۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۵
رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران خبر داد؛

ضریب رشد استارتاپ‌های ایرانی در حد متوسط جهانی

ایتنا- به ازای هر ۱۰۰ ایرانی، ۷ استارتاپ درکشور وجود دارد که این آمار از تمام کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بالاتر و تقریبا نزدیک به سطح جهانی است.
ضریب رشد استارتاپ‌های ایرانی در حد متوسط جهانی


محمدرضا زالی رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره دستاوردهای پروژه‌های دانشجویی در مورد طرح‌های دانش بنیان گفت: شرکت‌های استارتاپی معمولا شرکت‌هایی هستند که کمتر از ۴۲ ماه از عمر فعالیت آنها می‌گذرد و بنابر گزارش دیده‌بان جهانی کارآفرینی، نرخ فعالیت‌های نوظهور بر اساس آمار در سال ۲۰۱۴ هفت درصد بوده است.


به گزارش ایتنا از مهر، وی ادامه داد: این به این معنی است که از هر ۱۰۰ ایرانی، ۷ نفر استارتاپ داشته‌اند که این آمار از تمام کشورهای MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) بالاتر و تقریبا نزدیک به سطح جهانی است.

زالی با تاکید براینکه در ۳ سال گذشته حمایت از استارتاپ‌های دانش بنیان افزایش یافته است گفت: پیش‌بینی می‌شود که این آمار در پایان سال ۲۰۱۵ همزمان با برداشته شدن تحریم‌ها به حدود ۹ درصد افزایش یابد.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با بیان اینکه دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM)، در سال ۱۹۹۹ با مشارکت کشورهای انگلیس، آمریکا، فنلاند و ایرلند، دانشگاه بابسون و دانشکده کسب و کار لندن و با حمایت بنیاد کارآفرینی کافمن ایجاد شد گفت: در سال ۲۰۰۵ میلادی، دانشگاه بابسون و دانشکده کسب وکار لندن، انجمنی مستقل نیز تحت عنوان انجمن پژوهش‌های کارآفرینی جهانی (GERA) برای سرپرستی فعالیت‌های GEM، تاسیس کردند.

وی گفت: با تلاش دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و حمایت وزارت کار و امور اجتماعی، در سال ۱۳۸۶ ( ۲۰۰۸ میلادی)، ایران به عنوان چهل و چهارمین کشور به GEM پیوست و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نماینده ایران در این سازمان جهانی شد.

زالی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۷، تعداد ۴۳ کشور در برنامه پژوهشی دیده بان جهانی کارآفرینی (GEM) مشارکت داشته اند و در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹)، با ورود ۸ عضو جدید (فلسطین خودگردان، سوریه،...)، تعداد اعضای فعال این کنسرسیوم به ۵۱ کشور رسید.

وی افزود: به واسطه پیشرفت‌هایی که در کشور طی سالیان اخیر صورت گرفته اکنون نگاه بسیاری از کشورهای همسایه به ایران است. خوشبختانه شاهد هستیم که دیگر مانند گذشته با بحران فرار مغزها - Brain Drain - روبرو نیستیم ؛ بحران فعلی فرار کسب و کارها ( Business brain Drain ) است. در این بین نقش شتابدهنده‌ها بسیار مهم است و آنها باید با حضور در دانشگاه‌ها تلاش کنند تا به حمایت از دانشجویان، ایده‌های آنها را به کسب و کار تبدیل کنند.

نخستین جشنواره دستاوردهای پروژه‌های دانشجویی با همکاری ۶ دانشگاه با حضور مسئولان و نخبگان دانشگاهی در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این جشنواره، ۱۲۸ طرح دانشجویی در موضوعات مختلف علمی و فناوری در جهت توسعه دانش در کشور و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای تجاری سازی نوآوری‌ها و ایده‌های فناوری نخبگان و نوابغ کشور شرکت داشتند که از بین آنها ۸۰ طرح در حضور استادان و هیات داوران ارائه و در نهایت ۱۰ طرح به عنوان برگزیدگان جشنواره انتخاب شدند.

هزینه اجرای طرح‌های دانشجویی ۳ تا ۵ میلیون متناسب با اولویت صنعتی طرح‌ها در نظر گرفته شد و در مجموع حدود نیم میلیارد تومان حمایت مالی از طرح‌های دانشجویی توسط بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در نخستین جشنواره دستاوردهای پروژه‌های دانشجویی صورت گرفت.

در این مراسم همچنین سلمان نورآذر استاد دانشگاه امیرکبیر و دبیر علمی جشنواره طرح‌های دانشجویی و حمایت از نخبگان دانشگاهی، با بیان اینکه مبنای این پروژه از حدود ۲ سال پیش طراحی شد، گفت: البته در این بین طرح‌هایی بودند که به دلیل اهمیت صنعتی که برای کشور داشتند ۲ تا ۳ بار مورد حمایت مالی قرار گرفتند که هدف ما حمایت از دانشجویانی است که حمایت کننده ندارند.
کد مطلب: 39292
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام