۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۲

رمزگشایی از نسبت افزایش پهنای باند بین‌الملل به داخل

سایه عملکرد ضعیف شبکه ملی اطلاعات بر سر اقدامات مثبت
ایتنا- وزارت ارتباطات در بخش ارتباطات تمرکز بیشتری نسبت به فناوری اطلاعات و تنظیم مقررات داشته است.
رمزگشایی از نسبت افزایش پهنای باند بین‌الملل به داخل


توجه به استان‌ها، توسعه زیرساخت شامل افزایش ظرفیت پهنای باند و انتقال در وزارت ارتباطات دولت یازدهم با پیشرفت چشمگیری همراه بوده است؛ اقدامات مثبتی که اما به دلیل ضعف عملکرد در شبکه ملی اطلاعات تحت شعاع قرار گرفته‌اند.


به گزارش ایتنا از فارس، نتیجه یک سال اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد تمرکز این وزارتخانه در بخش ارتباطات بیشتر‌ از بخش‌های فناوری اطلاعات و تنظیم مقررات بوده است.

وزارتخانه در اخبار اعلام می‌‌کند که در حوزه فناوری‌ اطلاعات برنامه‌‌هایی دارد که هنوز این برنامه‌ها به نتیجه نرسیده‌اند.

در حوزه تنظیم مقررات نیز با سیاست‌ جدید وزارتخانه در واگذاری بی‌رویه پروانه‌های فعالیت، به زودی سیل جدیدی از بازیگران وارد بازار ICT کشور خواهند شد که نتیجه این اقدامات از جمله نبرد آنها برای جذب مشتری‌ را باید در سال‌ آینده قضاوت کرد.

اهداف بخش ارتباطات، از جمله توسعه ظرفیت‌ پهنای باند داخلی و خارجی در دوره مدیریت وزیر ارتباطات دولت یازدهم شدت گرفته است.

اقدام مثبتی که به دلیل ضعف عملکرد در شبکه ملی اطلاعات تحت شعاع قرار گرفته است و حتی وزیر ارتباطات را نیز ناگزیر کرده در اعلام افتخارآمیز آمارهای مربوط به این بخش محافظه کار شود.

محمود واعظی و معاون‌اش همواره خطاب به منتقدان افزایش بی‌حساب‌و کتاب ظرفیت اینترنت کشور بی‌توجه به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تاکید می‌کنند که «نسبت افزایش پهنای باند داخلی به خارجی ۸۰ به ۲۰ است.»

طبق آمارهای اعلام شده در هفته دولت، از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون، ظرفیت شبکه IP بین‌الملل به ۳.۴ برابر افزایش یافته است.

همچنین ظرفیت شبکه IP داخلی نیز ۳.۸ برابر از افزایش یافته و در دو سال باقی‌مانده از دولت یازدهم قرار است به ۸ برابر میزان فعلی افزایش یابد.

ظرفیت زیرساخت انتقال کشور نیز از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۳ برابر شده و قرار است این ظرفیت در دو سال آینده به ۹ برابر میزان فعلی برسد.

افزایش ۳.۴ برابری ظرفیت پهنای باند بین‌الملل و افزایش ۳.۸ برابری ظرفیت پهنای باند داخلی در مقایسه با تاکید «نسبت ۸۰ به ۲۰ در افزایش پهنای باند داخلی به خارجی» واقعیت دیگری را نشان می‌دهد.

امسال فقط ۸۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت زیرساخت سرمایه‌گذاری شده است. پیش از این شرکت زیرساخت سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت بدست می‌آورد.

همچنین می‌توان توجه به استان‌ها و تلاش برای فرهنگ سازی ICT از دیگر اقدامات قابل توجه وزارت ارتباطات در این دولت دانست.

اگرچه آمارهای دولتی هفته دولت و دهه فجر در دوره مدیریت وزرای سابق نیز نشان از توسعه ارتباطات در استان‌ها و روستاها داشت، اما به نظر می‌رسد جنس توجه به استان‌ها در این دوره متفاوت و نسبت به سابق بهتر شده است.

آمارهای رسمی این وزارتخانه حکایت از ایجاد دسترسی اینترنت برای ۸ هزار روستا از ابتدای دولت یازدهم و عقد قرارداد برای ۲۵ هزار روستا تا پایان سال حکایت دارد.

همچنان که وزیر گفته: تا زمانی که مطمئن نشوم تمام روستاها و نقاط مرزی تلفن و اینترنت دارند، پولی برای ایجاد پوشش تلفن‌همراه در روستاها (در قالب USO خدمات عمومی اجباری) ندارم که بپردازم.

سال گذشته ۲۳۸ میلیارد تومان برای ارتباط‌ رسانی به روستاها هزینه شد و در سال ۹۴ نیز قرار است ۳۷۰ میلیارد تومان هزینه شود.

البته در این توسعه پرهزینه نمی‌توان از بودجه کلان وزارت ارتباطات چشم‌پوشی کرد. سال گذشته از ۴ هزار میلیاردتومان بودجه پیش‌بینی شده مجلس برای وزارت ارتباطات، دولت مقرر کرد که۲۵۰۰ میلیارد تومان به این وزارت اختصاص یابد و در نهایت ۱۶۰۰ میلیارد تومان محقق شد.

حتی با این رقم این وزارتخانه در سالی که گذشت یکی از بهترین وزارتخانه‌ها از نظر بودجه‌ای بود که طبق قانون مصوب مجلس درآمدهای آن برای توسعه در زیرساخت‌ها به وزارت بازگردانده شد.
کد مطلب: 38004
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام