۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۴
وزیر ارتباطات :

۵۰ میلیارد انسان و شیئ تا سال ۲۰۲۰ به اینترنت متصل می‌شوند

ایتنا- واعظی: انقلابی که در عرصه ارتباطات به وجود آمده در همه عرصه‌های دیگر نیز تاثیرگذار است.
۵۰ میلیارد انسان و شیئ تا سال ۲۰۲۰ به اینترنت متصل می‌شوند


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۰ تعداد ۵۰ میلیارد انسان و شیئ به اینترنت متصل شوند.


به گزارش ایتنا از مهر، محمود واعظی امروز در پنجمین نشست گفتگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: بنده از ابتدای شکل‌گیری این مرکز در جریان بودم و با عمق دیدگاه رهبر و اهمیت این کار برای کشور در خصوص این مرکز آشنایی دارم.

طبیعی است اگر ما یک راهبرد مشخص، نقشه و هدف‌گذاری صحیحی داشته باشیم و مبتنی بر عقاید دینی حرکت کنیم نتیجه خواهیم گرفت.

وی افزود: جای این فعالیت‌ها در کشور خالی بود و این موضوع می‌تواند مکمل چشم‌انداز سند ۲۰ ساله ۱۴۰۴ باشد.

واعظی گفت: سندی که قرار است بر روی آن کار شود و به تثبیت برسد باید جامع باشد و نباید جای هیچ بخشی از فعالیت‌های اساسی کشور در این سند خالی باشد.

وزیر ارتباطات با بیا اینکه در فناوری ارتباطات دنیا تحولاتی بوجود آمده گفت: ما نمی‌توانیم از این نظر فنی این موضوعی را نادیده بگیریم چراکه انقلابی در عرصه‌های ارتباطات بوجود آمده و در همه عرصه‌های دیگر نیز تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری معتقد هستند که این فناوری به عنوان پیشران توسعه مطرح است، گفت: اگر کشور بخواهد به توسعه برسد نمی‌تواند در برنامه‌ریزی آینده خود نگاه جدی به فناوری ارتباطات و اطلاعات نداشته باشد.

اگر ما روی این موضوع کار کنیم و از نظر علمی به این باور برسیم، جای این فناوری در این سند خالی نمی‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه باید در کشور رویکرد دیگری برای توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه‌های خود لحاظ کنیم، گفت: اکنون فضای مجازی به یک فضای واقعی تبدیل شده و بحث فضای مجازی یک واقعیت است که همزمان فرصت‌ها و تهدیدهایی به همراه آن وجود دارد.

واعظی اظهار داشت: به جای اینکه درمقابل تهدیدها و فرصت‌ها در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات بایستیم باید به سمت بومی‌سازی برویم و این موضوع باید در راستای فرهنگ دینی ما پیش رود.

وی تاکید داشت: خوشبختانه زودتر ازهمگان، رهبر معظم انقلاب به این موضوع توجه کرند و از ۴ سال قبل به تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی اقدام کردند تا به این موضوع بیشتر اهمیت داده شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: یکی از وظایف ما این است که آینده را رصد کنیم و بدانیم که در عرصه فناوری ارتباطات و اطلاعات چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و خود را برای آن زمان آماده کنیم.

وی با بیان اینکه روش و استراتژی استکبار کشورهای سلطه‌گر عوض شده است گفت: اگر تا دیروز این کشورها به دنبال تجهیزات نظامی برای تسلط بر کشورها بودند ولی امروزه از شبکه‌های اجتماعی برای تحقق این موضوع استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی قدرت‌های نرم به شمار می‌روند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اپلیکیشن‌های مختلف گفت: باید به این موضوع توجه کنیم و فرهنگ‌سازی‌هایی در این خصوص برای کاربران داشته باشیم.

متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که چنین ابزارهایی وجود دارد ولی فرهنگ‌سازی برای استفاده از اینها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۳ میلیارد نفر به اینترنت متصل هستند، افزود: طی این روند پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰، ۵۰ میلیارد انسان و شیئ به این اینترنت متصل شوند و ما باید خودمان را برای چنین جامعه‌ای آماده‌سازی کنیم.

پیش‌بینی می‌شود که در نسل پنجم تلفن همراه یک تحول بزرگی اتفاق بیفتد. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که هوش مصنوعی به عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۲۰۲۵ ورود پیدا کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هوش مصنوعی در حال ورود به این عرصه است و قرار است با موجود زنده تلفیق شود و شاهد تحولاتی باشیم.

وی با اشاره به سرعت اینترنت و پهنای‌باند گفت: ما تحت فشار دو گروه بودیم. یک گروه شکایت می‌کردند که پهنای باند و سرعت پائین است و گروهی دیگر کارت زرد و هشدار می‌دادند که سرعت بالا است. می‌توانیم پهنای باند را چند برابر کنیم. در این خصوص با هیچ جناحی هم دعوا نداریم.



وی اظهار داشت: قدرت نرم ایران بالا است و فضا به گونه‌ای است که می‌توانیم تاثیرگذار باشیم.

واعظی عنوان کرد: اکنون شکاف دیجیتالی بین ما و کشورهای پیشرفته زیاد است چراکه این کشورها فناوری اطلاعات و ارتباطات را یک حوزه فانتزی می‌دانند اما نگاه دولت به آی‌سی‌تی زیربنایی است و این حوزه می‌تواند کشور را از تکانه‌های اقتصادی در امان نگه دارد.

وی در خصوص اینترنت از طریق ماهواره گفت: بحث اینترنت از طریق ماهواره هنوز تجاری نشده و در ۷ الی ۸ شرکت بزرگ در حال سرمایه‌گذاری است.

این موضوع در حال گسترش است ولی محدودیت‌هایی دارد که می‌توان گفت رسیدن به آن قطعی است.

وی در خصوص نسل پنجم تلفن همراه اظهار داشت: با نسل پنجم می‌توان با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود با سرعت بالا به همه نیازمندی‌های سرعت بالا پاسخ داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگر تاکنون فیلمی را با نسل سوم در ۷۰ دقیقه و با نسل چهارم در ۷ دقیقه می‌توانیم دانلود کنیم، با نسل پنجم می‌توان زیر یک دقیقه فیلم را دانلود کرد.
کد مطلب: 38147
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام