کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساخت اسلحه هوشمند برای نابودی اهداف مخفی پشت موانع

خبرگزاری فارس , 22 مهر 1394 ساعت 12:52

ایتنا- تیر این اسلحه، با محاسبات رایانه‌ای دقیق، مثل نارنجک عمل می‌کند!




ارتش آمریکا قصد دارد از اوایل سال آینده استفاده از اسلحه هوشمند جدیدی را آغاز کند که مجهز به سیستم خاصی برای شناسایی اهداف در پشت موانع مختلف و نابودی آنها است.


به گزارش ایتنا از فارس، با استفاده از این اسلحه می‌توان به عنوان مثال افرادی را که در پشت دیوار یک ساختمان مخفی شده‌اند شناسایی کرده و مورد هدف قرار داد؛ در واقع این اسلحه پناه گرفتن در پشت انواع موانع را برای جلوگیری از برخورد تیر بی فایده می‌کند.

اسلحه یاد شده که XM25 نام دارد توسط شرکت Orbital ATK طراحی شده و استفاده از آن به راحتی استفاده از یک مسلسل عادی است؛ سیستم کنترل شلیک اسلحه یاد شده کاملا هوشمند است و به هر سربازی که از مهارت‌های اولیه برای شلیک برخوردار است، امکان می‌دهد تا تا هدف را شناسایی کند.

بعد از شناسایی هدف با استفاده از یک ابزار لیزری می‌توان فاصله دقیق با هدف را با احتساب موانع بر سر راه مشخص کرد؛ در نهایت سیستم کنترل رایانه‌ای این اسلحه بعد از محاسبات مورد نیاز می‌تواند نقطه هدف را تعیین کند و سرباز بدون دیدن خود هدف تنها به همان نقطه شلیک می‌کند.

محاسبات رایانه‌ای حتی زمین دقیق فعال شدن چاشنی انفجاری گلوله این اسلحه را هم مشخص می‌کند تا نابودی هدف به بهترین نحو صورت بگیرد.

تیر اسلحه یاد شده مانند یک نارنجک عمل می‌کند و در هوا و در بالای سر دشمن یا شی مورد نظر که پشت یک دیوار، خودرو و از این قبیل ‌مخفی شده منفجر می‌شود.

طراحی اسلحه XM25 از اواخر دهه گذشته میلادی آغاز شده بود و در ابتدا شرکت Alliant TechSystems که توسط Orbital Sciences خریداری شده نمونه اولیه آن را تولید کرد؛ در سال 2010 نمونه اولیه این اسلحه برای ارزیابی عملیاتی به افغانستان فرستاده شد تا سربازان آمریکایی برای نابودی نیروهای معارض نیازی به جابجایی و به خطر انداختن جان خود به منظور هدف گرفتن دشمنانی که پشت موانع مستحکم مخفی می‌شوند، نداشته باشند.

ارتش آمریکا امیدوار است با استفاده از این اسلحه شمار تلفات خود را در جنگ‌ها کاهش دهد.

XM25 هدف خود را تا فاصله 500 متری به طور دقیق هدف قرار داده و می‌تواند هدف را در فاصله حداکثر 700 متری از طریق انفجار گلوله نارنجکی در هوا نابود کند.

سیستم نارنجک‌انداز این اسلحه توسط شرکت Heckler & Koch ساخته شده است؛ قرار است برای این اسلحه سه نوع تیر غیرمرگبار، ضدزره و نفوذکننده به پشت درب هم تولید و عرضه شود.


کد مطلب: 38700

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/38700/ساخت-اسلحه-هوشمند-نابودی-اهداف-مخفی-پشت-موانع

ايتنا
  https://www.itna.ir