۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۸

کارآفرینی با ظرفیت اکوسیستم تلفن هوشمند

ایتنا- رشد پرشتاب و جهانی تلفن همراه موجب شده تا این صنعت درحال حاضر یکی از منابع اصلی ایجاد فرصت‌های شغلی به شمار رود.
کارآفرینی با ظرفیت اکوسیستم تلفن هوشمند


تلفن همراه هوشمند به عنوان یکی از جدید‌ترین ابزارهای ارتباطی، به واسطه قابلیت اتصال اینترنت و پتانسیل بی‌نظیر نصب نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف، علاوه بر کارکرد ارتباطی و تعاملی بین فردی، دارای کارکردهای متنوع دیگری است.


انجام سریع و دقیق فرآیندهای مالی و بانکی، تبادل و به اشتراک‌گذاری اخبار و اطلاعات و نیز فرصت‌سازی‌های خلاقانه اینترنتی وبکارگیری اپلیکیشن‌های کاربردی به منظور اطلاع‌رسانی و ارائه آنلاین خدمات و محصولات و نظایر آن بخشی از این کارکردهاست.

تلفن‏‌های همراه ‌هوشمند، به مثابه نماد همگرایی و یکپارچگی تمام امکانات و قابلیت‌های رسانه‌ها و فناوری‌های ارتباطی، اطلاعاتی و خدماتی و به دلیل ویژگی منحصربه فردش یعنی همه جایی(همراه بودن) و همه زمانی و آنلاین بودن(به دلیل اتصال به اینترنت) گوی سبقت را از همه رسانه‌ها ربوده است.

امروزه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های ارتباطی و کاربردی و امکانات و ظرفیت‌های تلفن همراه هوشمند، ساختار و نظم سنتی زندگی اجتماعی و اقتصادی را به چالش کشیده و انقلاب و دگرگونی شگرفی را در حوزه حیات فردی و اجتماعی، ارتباطات اجتماعی، سبک زندگی، کسب و کار و اشتغال و اوقات فراغت ایجاد کرده است.

رشد پرشتاب و جهانی تلفن همراه موجب شده تا این صنعت درحال حاضر یکی از منابع اصلی ایجاد فرصت‌های شغلی به شمار رود و تحت عنوان «اکوسیستم تلفن همراه» مطرح شود.

اکوسیستم تلفن همراه شامل سازندگان گوشی تلفن همراه، سرویس‌های پشتیبانی و خدماتی ، اپراتورهای شبکه ، توزیع کنندگان و خرده فروشان ، خدمات تولید محتوا و اپلیکیشن و سایر خدمات است.

مشاغل صنعت تلفن همراه را می‌توان به شغل‌های مستقیم و غیر‌مستقیم، با نیروی کار متنوع برای هر دسته تقسیم‌بندی کرد.

شغل‌های مستقیم، توسط اپراتورهای تلفن همراه و تولیدکنندگان در تخصص‌هایی متشکل از مدیران، مهندسان و کارکنان بخش فروش، ایجاد می‌شوند.

بنابه گزارش اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور(ITU) ، در سال ۲۰۱۱، حدود ۵/۱ میلیون نفر به طور مستقیم در صنعت تلفن همراه در سراسر جهان مشغول به کار و فعالیت بودند.

البته بنظر می‌آید به مرور که این صنعت رشد می‌کند و در اختیار همگان قرار می‌گیرد به همان اندازه نیز احتمال ایجاد شغل‌های مستقیم در این حوزه کاهش می‌یابد این در حالی است که شغل‌های غیرمستقیم دارای پتانسیل فراوانی برای رشد در حرفه‌های مربوط به توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه، ارائه محتوا و فعالیت‌های مراکز تماس است.

شغل‌های غیرمستقیم توسط اپراتورهای تلفن همراه و تولیدکنندگان یا کارآفرینان ایجاد می‌شوند. به‌طوری که در برخی از بازارهای در حال ظهور، برون سپاری توسعه محتوای تلفن همراه تعداد قابل توجهی از مشاغل غیرمستقیم ایجاد کرده است.

گفتنی است افزایش شبکه‌های تلفن همراه، باعث می‌شود که تلفن همراه هوشمند به پلت‌فرمی برای ارائه نوآوری در بخش‌های مختلف(مانند سلامت، کشاورزی و خدمات بانکی) و افزایش تعداد مشاغل تبدیل شود.

برای بسیاری از کارآفرینان در کشورهای در حال توسعه و مناطق روستایی، تلفن همراه نه تنها دستگاهی برای تماس با مشتریان و دسترسی به اینترنت است بلکه وسیله‌ای برای انجام معاملات مالی، ایجاد پایگاه داده مشتریان و هماهنگی در زمان تحویل و زنجیره عرضه است.

چنین قابلیت‌هایی شرکت‌های کوچک را قادر می‌سازد به بازارهایی جهت فروش محصولات جدید خود دست یابندکه پیشتر از این به آن دسترسی نداشتند.

تخمین تعداد افرادی که شرکت‌های جدید را راه‌اندازی کرده‌اند یا شغل هایی که در اثر ایجاد شرکت‌های کوچک ایجاد شده‌اند، مشکل است اما تأثیر تلفن همراه در این فرآیند غیرقابل انکار است.

البته هیچ آمار جهانی در خصوص اینکه چقدر بخش ارتباطات تلفن همراه در کارآفرینی و اشتغال اثرگذار بوده موجود نیست.

اما به وضوح مشخص است که این بخش یک شبکه مولد از مشاغل ایجاد کرده است. تلفن همراه تا به حال اثرات عمیقی بر اقتصاد ملی در سراسر جهان بویژه در زمینه ایجاد شغل و رشد اقتصادی داشته است.

رشد فزاینده شبکه‌های تلفن همراه و قابلیت در دسترس بودن آن در همه جا، سهم مهمی در بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته دارد.

تلفن همراه زیرساخت غالب در بازارهای در حال ظهور است و در دسترس کسر بزرگتری از جمعیت نسبت به بسیاری از خدمات اساسی دیگر مانند برق، بهداشت و خدمات مالی قرار دارد.

به عنوان مثال در حال حاضر یکی از دستاوردهای تلفن همراه کمک به مقابله با بسیاری از چالش‌های مبرم اجتماعی، اقتصادی و محیطی مانند فقر شدید، رشد سریع جمعیت و بی‌ثباتی سیاسی در بسیاری از مناطق در حال توسعه ‌است.

براثر توسعه و رشد سریع صنعت تلفن همراه هوشمند و ظرفیت‌های اقتصادی و شغلی آن در جهان، از این صنعت، به عنوان سنگ بنای اقتصاد جهانی نام برده می‌شود.

براساس گزارش سالانه مؤسسه جی. اس. ام.آ(GSMA) در سال ۲۰۱۴، صنعت تلفن همراه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مجموع ۳ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی در شکل ارزش افزوده کمک کرده است که معادل حدود ۸/۳ درصد از تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی است و این سهم را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد:
۱-‌ سهم مستقیم از اپراتورهای تلفن همراه

۲- سهم مستقیم از بقیه اکوسیستم‌های تلفن همراه

۳-تأثیر غیرمستقیم بر روی بخش‌های دیگر اقتصاد

۴- تأثیر غیر مستقیم بر افزایش بهره‌وری ناشی از استفاده از فناوری تلفن همراه
گفتنی است سهم مستقیم اقتصاد از تولید ناخالص داخلی اپراتورهای شبکه تلفن همراه و اکوسیستم گسترده آن با محاسبه ترکیب ارزش افزوده تولید شده توسط شرکت‌های فعال در تمام ۲۳۶ کشور جهان است.

ارزش افزوده به عنوان محاسبه کل درآمد تولید شده توسط صنعت، به کارکنان خود (به عنوان مثال دستمزد و پرداختی‌های دیگر جبران خدمت)، به دولت (به عنوان مثال سهم مالیات) و سهامداران (به عنوان مثال سود کسب و کار) است.

در سال ۲۰۱۴ سهم مستقیم ارزش افزوده از اپراتورهای تلفن همراه ۷۷۶ میلیارد دلار محاسبه شده است که بقیه اکوسیستم تلفن همراه ارزش افزوده‌ای در حدود ۳۱۲ میلیارد دلار بوده است.

به هرحال پیش‌بینی می‌شود، تکنولوژی تلفن همراه در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۲/۴ درصد سهم جهانی از GDP، ارزش کلی اقتصادی نزدیک به ۴ تریلیون دلار ایجاد کند که این رشد ناشی از اثرات دوسویه عرضه و تقاضا است، در سمت تقاضا تکنولوژی‌های تلفن همراه به طور پیوسته جمعیت‌هایی را که اینترنت دسترسی ندارند متصل می‌کند و باعث می‌شود که افراد در این اقتصادها استفاده مؤثرتری از منابع موجود داشته باشند و طرف عرضه هم با توجه به اینکه تعداد مشترکان افزایش می‌یابد و خدمات ارزش افزوده جدیدی به بازار وارد می‌شود، باعث ایجاد درآمدها و رشد ارزش افزوده در اکوسیستم خواهند شد.

منبع : ایران
کد مطلب: 38691
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام