۳
۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۳

فیلترینگ هوشمند اینستاگرام شکست خورد

دسترسی آسان به محتوای غیراخلاقی و باز نشدن صفحات عادی
ایتنا- براساس نتایج به دست آمده فیلترینگ هوشمند اینستاگرام موفقیت‌آمیز نبود.
فیلترینگ هوشمند اینستاگرام شکست خورد


علیرغم اجرای ۹ ماه فیلترینگ هوشمند روی نرم‌افزار اینستاگرام، نتایج نشان داد، اجرای فاز اول این طرح موفقیت‌آمیز نبوده و تنها مشکلات گاه و بیگاهی را در دسترسی کاربران عادی این شبکه‌ اجتماعی رقم زده است.


به گزارش ایتنا از فارس، در نیمه دوم سال ۹۳ که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای مسدودسازی چند شبکه پیام‌رسان موبایلی به وزارت ارتباطات اولتیماتوم داد، وزارت ارتباطات مهلت چند ماهی را برای هوشمندسازی فیلترینگ از کارگروه درخواست کرد.

یک ماه بعد این وزارت‌ ارتباطات اعلام کرد، آمادگی شروع اجرای هوشمندسازی را دارد و برای رسیدگی به این موضوع از کارگروه تقاضای برگزاری جلسه فوق‌العاده کرد که سرانجام در دی‌ماه ۹۳ خبر آغاز فیلترینگ هوشمند روی شبکه اجتماعی اینستاگرام اعلام شد.

طبق اعلام اولیه محمود واعظی قرار بود، «مرحله اول فیلترینگ هوشمند یک‌ ماه دیگر، مرحله دوم ۳ ماه بعد و در صورت موفقیت مرحله سوم ۶ ماه بعد اجرا شود. » اما تحقق این زمان‌بندی هیچ‌گاه از مرحله اول فراتر نرفت.

به گفته وزیر ارتباطات ۱۱ دانشگاه، پژوهشگاه و شرکت دانش بنیان روی فیلترینگ هوشمند کار می‌کنند.

اکنون که ۹ ماه از اجرای فیلترینگ هوشمند می‌گذرد و فیلترینگ هوشمند از شبکه اینستاگرام به شبکه دیگری تسری نیافت.

نتیجه ۹ ماه آزمون و خطا، فیلترینگ گاه‌ و بی‌گاه اینستا بوده است. بسیاری از پیج‌ها و عکس‌هایی که طبق مصادیق فیلترینگ نباید در دسترس باشند، قابل مشاهده‌اند و در بسیاری از مواقع دسترسی به شبکه اینستاگرام و سر زدن به پیج‌‌ها و عکس‌های عادی افراد بدون هیچ دلیلی غیرممکن می‌شود و کاربران نیز به این روال ناقص عادت کرده‌اند.

واعظی درباره چرایی نواقص فیلترینگ هوشمند می‌گوید: «پیاده‌سازی فیلیرینگ هوشمند از نظر آزمایشی در اینستاگرام موفق بود؛ اما پس از اجرا طرف مقابل دست ما را خواند و بخشی از سیستم را تغییر داد، ما نیز مجبور شدیم تغییراتی در این پروژه ایجاد کنیم و از چند روز قبل، باردیگر سیستم فیلترینگ هوشمند روی این شبکه اجتماعی به کار افتاده و موفق عمل می‌کند.»

علیرغم اعلام وزیر درباره تغییر روش فیلترینگ هوشمند اینستا و موفق عمل کردن روش جدید، کاربران تغییری در فیلترینگ این شبکه مشاهده نمی‌‌کنند.

وزیر همچنین به تازگی از برنامه‌های توسعه فیلترینگ هوشمند سخن گفته و تاکید کرده «قرار است در مرحله دوم این سیستم را روی لایه دسترسی اجرایی کنیم و از «گیت وی» بین المللی برداریم؛ تا پیش از این فیلترینگ به صورت یکپارچه از دروازه اصلی پهنای باند اینترنت کشور اجرایی می‌شد اما در فاز دوم فیلترینگ هوشمند قصد این است که این سیستم از سوی اپراتورهای اینترنت و شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات، اجرا شود.

در مرحله سوم قصد داریم سیستم فیلترینگ هوشمند را روی دیتاسنتر پیاده‌سازی کنیم به نحوی که یک دیتاسنتر هوشمند داشته باشیم تا تمامی فایل‌ها و دیتاهای غیرمجاز را شناسایی و فیلتر کند.»

اما علیرغم اعلام این برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات آینده،‌ روز گذشته سرانجام عبدالصمد خرم آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی رسما نتیجه اقدامات وزارت ارتباطات درباره فیلترینگ هوشمند را اعلام کرد و از ناکارآمدی فیلترینگ هوشمند خبر داد.

او گفت: فیلترینگ هوشمند یکی از مطالبات قدیمی دادستانی کل کشور از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است؛ اما سامانه فیلترینگ هوشمند طراحی شده توسط وزارت ارتباطات تاکنون نتوانسته انتظارات مردم و مقامات قضایی را برآورده کند و علیرغم تبلیغات وسیع وزارت ارتباطات در مورد فیلترینگ هوشمند، عملاً اقدامات آنها تاکنون نتیجه قابل قبولی نداشته است.

وی گفت: فاز اول فیلترینگ هوشمند صرفاً روی سایت و نرم‌افزار اینستاگرام انجام شد که چندان موفقیت آمیز نبود و نتوانست جلوی موج عظیم انتشار محتوای مجرمانه در این شبکه را بگیرد.
کد مطلب: 38003
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Germany
"اما پس از اجرا طرف مقابل دست ما را خواند و بخشی از سیستم را تغییر داد، ما نیز مجبور شدیم تغییراتی در این پروژه ایجاد کنیم"
واقعاً حرف عجیبیه! وزیر عزیز، اینستاگرام که بیکار نیست برای دور زدن سیستم دست و پا شکسته فیلترینگ شما سیستمش را تغییر بده. به عنوان یک وب سایت/ اپ میلیارد دلاری خیلی طبیعی است که این اپ دائماً در حال تغییر و بهبود باشد و با این رویکردهای فیلترینگی، شما هم باید هر روز در حال تغییر سیستم‌تون باشید. ان شاء الله که مسئولیت این مملکت متوجه شوند این هزینه‌های سنگین را می‌توانند در جای بهتری هم صرف کنند
vahid
feedback
Netherlands
منم دقیقا با نظر شما موافقم. به نظرم بهتر هست به جای این همه هزینه در چیزی که شکستش برای همه اثبات شده هست، بیایم و این هزینه رو روی فرهنگ گذاری، آموزش به کاربران و والدین، ایجاد محتوایی که واقعا ما رو به خودش جذب کنه (همونطور که رهبر محترم گفتن) روی بیاریم. برای چند تا خلافکار، همه رو به زندان نفرستیم.
Arash
feedback
Iran, Islamic Republic of
آخه شمارو چه به ساختن بات فیلترینگ ...
فعلاً میخ بسازید از چین وارد نکنید، تا ببینیم بعد چی میشه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام