۲
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۸
مدیر اجرایی پروژه ملی موتور جست‌وجوگر پارسی‌جو:

قرار نیست پارسی‌جو جای گوگل را بگیرد

ایتنا- پارسی‌جو و گوگل دو هدف مختلف را دنبال می‌کنند و درواقع کارکرد این دو با یکدیگر متفاوت است.
قرار نیست پارسی‌جو جای گوگل را بگیرد


مدیر اجرایی پروژه ملی موتور جست‌وجوگر پارسی‌جو گفت: در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راه‌اندازی نمی‌شود.


به گزارش ایتنا از ایسنا، امیرعلی خیراندیش اظهار کرد: با مطرح شدن پروژه جستجوگر ملی، بسیاری تصور می‌کنند که این جویشگر قرار است جای گوگل و یاهو را بگیرد به همین خاطر به طور مداوم پارسی‌جو با این موتورهای جست‌وجوگر مقایسه می‌شود درحالی که هدف ما پاسخگویی به نیازهای بالقوه کاربران در اینترنت است.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راه‌اندازی نمی‌شود افزود: قرار نیست پارسی‌جو، جای گوگل را در ایران بگیرد چراکه پارسی‌جو و گوگل دو هدف مختلف را دنبال می‌کنند و درواقع کارکرد این دو با یکدیگر متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه موتورهای جست‌وجوی بومی در کشورهای مختلف دنیا، محبوبیت فراوانی در سطح جامعه دارند، گفت: این تجربه در کشورهای کره جنوبی، چین، روسیه،جمهوری چک و ویتنام با موفقیت همراه بوده و روز به روز با استقبال گسترده‌تری از سوی مردم رو به رو می‌شود.

خیراندیش در تشریح این محبوبیت تصریح کرد: پرس و جوی کاربران در فضای وب به سه دسته کلی تقسیم می‌شود، اولین اینکه پرس و جوها جنبه دریافت معلومات و اطلاعات متنوع دارند، دسته بعد پرس و جوهایی که به منظور یافتن یک سایت خاص است و در نهایت جست‌وجوهای تراکنشی هستند که برای انجام کاری مشخص و هدفی خاص در راستای رفع نیاز خود انجام می‌دهیم و درواقع جست‌وجوها در این بخش کاربردی هستند و کمتر جنبه اطلاعاتی دارند که از آن جمله می‌توان به دانلودها و خرید اشاره کرد.

مدیر اجرایی پروژه ملی موتور جست‌وجوگر پارسی جو خاطر نشان کرد: نقطه قوت موتورهای جویشگرهای بومی پاسخ دادن به جست‌وجوهای تراکنشی در قالب سرویس‌های خاص است در حالی که استفاده کنونی کاربران از گوگل و یاهو جنبه دریافت اطلاعات و پیدا کردن سایت‌های مختلف را دارد.

خیراندیش ادامه داد: به طور نمونه موتورهای بومی کشور کره جنوبی، ۹۷ درصد از سهم بازار جست‌وجو را در اختیار دارند که یکی از قدرتمندترین موتورهای جستجوی کره جنوبی، نیور، ۷۳ سهم از بازار جست‌وجو را در اختیار دارد و مردم برای رفع نیازهایی اعم از خرید، گوش دادن آهنگ، سفر و غیره در قالب سرویس‌های کاربردی متنوع از این موتور استفاده می‌کنند در حالی که دانشجویان و اساتید برای پیدا کردن مقالات انگلیسی به موتورهای غیر کره‌ای مانند گوگل مراجعه می‌کنند.

وی در ادامه به کاربران اینترنت در ایران اشاره کرد و اضافه کرد: براساس آمارهایی که در مورد ضریب نفوذ اینترنت در کشور وجود دارد، ایران دارای بیش از ۴۰ میلیون کاربر اینترنت است که روزانه در حدود ۱۱۰ میلیون پرس و جو به موتورهای مختلف ارسال می‌شود که سهم گوگل حدود ۱۰۰ میلیون پرس و جو است، درحالی که در کره جنوبی با ۴۵ میلیون کاربر اینترنت، روزانه ۳۹۰ میلیون پرس و جو دارد که موتور "نیور" ۲۸۵ میلیون از این پرس و جوها را پاسخ می‌دهد.

خیراندیش در پایان افزود: با توجه به اینکه کشور ما و کره‌جنوبی از نظر آمار کاربران اینترنت تفاوت چندانی ندارند، تعداد پرس و جوها در کره در حدود ۴ برابر ایران است که این اختلاف بیانگر خلا موجود در پاسخگویی به نیازمندی‌های کاربردی آنها است و استفاده ما از موتورهای جستجو در حال حاضر محدود به پرس و جوهای معلوماتی و اطلاعاتی است که این امکان وجود دارد تا با شکل‌گیری موتور جست‌وجوگر بومی، به رفع نیازهای بالقوه کاربران پرداخته شود.
کد مطلب: 38159
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
لابد با ذخیره جستجو ها بر مبنای آی پی و از طریق آی پی یافتن فرد میخواید اعتماد هم کنیم
در ضمن جستجو در لیست سفید به چه دردی میخوره !
feedback
Russian Federation
هیچ کس در جستجو نمیتواند با گوگل رقابت کنند و در دنیا همه به فکر تعامل با گوگل هستند نه رقابت
در ضمن چنان میگید قرار نیست مثل اینکه می تونه ولی اینکار رو نمیکنه !
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام