۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۴

پیشتازی تلویزیون 4K در بازار جهانی فناوری‌های الکترونیکی خانگی

ایتنا- تکنولوژی 4K را می‌توان در واقع کیفیت بسیار بالای تصاویر دانست.
پیشتازی تلویزیون 4K در بازار جهانی فناوری‌های الکترونیکی خانگی


از تولد فناوری Ultra High Definition (یا همان تلویزیون‌های 4K) چندسالی می‌گذرد. هنوز بسیاری از خریداران بالقوه در این اندیشه‌اند که خرید این محصول جدید یک الزام است یا خیر و حتی اگر قصد خرید داشته باشند، تا چه حد فراوانی و تنوع در این حوزه از بازار وجود دارد.


به گزارش ایتنا از ایرنا، در نمایشگاه جهانی محصولات الکترونیکی خانگی که اخیرا در برلین برگزار شد، تعداد زیادی از این دست محصولات به نمایش گذاشته شد. ولی نحوه تبلیغات سازندگان به جای آنکه بر فراهم آوردن شفافیت بیشتر متمرکز شود، بیشتر فروش ماشین لباسشویی را به ذهن متبادر می‌کرد تا هر وسیله الکترونیک دیگر! عرضه رنگ‌های روشن‌تر... به طوری که سفیدها سفیدتر دیده شوند و سیاه‌ها سیاه‌تر! اما علت چیست؟

HDR
ارتقا و آپگرید بعدی استاندارد UHD به نام HDR خواهد بود؛ مخفف عبارت رنج دینامیک بالا. احتمالا این اصطلاح را در دوربین گوشی‌های خود دیده‌اید.

قابلیتی که به شما گرفتن یک عکس از مثلا غروب خورشید را با بالاترین حد جزئیات و رنگ ممکن می‌دهد.

در خصوص تلویزیون‌ها موضوع HDR اندکی متفاوت است. اما نتیجه یکیست: رنگ‌هایی زنده که هرچه بیشتر به رنج رنگ‌های قابل تشخیص برای چشم انسان نزدیک خواهد بود.

اگر دقت کنید بین عکس‌های معمولی و ورژن HDR آنها تفاوت آشکاری وجود دارد. گویی یک لایه مه‌آلود از روی تصویر برداشته شده است.

اما در خصوص UHD این مقدار از جزئیات دست یافتنی نیست؛ چون همان‌طور که از نامش هم برمی‌آید (4K) رزولوشن افقی آن 4000 پیکسل است؛ در حالی که نمی‌توان در صفحات نمایش کوچک‌تر به چنین وضوح تصویری دست یافت.

از همین رو به مرور کمپانی‌های مختلف تحت عناوین تبلیغاتی گوناگون به سمت تلویزیون‌های HDR می‌روند.

سامسونگ اسم آن را SUHD TV گذاشته. در نمایشگاه IFA سونی، پاناسونیک، ال.جی و فیلیپس همان نام HDR را برای این رده جدید تلویزیون‌های فوق پیشرفته‌شان انتخاب کردند.

هفته پیش نیز در نمایشگاه برلین از ایجاد تفاهم‌نامه ایجاد استاندارد تصویری HDR رسما خبر داده شد.

بنابراین در آینده اگر در آگهی یک تولیدکننده مشاهده کردید مثلا: سازگار با HDR، به طور ساده مفهومش آن خواهد بود که تصاویری روشن‌تر، سفیدهای سفیدتر و سیاه‌های سیاه‌تر خواهید داشت.

تلفیق دو فناوری گذشته و آینده
اما این تنها بهبود ارائه شده در فناوری 4K نیست. در نمایشگاه برلین سامسونگ از آنچه به گفته خودش اولین بلو-ری پلیری خواهد بود که از استانداردهای UHD و HDR پشتیبانی خواهد کرد، رونمایی کرد.

پاناسونیک هم اعلام کرد در حال ساخت یک UHD Blu-ray player است که البته تا یک سال دیگر نمی‌توان انتظار ورودش به بازار را داشت.

بازار آینده

با این وجود همچنان پرسش این باقی است که این تلویزیون‌های جدید به رغم امکانات پرزرق و برق و مسحور کننده و کیفیت تصویری بالاتر، آیا با وجود تلویزیون‌های فول اچ.دی موجود در اغلب خانه‌ها اقبال و بازاری خواهند داشت یا نه؟

موسسه تحقیقاتی CEA در آمریکا پیش‌بینی کرده فقط در این کشور 4.4 میلیون دستگاه تلویزیون UHD به فروش برود.

مرکز تحقیقاتی Fannon این رقم را حتی بالاتر در حد 7 میلیون برآورد می‌کند. با این حال اغلب آگاهان بر این باورند که مطمئنا تا مدتی پس از عرضه انبوه، خریداران صبر خواهند کرد تا ببینند تلویزیون جدید در برابر مبلغ هنگفتی که باید بپردازند، چه ارمغان خاصی برایشان خواهند داشت.
کد مطلب: 38040
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام