.

انصاری وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو و نیز خدمات دانلود را در رده‌های بعدی محتوای سایت‌های پربازدید عنوان کرد و گفت: سایت‌هایی که خدمات دانلود می‌دهند در این رده‌بندی با رشد خوبی همراه بوده‌اند.

به نحوی که تیرماه سال گذشته ۲۳ سایت خدمات دانلود در بین ۵۰۰ سایت پربازدید بود که هم‌اکنون این رقم به ۳۲ سایت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، ۲۵ درصد سایت‌های پربازدید در ایران را به خود اختصاص داده‌اند افزود: این درصد از سال گذشته تاکنون تغییر چندانی نداشته است.

از سوی دیگر خدمات بازی و سرگرمی از ۱۷ درصد در سال گذشته به ۱۲ درصد رسیده است و وبسایت فرورشگاه‌های اینترنتی ۹ درصد سایت‌های پربازدید را از آن خود کرده‌اند که این رقم سال گذشته حدود ۶ درصد بوده است.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: وبسایت‌های ارائه دهنده خدمات اپلیکیشن، شبکه‌های اجتماعی با دامین رسمی، موتورجستجو و وبلاگ که تقریبا با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده‌اند به یک نسبت در میان سایت‌های پربازدید در ایران قرار دارند.

افزایش میزبانی سایت‌های داخلی

وی در تحلیل خود از این آمار گفت: شواهد نشان می‌دهد که نسبت میزبانی سایت‌های داخلی به خارجی در کشور افزایش پیدا کرده است و نسبت مراجعه کاربران ایرانی به سایت‌های ایرانی نسبت به سایت‌های غیرایرانی با افزایش چند درصدی همراه بوده است.

در این میان فروشگاه‌های مجازی در میان کاربران با اقبال بیشتری نسبت به سال گذشته مواجه شده‌اند و وب‌سایت‌های پربازدید با دامنه «دات.آی.آر» نیز چند درصد افزایش داشته‌اند.

انصاری اظهار امیدواری کرد که با سیاست‌های وزارت ارتباطات، اقبال کاربران و حمایت از تولیدات بومی در این بخش، بتوان درصد مراجعه به سایت‌های خارجی که سرویس‌های معادل در ایران دارند مانند موتور جستجو، ایمیل، خدمات اپ، بازی و سرگرمی و شبکه‌های اجتماعی، را کاهش و درصد بازدیدهای کاربران ایرانی از سرویس دهنده‌های نظیر در داخل کشور را، تغییر داد.
کد مطلب: 39314
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام