۰
plusresetminus
يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰

توصیه به کاربران رایانه برای کاهش آسیب‌های چشمی

هشدار نسبت به افزایش بیماری نزدیک‌بینی
ایتنا- عینک آنتی‌ رفلکس و قابلیت آنتی‌ فلیکر برخی نمایشگرها می‌تواند آسیب چشمی را کاهش دهد.
توصیه به کاربران رایانه برای کاهش آسیب‌های چشمی


محمود جباروند رئیس بیمارستان دولتی فارابی و قطب چشم‌پزشکی تهران درباره تاثیر ابزارهای ارتباطی بر سلامت چشم، اظهار داشت: دو مشکل اصلی در استفاده طولانی از ابزارهای ارتباطی، ناشی از تحریک تطابق و همچنین پلک‌ نزدن برای دقت بیشتر است و هیچ ابزار کمکی نمی‌تواند این دو مشکل را جبران کند.


به گزارش ایتنا از فارس، جباروند ادامه داد: اما با پیشرفت فناوری،‌ ابزارهایی تولید شده‌اند که میزان آسیب چشمی را کاهش می‌دهند.

جباروند توضیح داد: عینک‌های آنتی رفلکس و قابلیت آنتی فلیکر که در رایانه‌های جدید از جمله لپ‌تاپ‌ها،‌ نمایشگرها و رایانه‌های بدون کیس استفاده می‌شود، میزان نور رسیده به چشم را کاهش می‌دهند که در نتیجه به دلیل تنظیم میزان نورها و طبیعی کردن طیف‌های نورانی، در کاهش آسیب‌های چشمی موثر واقع می‌شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به علت علمی تاثیر ابزارهای تنظیم‌کننده نور در کاهش آسیب‌های چشمی، توضیح داد: رنگ‌هایی که به چشم می‌رسند هر یک دارای طول موج خاصی هستند و برا اساس طول موج رنگ‌ها، یک اصل اثبات شده درباره نورها و تاثیر آن بر چشم وجود دارد.

وی گفت: از بین تمام امواجی که به چشم می‌رسد معمولا رنگ زرد متناسب با شبکیه است و نور زرد دقیقا روی شبکیه فوکوس می‌شود؛ اما نورهای آبی و قرمز خارج از شبکیه فوکوس می‌شوند و برای آوردن روی شبکیه باید عمل تطابق بیشتری انجام شود که باعث تحریک تطابق و در نتیجه خستگی چشم می‌شود.

وی افزود: در مانیتورهای کامپیوترهای سنتی که قابلیت آنتی فیلیکر و تنظیم نور را ندارند، اتفاق رخ می‌دهد که این می‌تواند در طولانی مدت باعث آسیب شبکیه چشم شود.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: برای مثال نور قرمز پشت شبکیه فوکوس می‌شود و برای آوردن از پشت به روی شبکه باید تطابق بیشتری انجام شود که ضرر دارد و از این رو از قدیم تأکید داشتند که با خودکار قرمز ننویسید که باعث تشدید نزدیک‌بینی می‌شود.

جباروند خاطر نشان کرد: تنظیم نورها و طبیعی کردن طیف‌های نورانی باعث آرامش چشم‌ها می‌شود و در کیفیت دیدن بسیار مفید است و تحولی که در ساخت عینک‌های آنتی رفلکس و نمایشگرهای آنتی فیلیکردار از جمله رایانه‌های بدون کیس شده است می‌تواند در دریافت نورهای طبیعی و بهبود کیفیت دیدن بسیار کمک کننده باشد.

جباروند خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر به علت فراگیری ابزارهای الکترونیکی تعداد نزدیک‌بینی در حال افزایش است. به ویژه استفاده از این ابزارها بین نوجوان‌ها و جوان‌ها باعث پیشرفت بیماری نزدیک‌بینی می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: معمولاً کاربران این ابزارها برای تمرکز بیشتر پلک نمی‌زنند و پلک نزدن در استفاده‌های طولانی مدت باعث آزردگی‌های چشمی، سوزن و احساس تاری دید در چشم‌ها می‌شود.

رئیس بیمارستان فارابی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده طولانی از ابزارهای ارتباطی که باعث عمل تطابق در چشم به مدت طولانی شود به افزایش نزدیک‌بینی در افراد کمتر از ۲۰ سال منجر خواهد شد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از پیشرفت بیماری نزدیک‌بینی توصیه می‌شود که به صورت مستمر یا طولانی از این ابزار استفاده نشود و در طول استفاده بازه‌های یک ربع یا ۲۰ دقیقه به چشم استراحت داده شود.

وی گفت: تأثیر موبایل‌ها به چشم بسیار بیشتر از کامپیوترها است. زیرا صفحات موبایل به دلیل کوچکی بیشتر باعث تحریک تطابق و پیشرفت بیماری نزدیک‌بینی می‌شوند و از این نظر تأثیر بدتری نسبت به کامپیوتر دارند.

وی تاکید کرد: تحریک تطابق و پیشرفت بیماری نزدیک‌بینی معمولاً‌ درباره افراد زیر ۲۰ سال است؛ اما مشکل پلک نزدن مربوط به تمامی رده‌های سنی است که به ویژه این موضوع در سنین بالاتر بیشتر است.

زیرا میزان اشک انسان در سن بالا کاهش می‌یابد و اگر پلک نزند آثار خستگی چشم بیش از جوان‌ها خود را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: علت اینکه در ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها میزان بیماری نزدیک‌بینی بیشتر است، استفاده مستمر از این نوع ابزارها است که سبب تحریک تطابق و پیشرفت نزدیک‌بینی می‌شود.
کد مطلب: 38893
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام