۰
plusresetminus
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۹

ICT در هفته‌ای که گذشت

از حضور فرانسوی‌ها در ارتباطات ایران تا فیلترینگ تلگرام
ایتنا- هفته گذشته، هفته نسبتا پرماجرایی در حوزه ICT کشور بود. خلاصه این اخبار را بخوانید.
ICT در هفته‌ای که گذشت


هفته‌ای که گذشت در عرصه فضای مجازی کشور با اتفاقات متعددی مانند معارفه دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، تاکید بر لزوم تغییر تعرفه‌های ADSL، فیلتر نشدن تلگرام و اخباری از این دست همراه بود.


به گزارش ایتنا از ایسنا، در اولین روزهای این هفته سخنگوی شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگویی یادآور شد که از مدت‌ها قبل بحث مقرون به صرفه نبودن تعرفه‌های ADSL مطرح بوده و در این خصوص از سوی شرکت‌های PAP و مخابرات درخواست‌های متعددی ارائه شده است.

داود زارعیان همچنین متذکر شد: با وجود این‌که ما نباید یارانه‌ای به شرکت‌های ندا بدهیم اکنون این اتفاق رخ داده البته این یارانه به طور مستقیم پرداخت نشده بلکه به واسطه هزینه‌هایی که مخابرات بابت برق و رانژه و سایر موارد پرداخت می‌کند اعمال می‌شود.

برهمین اساس انتظار ما آن است که تعرفه‌های این بخش اصلاح شود چرا که با پایین‌ بودن تعرفه‌های این بخش هم ما مشکل داریم و هم شرکت‌های ندا و هم ما، در چند نوبت درخواست‌هایی برای اصلاح این تعرفه‌ها ارسال کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این مطلب که همین حالا هم کاربران گلایه‌های متعددی نسبت به تعرفه اینترنت دارند، اظهار کرد: اکنون اینترنت ارزان است و به ویژه در واگذاری سرویس پایه به نظر می‌رسد لازم است قطعا این تعرفه‌ها اصلاح شود، چراکه در غیر این صورت شرکت‌های ندا هم نمی‌توانند هزینه‌های ما را پرداخت کنند. اکنون هم ما ضرر می‌کنیم وهم شرکت‌های ندا.

تلگرام فیتلر نمی‌شود

همچنین طی این مدت اخباری در خصوص لزوم فیلتر شدن تلگرام مطرح شد که وزیر ارتباطات به مطالب منتشر شده در این زمینه واکنش نشان داده و در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت این‌موضوع و اینکه شخص وی نامه‌ای را برای فیلتر‌ شدن نرم‌افزار تلگرام امضاء کرده است یا نه؟ گفت: چنین چیزی صحت ندارد و من چنین نامه‌ای را امضا‌ء نکرده‌ام.

وی ادامه داد: تصمیمی برای فیلتر‌شدن تلگرام نداریم، اما فیلترینگ هوشمند ادامه می‌یابد.

تکمیل زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات

اخبار منتشر شده از سوی وزیر ارتباطات در خصوص سرانجام شبکه ملی اطلاعات و جستجوگرهای بومی از دیگر اخبار حوزه ICT در هفته گذشته بودند.

محمود واعظی در این صحبت‌ها، با اشاره به دسترسی موتور جست‌وجوی «یوز» به یک میلیارد صفحه فارسی، تاکید کرد: لازم است متولیان موتورهای جست‌وجو و ایمیل‌های بومی جنبه‌های اقتصادی کار را هم با رعایت انصاف مد نظر قرار دهند.

وی در خصوص شبکه ملی اطلاعات نیز یادآور شد: زیرساخت‌های مختلفی که در این خصوص به وزارت ارتباطات مربوط می‌شد، طراحی و اجرا شده و ما امیدواریم که تا پایان سال جاری تمام زیرساخت‌های این شبکه آماده شود.

پای فرانسوی‌ها به ارتباطات ایران باز می‌شود؟

حضور وزیر تجارت خارجی و گردشگری فرانسه به همراه تیمی از شرکت‌های بزرگ این کشور در ایران هم از مهم‌ترین اتفاقات کشور در هفته‌ای که گذشت به شمار می‌رود که در قالب این سفر کوتاه دیدار و گفت‌و‌گویی هم با وزیر ارتباطات صورت گرفت و بدین ترتیب محمود واعظی از تعریف طرح های مختلف برای همکاری‌های بیشتر دو کشور خبر داد.

بر این اساس در یکی از موارد چهارگانه بحث ماهواره‌ها مطرح شده و در یکی از این زمینه‌ها مذاکراتی درباره ارائه مشاوره از سوی فرانسه در ساخت ماهواره ملی و سنجش از راه دور ایران انجام شد.

همچنین اینگونه اعلام شد که در حال حاضر مذاکراتی هم میان شرکت اورنج که از اپراتورهای مطرح فرانسه است و در ۲۸ کشور دنیا فعالیت دارد بایکی از اپراتورهای موبایلی انجام داده تا شاید در آینده و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بخشی از سهام اپراتور ایرانی به این شرکت واگذار شود.

قرار نیست از فضای مجازی بترسیم

برگزاری مراسم معارفه دبیر جدید شورای‌عالی فضای مجازی از دیگر رویدادهای حوزه فاوا در هفته اخیر بود که در قالب این مراسم اگرچه جای بسیاری اعضای شورای‌عالی فضای مجازی خالی بود اما اعضای دولتی این شورا حضور پررنگی داشته و علاوه بر چهار وزیر، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز برای شرکت در این مراسم حضور یافتند.

نهاوندیان نیز در قالب این مراسم به صحبت پرداخته و تاکید کرد: همیشه در مقابله با پدیده‌های نو ممکن است دو رویکرد منفعلانه یا فعال و مبتکرانه انتخاب شود.

در رویکرد انفعالی معمولا افراد یا مجذوب پدیده‌های جدید شده و یا مرعوب آن می‌شوند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بندهای ده‌گانه حکم رهبری برای معرفی اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: براساس این حکم کاملا مشخص است که توصیه رویکرد مبتکرانه بوده و قرار نیست از فضای مجازی بترسیم.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی نیز در اولین مصاحبه خود که البته خیلی کوتاه انجام شد از در نظر گرفتن شبکه ملی اطلاعات به عنوان اصلی‌ترین اولویت شورا در دوره جدید خبر داد.
کد مطلب: 38323
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام