۰
plusresetminus
شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۲
تست كيفيت اینترنت ۱۳ اپراتور ممکن شد

کیفیت اینترنت شرکت‌ها را تست کنید

ایتنا- بالاخره امکانی برای کاربران اینترنت فراهم شد تا بتوانند سرویس دریافتی اینترنت خود را تست کنند.
کیفیت اینترنت شرکت‌ها را تست کنید


سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با ایجاد سامانه سنجش سرعت و کیفیت اینترنت، امکان تست کیفیت اینترنت را برای کاربران ۱۳ اپراتور، با هدف ساماندهی وضعیت ارائه این خدمات در کشور، ممکن کرد.


به گزارش ایتنا از مهر، نارضایتی کاربران اینترنت از کیفیت و سرعت سرویس دریافتی از اپراتورهای اینترنت کشور، سبب شد علاوه بر الزام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات برای راه‌اندازی سامانه سنجش سرعت، این سامانه در سازمان تنظیم مقررات نیز راه‌اندازی شود.

موضوع کندی سرعت اینترنت دریافتی از سوی اپراتورهای اینترنت کشور، یکی از مشکلات جدی کاربران اینترنت است و علاوه بر آن، اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی و حجم اینترنت از دیگر مواردی است که باعث نارضایتی کاربران شده است.

در این سامانه که از سوی رگولاتوری ارائه شده است امکان اطلاع کاربران از سرعت و کیفیت اینترنت دریافتی مشترکان فراهم شده اما با این وجود، هنوز راه حلی برای اطلاع کاربران از حجم دانلود و میزان استفاده از بسته‌های دیتا دیده نشده است.

در این سامانه سامانه‌های ايجاد شده توسط ۱۳ اپراتور اینترنت (ADSL و وايمكس)، متمركز و ساماندهی شده است كه برای سنجش سرعت و كيفيت، مشتركان می‌توانند اپراتور سرويس دهنده خود را انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرويس خود اقدام کنند.

هم‌اکنون امکان تست کیفیت اینترنت کاربرانی که از اپراتورهای شاتل، آسیاتک، پارس آنلاین، های‌وب، پیشگامان، مخابرات، عصر تلکام، صبانت، فن آوا، داتک، لایزر، ایرانسل و مبین‌نت سرویس می‌گیرند به صورت یکپارچه فراهم شده است و کاربران می‌توانند در این اندازه‌گیری، سرعت دانلود، آپلود، تاخیر، نوسانات تاخیر و گم شدن بسته‌ها (پکت لاست) را مشاهده کنند.

این امکان برای کاربران نیز وجود دارد که نتایج تست خود را ثبت و برای پیگیری به اپراتورهای مربوطه ارسال کنند.

مشتركان شركت‌های اینترنتی می‌توانند از طریق لینک‌های پرتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نشانی http://cra.ir بخش سنجش سرعت، نسبت به سنجش شاخص‌های كيفيت سرويس دريافتی خود اقدام کرده و در صورت عدم تطبيق نتایج تست با قرارداد سرويس دریافتی، براساس كدرهگيری تخصيص يافته توسط سامانه اپراتور، شکایت خود را نیز اعلام کنند.

کاربران برای تست سرعت و محاسبه دقيق‌تر سرعت ارسال و دريافت سرويس خود، باید نسبت به قطع اتصال VPN و تمامی دانلودهای درحال اجرا و يا مرورگرهای در حال استفاده از اينترنت، اقدام و ارتباط كليه وسايل استفاده كننده از سرويس از قبيل موبايل، تبلت و ساير تجهيزات مشابه را قطع کنند.

در این میان برخی از اپراتورها به منظور حفظ سوابق اندازه‌گيری سرعت و كيفيت، امكان استفاده از این سامانه را منوط به ورود به سيستم مشتركان آن شركت می‌دانند که در این صورت مشترک باید با نام كاربری و كلمه عبور دريافتی از اپراتور وارد سامانه شده و اقدام به اندازه‌گيری سرویس خود کند.

با توجه به اينكه سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است کاربران باید تنها از طريق سامانه سنجش سرعت شركت ارائه دهنده سرويس دريافتی خود برای سنجش سرعت اقدام کنند تا سرعت اتصال در شبكه اپراتور و نيز سرعت اتصال به شبكه اينترنت به درستی انداره‌گیری شود.

براساس آخرین آمار مرکز توسعه مدیریت اینترنت (متما) که مربوط به پایان سال ۹۳ است، ۷۳.۹۴ درصد مردم ایران از طریق اینترنت ADSL، اینترنت دایل‌آپ، وایمکس، اینترنت موبایل و اینترنت فیبر به شبکه متصل می‌شوند و ۵۵ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۸۲۰ نفر در ایران کاربر اینترنت هستند.

در این طبقه‌بندی تعداد کاربران اینترنت ADSL در ایران ۱۵ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۹۸ نفر و تعداد کاربران اینترنت موبایل حدود ۲۳ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۴۵۴ مشترک اعلام شده است.
کد مطلب: 38993
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام