۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
گزارش سه‌ماهه دوم سال 2015 در حوزه فناوری ارتباطات

رده آخر کشورهای برخوردار از فناوری 4G برای ایران

ایتنا- اپراتورهای کره جنوبی، سرعتی بیشتر از 25 مگابایت را برای کاربران ارائه می‌دهند.


بارهاوبارها از سوی اپراتورهای مختلف تلفن همراه می‌شنویم یا در تبلیغات آنها مشاهده می‌کنیم شبکه نسل چهارم یا همان 4G راه‌اندازی شده و برای استفاده کاربران آماده است.


شبکه‌هایی با تعداد کاربران بیشتر مانند ایرانسل و همراه اول در حال حاضر این خدمات را البته بسته به منطقه‌ای که در آن حضور دارید در اختیار شما قرار می‌دهند و البته شبکه نسل چهارم اپراتور رایتل نیز به‌تازگی آغاز به‌کار کرده است.

با این اوصاف، آیا جدیدترین نسل شبکه‌های ارتباطی در کشور ما امکاناتی مشابه با دیگر کشورها از لحاظ پوشش، سرعت و پایداری در اختیار کاربران قرار می‌دهند؟

این پرسشی است که فقط با مقایسه این فاکتورها در شبکه‌های موجود در کشور ما و اپراتورهای سایر کشورها می‌توان به آن پاسخ داد.

یکی از منابعی که در این زمینه می‌توان به آن رجوع کرد، وب‌سایت Opensignal است که از طریق اطلاعات به‌دست‌آمده از سوی کاربران به ارزیابی وضعیت شبکه‌های تلفن همراه و فاکتورهای مختلف آن می‌پردازد.

این وب‌سایت به‌خوبی توانسته در زمینه ویژگی‌های مختلف شبکه‌های تلفن همراه آمارهایی با قابلیت دسترسی توسط تمامی کاربران را منتشر کند.

پیش از هرچیز مدنظر داشته باشید درحال‌حاضر دریافت ارتباط ٢٠ مگابیت بر ثانیه‌ای در کشورهای مختلف به امری متداول تبدیل شده که یکی از دلایل آن بهره‌مندی از تکنیک‌های جدید LTE-Advanced است.

براساس گزارش این وب‌سایت، آنچه مشخص است، پوشش شبکه ایرانسل در فصل تابستان در مقایسه با بهار بهبود یافته اما رقیب جدید یعنی همراه اول از میانگین سرعت بالاتری بهره‌مند است.

پوشش شبکه ایرانسل از 41 ‌درصد به 49‌ درصد رسیده و سرعت شبکه نیز از دو مگابیت بر ثانیه به سه مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

پوشش شبکه همراه اول نیز در‌حال‌حاضر 28‌ درصد بوده اما سرعت دانلود چهار مگابیت بر ثانیه است. در مقام مقایسه، در حال حاضر اپراتورهای کره‌جنوبی بهترین عملکرد را داشته و همگی سرعتی فراتر از 25 مگابیت بر ثانیه دارند و پوشش آنها نیز تقریبا در همه مکان‌ها موجود است.

سه اپراتور اصلی سنگاپور پس از آنها قرار دارند که اگرچه از نظر سرعت رقبای کره‌ای خود را پشت‌سر گذاشته‌اند، اما از نظر پوشش شبکه توانایی رقابت با آنها را ندارند. ستاره واقعی این مقایسه نیز اپراتور کره‌ای Telecom’s Olleh است که نه‌تنها یکی از سریع‌ترین شبکه‌های موجود در جهان را به کاربران ارائه می‌دهد، بلکه ٩٦‌ درصد زمان سیگنال‌های فعال LTE را از آن شاهد هستیم.

نسبت زمانی که کاربر، سیگنال LTE را در اختیار دارد یا همان پوشش زمانی، مشخصه اصلی است.

درواقع این پارامتر نسبتِ زمانی را درباره کاربری که به یک شبکه خاص چه در محیط بسته و چه در محیط باز یا در حال حرکت متصل است، سنجیده و برحسب درصد بیان می‌کند.

برای مثال، در صورتی که یک شبکه LTE از پوشش زمانی 80‌ درصدی بهره‌مند شود، به معنای آن است که کاربران این شبکه می‌توانند سیگنال LTE را در 80 درصد مواقع دریافت کنند.

در این قسمت به‌طور کلی کشور ما از جایگاه 64 به جایگاه 61 در مدت‌زمان یادشده، رسیده است. در میان اپراتورهای تلفن همراه نیز ایرانسل در میان 145 اپراتور، جایگاه 126 را داشته و اکنون در میان 183 اپراتور کشورهای مختلف جهان در رتبه 143 قرار دارد.

همراه اول نیز در میان 183 اپراتور در جایگاه 179 قرار دارد. مدنظر داشته باشید این مقایسه‌ها در نسخه اول مربوط به فصل بهار و در نسخه دوم مربوط به فصل تابستان هستند و به همین دلیل اطلاعاتی برای فصل بهار شبکه همراه اول ثبت نشده است.

بار دیگر شبکه‌های تلفن همراه در کره در این قسمت نیز پیشتاز فناوری LTE هستند. کاربران این شبکه‌های همراه در 97 ‌درصد زمان می‌توانند از شبکه LTE استفاده کنند تا شبکه نسل چهارم نیز در این کشور فراگیری‌ای مانند شبکه‌های نسل دوم و سوم داشته باشد.

آنچه در این قسمت تحسین‌برانگیز است، ثبت عدد 99,6‌ درصد برای اپراتور کره‌ای+ LG U است. کشور ژاپن نیز در این قسمت امتیاز خوبی را به خود اختصاص داد اما به‌جز هشت کشور اول فهرست، هیچ کشور دیگری نتوانسته پوشش سیگنالی بیشتر از 80‌ درصد را برای خود ثبت کند.

در حال حاضر این عدد برای همراه اول 28 ‌درصد است و ایرانسل نیز توانسته خود را از 41‌ درصد به 49‌ درصد برساند.

سرعت شبکه نسل چهارم آن در یک‌سال گذشته تقریبا دوبرابر شده است. نیوزیلند به‌عنوان برجسته‌ترین کشور حاضر در فهرست مدنظر قرار می‌گیرد.

این کشور با وجود آنکه شبکه LTE را برای اولین‌بار دو سال پیش راه‌اندازی کرده و اگرچه هنوز LTE-Advanced به این کشور راه نیافته، اما دو اپراتور Spark و ودافون توانسته‌اند ظرفیت بالایی را در این حوزه به کاربران عرضه کنند.

متوسط سرعت دانلود در شبکه LTE در کشور ما در بازه زمانی یادشده از دو مگابیت بر ثانیه به سه مگابیت بر ثانیه رسیده است.

این در حالی است که این سرعت برای کشور نیوزیلند 36 مگابیت بر ثانیه، برای کشور بحرین 13 مگابیت بر ثانیه، قطر هشت مگابیت بر ثانیه و در پاکستان چهار مگابیت بر ثانیه است.

در صورتی که بخواهیم بر حسب اپراتور به تحلیل این سرعت بپردازیم، سرعت شبکه ایرانسل از دو مگابیت بر ثانیه به سه مگابیت بر ثانیه رسیده و سرعت شبکه همراه اول نیز چهار مگابیت بر ثانیه است.

مدنظر داشته باشید در این بررسی از اطلاعات 325هزارو 221 نفر کاربر برنامه اندرویدی OpenSignal استفاده شده و بنا بر دلایلی نامشخص، کاربران سیستم‌عامل iOS در این بررسی شرکت داده نشده‌اند.

از سوی دیگر، به‌منظور مشخص‌کردن معیار متوسط سرعت در یک کشور از تست‌های معتبر در داخل کشور، استفاده شده و اپراتورهایی که از حضور در این بررسی به دلیل کم‌بودن تعداد جامعه آماری حذف شده‌اند نیز مدنظر قرار گرفته‌اند.

به همین دلیل شاهد این هستیم که میانگین سرعت شبکه نسل چهارم در کشور ما با میانگین سرعت دو اپراتور ایرانسل و همراه اول، متفاوت است.

منبع: فارنت
کد مطلب: 38370
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
همیشه ما از اخر اولیم...
با این اوضاع 4جی اینجا dial up اونجاست.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام