کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رشد مصرف ویدئو در اینترنت ایران

روزنامه دنیای اقتصاد , 10 آبان 1394 ساعت 10:55

ایتنا- تماشای ویدئو از طریق اینترنت برای کاربران نوعی سرگرمی است و وقت زیادی از آنها می‌گیرد.




گرایش کاربران طی سال‌های اخیر از متن به عکس و از عکس به ویدئو سوق پیدا کرده است.
 دیدن ویدئو روی اینترنت مدتی است که جزو کارهای روزانه ما شده است.

حالا دیگر به هر شبکه اجتماعی یا پیام‌رسانی که سر بزنیم خیلی بعید است که در همان چند دقیقه ابتدایی ویدئویی به پستمان نخورد.

فیس‌بوک مدت زیادی است که سرویس ویدئو را به خدماتش اضافه کرده و جالب اینکه کار به جایی رسیده است که آمار بازدید از ویدئو در فیس‌بوک اواخر سال ۲۰۱۴ از یوتیوب هم پیشی گرفت.

البته این نکته در این میان حائز اهمیت است که رمز اصلی این آمار بالا در قابلیت پخش خودکار (Auto play) ویدئوهای فیس‌بوک بوده است.

در تلگرام هم که حالا دیگر کم نیستند پیام‌های ویدئویی که بین کاربران رد و بدل می‌شود. حتی اینستاگرام هم که درواقع کار خود را به‌عنوان برنامه به اشتراک‌گذاری عکس آغاز کرد حالا مدتی است که سرویس به اشتراک‌گذاری ویدئو را هم اضافه کرده و کاربران می‌توانند در این اپلیکیشن ویدئوهای کوتاه بگذارند و ببینند.

این گسترش چشمگیر ویدئو و سرویس‌های مربوط به آن قطعا تقاضایی درخور توجه داشته است.

علت این افزایش تقاضا هم کمابیش معلوم است؛ راحتی و سرعت کار. طبیعتا کاربر ترجیح می‌دهد اخبار و اطلاعاتی را که نیاز دارد، به‌صورت ویدئویی ببیند که هم جذابیت بیشتری دارد و هم زمان و انرژی کمتری در مقایسه با پیام متنی می‌گذارد.




در این میان نباید نقش مهم ابزارهای تماشای ویدئو را فراموش کنیم. در این چند سال اخیر اغلب تلفن‌هایی که در دست داریم با کارآیی و کیفیتی که دارند شرایط مناسبی برای کاربر فراهم می‌کنند که در آن ویدئو ببینیم یا بگذاریم.

علی تهرانی نصر، مدیر کسب‌وکار و توسعه سایت «آپارات» با تاکید بر این امر که با همه‌گیر‌شدن تلفن‌های همراه مردم می‌توانند به راحتی ویدئو ببینند، می‌گوید: ۴۵ درصد ترافیک روزانه روی تلفن‌های هوشمند و تبلت از ویدئو است که نشان‌دهنده این است که از اپلیکشین‌ها استفاده زیادی می‌شود.

از طرفی توسعه زیرساخت‌های کشور و بهبود سرعت اینترنت در این بین نه‌تنها بی‌تاثیر نبوده بلکه نقش مهمی هم در رشد مصرف ویدئو داشته است.

اگر اینترنت کشور همان سرعت سه‌چهار سال گذشته را داشت حتی اگر همه شبکه‌ها و رسانه‌ها هم ویدئوی رایگان می‌گذاشتند کسی نمی‌توانست ببیند.

ولی حالا با اینکه در مقایسه با سرعت اینترنت جهانی در درجه پایینی هستیم با این حال پهنای باند به اندازه‌ای رسیده است که بتوانیم با اینترنت همراهمان ویدئوهای هرچند کوتاه تماشا کنیم.

این موارد باعث شده جدا از مسائل سرگرمی حتی ترجیح بدهیم اخبار را هم به‌صورت ویدئویی ببینیم و درنتیجه آمار بازدید از ویدئو را به حد چشمگیری بالا ببریم.

تهرانی نصر در این‌باره می‌گوید: بازدید روزانه از آپارات بیش از پنج میلیون و نیم ویدئو است در حالی‌که سال گذشته این رقم سه و نیم میلیون ویدئو بوده است.

او با اشاره به رشد صعودی و نمایی بازدید از ویدئو در سایت آپارات می‌گوید: در سال ۹۰ آمار بازدید از ویدئو در سایت آپارات ۹۴ هزار مورد بوده است که در سال بعد به حدود ۳۲۰ هزار ویدئو رسید.

تهرانی نصر در ادامه می‌گوید: این سیر همچنان به روند صعودی خود ادامه داد تا اینکه در سال ۹۲ حدود ۴۹۰ هزار ویدئو بارگذاری شد و در سال گذشته نیز نزدیک به یک‌میلیون ویدئو بارگذاری شده است.

مدیر کسب و کار و توسعه آپارات در ادامه با توجه به رشد موجود می‌گوید: امسال تخمین می‌زنیم که حدود ۳ میلیون ویدئو در سایت بارگذاری شود.

او بیشترین بازدیدها را مربوط به ویدئوهای سرگرمی، سبک زندگی و بعد از آن ویدئوهای ورزشی می‌داند و درباره کمترین بازدیدها می‌گوید: ویدئوهایی با محتوای سیاسی و خبری در مقایسه با دیگر دسته‌بندی‌ها بازدید کمتری دارند.




در این میان یکی دیگر از موارد مهم در سیر صعودی بازدید از ویدئو تولید محتوا است. حالا دیگر مثل سال‌های گذشته فقط اشتراک‌گذاری رایج نیست و حتی افراد عادی هم دست به کار شده‌ و به تولید محتوا می‌پردازند.

تهرانی نصر در این‌باره می‌گوید: حتی اغلب شرکت‌ها هم در تبلیغات خود کاتالوگ و مواردی از این دست را کنار گذاشته و به تیزرهای تبلیغاتی روی آورده‌اند که این امر هم به نوبه خود تاثیر درخوری در رشد بازدید از ویدئو
گذاشته است.

در این میان البته نظرهایی هم وجود دارد که حاکی از این است که سرعت پیشرفت در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر تاخیر قابل توجهی دارد.

احمدرضا نخجوانی، مدیرعامل شرکت شاتل در این‌باره می‌گوید: کاربری اینترنت در جهان در حال عوض‌شدن است و طبعا کشور ما هم به همین سمت می‌رود ولی با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد بی‌شک این سیر با کندی پیش می‌رود.

نخجوانی یکی از علل تاثیرگذار در گرایش کاربران به سمت ویدئو را تجهیزات اینترنتی می‌داند.

او برای نمونه می‌گوید: کاربری که تلویزیون هوشمند دارد طبیعتا به این سمت گرایش پیدا می‌کند که از امکانات و قابلیت‌های آن استفاده کند و درواقع این تجهیزات جدید با کارآیی‌هایی جدید نقش مهمی در کشیده‌شدن کاربران به سمت دانلود و بازدید از ویدئو ایفا می‌کنند.

سرویس ۳
با تمام این اوصاف هستند شرکت‌هایی که به اهمیت ویدئو پی‌برده و درصدد ارائه سرویس‌هایی هستند که بتوان از طریق آنها ویدئو مشاهده کرد.

یکی از این شرکت‌ها سرویسی با عنوان «سرویس ۳» راه‌اندازی کرده است که تحت سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول فعالیت می‌کند.

سرویس ۳ که زمان زیادی از راه‌اندازی‌اش نمی‌گذرد با گسترش استفاده از اینترنت همراه ارائه شده است.

ارسال محتوای ویدئویی از طریق اینترنت باند پهن اولین اصل در طراحی این سامانه است.

از طریق اپلیکیشن این سامانه کاربران بدون نیاز به جست‌وجو در اینترنت می‌توانند به‌راحتی به محتوای مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند.

سرویس ۳ حاوی فیلم‌های ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای در حوزه‌های مختلف هنری، ورزشی، سرگرمی‌ و... است.

برخی محتواهای موجود در این سایت رایگان عرضه می‌شوند و برخی دیگر که البته تعدادشان کم هم نیست با پرداخت هزینه در اختیار شما قرار می‌گیرند.

زوم ایرانسل
اپراتور دوم موبایل هم در این بین بیکار ننشسته و برنامه‌ای طراحی کرده است که از طریق آن می‌توان به برنامه‌های زنده تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، سریال، کلیپ، مستند و سخنرانی دسترسی داشت و به‌صورت آنلاین تماشا کرد.

برای دسترسی به این برنامه که زوم‌ایرانسل نام دارد کافی است با استفاده از شماره سیم‌کارت اعتباری و «رمز ایرانسلی» خود وارد برنامه زوم شده، فایل مورد نظر را انتخاب کرده و آن را به‌صورت آنلاین تماشا کنید.

برخی محتواهای این برنامه به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و برخی دیگر دارای هزینه هستند که شما می‌توانید با ایجاد اشتراک و پرداخت هزینه مربوط، از آنها بهره‌مند شوید.

نمونه‌های خارجی
طبیعی است که این سیر پیشرفت استفاده کاربران از ویدئو در کشورهای دیگر از ایران هم چشمگیرتر است.

درواقع در کشورهای توسعه‌یافته که نه مشکل پهنای‌باند دارند و نه مشکلاتی از قبیل فیلترینگ شکی نیست که میزان بازدید از ویدئو هرسال بیشتر از گذشته می‌شود. بازدید روزانه یوتیوب در سال ۲۰۱۲ به چهار میلیارد رسیده است.

این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۰۹ یک میلیارد بازدید بوده است.یکی از نکات جالبی که می‌تواند نشان‌دهنده رشد بی‌نظیر ویدئو در جهان باشد اینکه ۶۴ درصد از کسانی که می‌خواهند وسیله‌ای را آنلاین خریداری کنند ابتدا آن را در یوتیوب جست‌و جو می‌کنند.

برای نمونه میانگین تماشای ویدئو از اینترنت در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در نمودار آمده است که البته این آمار فقط محدود به کشور آمریکا است.

طبق این آمار هر فرد به‌طور میانگین ۱۷ دقیقه در روز از طریق گوشی هوشمند ویدئو تماشا می‌کند. جالب‌تر اینکه اگر تمام دستگاه‌ها را حساب کنیم این عدد به ۷۶ دقیقه در روز می‌رسد.


کد مطلب: 39029

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/39029/رشد-مصرف-ویدئو-اینترنت-ایران

ايتنا
  https://www.itna.ir