کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون وزیر ارتباطات خبر داد؛

چشم انداز ۱۰ ساله اپراتورهای مجازی موبایل با ۱۳ میلیون مشترک

خبرگزاری مهر , 24 شهريور 1394 ساعت 11:07

ایتنا- عمیدیان: تمامی کشورهای دنیا زمانی که به حالت اشباع در حوزه موبایل می‌رسند، به سمت اپراتورهای مجازی حرکت می‌کنند.




معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پیش‌بینی می‌شود ظرف 10 سال آینده، 13 میلیون نفر، مشترک اپراتورهای مجازی موبایل در کشور شوند.


به گزارش ایتنا از مهر، علی اصغر عمیدیان امروز در همایش «بررسی موفقیت یا ناکامی اپراتورهای مجازی تلفن همراه» که قرار است به زودی وارد بازار ارتباطات کشور شوند، اظهار داشت: براساس آمارهای منتشر شده تا سال 2014 بالغ بر 992 اپراتور مجازی موبایل در دنیا فعال بوده است و سهم بازار این اپراتورها تا سال 2012 حدود 1.9 درصد برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که از سال 2014 تا 2019 بالغ بر 138 میلیون ارتباط در اپراتورهای مجازی موبایل شکل گیرد، اضافه کرد: در حوزه آماری رشد این اپراتورها در بازه زمانی مذکور برای آمریکای جنوبی 34 درصد، آفریقا 32 درصد و آسیای میان 44 درصد خواهد بود و سهم بازار این اپراتورها، در سال 2019 به 3.1 درصد می‌رسد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: تمامی کشورهای دنیا زمانی که به حالت اشباع در حوزه موبایل می‌رسند، به سمت اپراتورهای مجازی حرکت می‌کنند.

به عنوان مثال روسیه زمانی که ضریب نفوذ موبایلش به 170 درصد رسید وارد این حوزه شد و ما هم اگر حد اشباع کشور را 80 درصد بگیریم اکنون با ضریب نفوذ 85 درصدی، موبایل در ایران به حالت اشباع رسیده است.

عمیدیان با اشاره به وضعیت بازار ارتباطات کشور و ضرورت ورود اپراتور چهارم یا مجازی به این بازار، خاطرنشان کرد: اکنون در کشور 67 میلیون مشترک فعال وجود دارد و 129 میلیون سیم‌کارت فروخته‌ شده است؛ در همین حال 19 میلیون مشترک اینترنت GPRS و یک میلیون و 700 هزار مشترک نسل سوم - 3G - در کشور داریم و ضریب نفوذ حوزه ارتباطات سیار 85 درصد با پوشش 94 درصد جغرافیای کشور برآورد می‌شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه در حال حاضر اپراتور رایتل 4 درصد بازار موبایل را در اختیار دارد و همراه اول و ایرانسل نیز به ترتیب دارای 51 و 45 درصد سهم این بازار هستند که مجموع این دو اپراتور 96 درصد بازار همراه را در اختیار دارند گفت: اپراتورهای حقیقی اعتبار و زیرساخت موردنیاز برای ارائه خدمات به مشترکان را تاکنون ایجاد کرده‌اند اما اپراتورهای مجازی موبایل در دنیا برای پوشش 3 بخش پشتیبانی مشترکان، مارکتینگ و ارائه سرویس شکل گرفته‌اند که ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.

وی افزود: به دنبال این هستیم که با ارائه مجوزهای اپراتور مجازی برای مشتریان حوزه موبایل قدرت انتخاب ایجاد کنیم و سرویس‌های ارزش افزوده در حوزه تلفن همراه با کیفیت بالا و قیمت پایین در اختیار آنها قرار دهیم؛ در این فرایند برگشت سرمایه برای اپراتورها نیز دیده شده و کارهای مطالعاتی را در این زمینه انجام داده‌ایم.

عمیدیان با بیان اینکه قرار بود در سال 2015 باند فرکانسی 700 مگاهرتز از ارائه‌دهندگان خدمات برودکست مانند صداوسیما گرفته و به بخش موبایل در راستای توسعه ارائه خدمات داده شود، گفت: ما در کشورمان همچنان معطل واگذاری این باند فرکانسی هستیم اما با این وجود این موضوع باعث نشد تا ورود اپراتورهای مجازی را به تاخیر بیاندازیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌‌کنیم ظرف 10 سال آینده 13 میلیون مشترک در بازار اپراتورهای مجازی کشور جذب شوند افزود: سهم 15 درصدی بازار موبایل برای این خدمات دهندگان متصور شده است.

رئیس رگولاتوری با اشاره به تکلیف اپراتورهای تلفن همراه برای انعقاد قرارداد با حداقل 2 اپراتور مجازی موبایل در کشور تصریح کرد: برای دریافت پروانه حضور در بازار اپراتور مجازی موبایل، 51 متقاضی ثبت‌نام کردند که از این تعداد 13 مورد درخواست پروانه‌های ارتباطات ثابت (FCP) را نیز داشته‌اند؛ همچنین از این 51 مورد 31 شرکت خارجی، 13 شرکت سرمایه‌گذاری و 7 بانک حضور فعال دارند که امیدواریم در آینده برای اعطای پروانه آنها به جمع‌بندی نهایی برسیم.


کد مطلب: 38148

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/38148/چشم-انداز-۱۰-ساله-اپراتورهای-مجازی-موبایل-۱۳-میلیون-مشترک

ايتنا
  https://www.itna.ir