کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صلح مایکروسافت وگوگل

خبرگزاری ايرنا , 11 مهر 1394 ساعت 13:11

ایتنا- گوگل و مایکروسافت اعلام کردند که قرار است درباره جوانب مختلف برخی از اختراعات ثبت شده، با یکدیگر همکاری کنند.




دو غول بزرگ صنعت فناوری اطلاعات بعد از پنج سال کشمکش بالاخره تصمیم گرفتند به جنگ بر سر مالکیت فکری اختراعات ثبت شده خود، پایان دهند.


به گزارش ایتنا از ایرنا، در مدت پنج سال گذشته، این دو شرکت ۱۸ دعوای قانونی را در زمینه کاربرد فناوری‌های مختلف در گوشی‌های تلفن هوشمند، وای.فای و سایر زمینه‌های فنی، علیه یکدیگر طرح کرده بودند.

این آخرین اقدام شرکت‌های فناوری برای خارج کردن دعاوی مربوط به اختراعات ثبت شده از دادگاه‌ها است.

در سال‌های اخیر با تغییر رویکرد شرکت‌ها در راستای تجاری‌سازی اختراعات ثبت شده، میزان دعاوی حقوقی، به ویژه در حوزه نرم‌افزارها، افزایش یافته است.

اما اخیرا رویه شرکت‌ها تغییر کرده است و از طرح دعاوی حقوقی به صدور مجوز لیسانس، روی آورده‌اند.

دو شرکت گوگل و مایکروسافت به عنوان بخشی از توافق خود متعهد شدند تمامی دعاوی مطروحه درباره سوءاستفاده از حقوق مالکیت فکری اختراعات را خاتمه دهند و توافق کردند که در زمینه تجاری‌سازی تعداد مشخصی از اختراعات ثبت شده، با یکدیگر همکاری کنند.

همچنین دو شرکت انتظار دارند به منظور ارتقاء کیفی خدمات و محصولات ارائه شده به مشتریان، در آینده در زمینه‌های دیگری نیز با یکدیگر همکاری کنند.

شرکت گوگل در سال ۲۰۱۱ با خرید هولدینگ موتورولا موبیلیتی به قیمت ۱۲.۵ میلیارد دلار، مجموعه بزرگی از اختراعات ثبت شده این شرکت را در حوزه گوشی‌های موبایل و فناوری‌های شبکه تصاحب کرد.

در سال ۲۰۱۴ شرکت گوگل امتیاز هولدینگ موتورولا موبیلیتی را به قیمت ۲.۹۱ میلیارد دلار به شرکت لنوو واگذار کرد و امتیاز بخش عمده اختراعات ثبت شده آن را برای خود حفظ کرد.

تعداد زیادی از دعاوی طرح شده بین مایکروسافت و گوگل مربوط به همین امتیازات بوده است.

شرکت مایکروسافت نیز گوگل را به دلیل استفاده از امتیاز یک اختراع درباره ارسال پیغام‌های متنی طولانی تحت تعقیب قانونی قرار داد.

این اختراع، در زمان ارسال پیغام متنی طولانی امکان تبدیل آن را به پیغام‌های کوچکتر فراهم می‌کند و پس از ارسال پیغام‌های کوتاه و دریافت آن‌ها توسط شخص مخاطب، تمام این پیغام‌ها مجددا به هم وصل شده و در نهایت پیغام اصلی در گوشی وی نمایش داده می‌شود.

یکی دیگر از دعاوی که آتش جنگ دو شرکت را دامن زد، به سیستم بازی Xbox مربوط می‌شد. مایکروسافت مدعی بود شرکت موتورولا نتوانسته است به تعهد خود مبنی بر صدور منصفانه مجوزهای بهره‌برداری از فناوری‌های فشرده‌سازی فایل‌های ویدئویی و شبکه‌های بی‌سیم، عمل کند. دادگاه این ادعا را وارد دانست.

سخنگوی مایکروسافت گفت، با وجود مصالحه دو شرکت هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده این دوشرکت مجددا اقدام به طرح دعوا علیه یکدیگر نکنند.

در سال میلادی گذشته نیز دو شرکت سامسونگ و اپل، دعاوی خود را در زمینه اختراعات ثبت شده با مصالحه خاتمه دادند.


کد مطلب: 38474

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/38474/صلح-مایکروسافت-وگوگل

ايتنا
  https://www.itna.ir