کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هزینه انتقال از هزینه اینترنت پیشی گرفت

چرا با داخلی شدن ترافیک، اینترنت برای کاربران ارزان‌تر نشد؟

خبرگزاری فارس , 31 مرداد 1394 ساعت 11:27

ایتنا- در دستورالعمل‌ وزارت ارتباطات تکلیفی برای ۲ نرخی کردن یا تغییر قیمت اینترنت کاربر وجود ندارد




یک ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت گفت: علیرغم داخلی شدن بخشی از ترافیک اینترنت کشور، اما در دستورالعمل‌ وزارت ارتباطات تکلیفی برای ۲ نرخی کردن یا تغییر قیمت اینترنت کاربر وجود ندارد. اما شرکت‌ها می‌توانند پهنای باند را صرفا به مشتری‌ خود ارزان‌تر ارائه کنند.


به گزارش ایتنا از فارس، با اقدامات انجام شده توسط برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده ADSL، میزبانی برخی سایت‌های پربازدید ایرانی به داخل منتقل شده است و در نتیجه داخلی شدن بخشی از ترافیک، هم‌اکنون در شبانه روز حدود ۴۵ گیگ ترافیک داخلی به شبکه شرکت زیرساخت وارد می‌شود.

محمدعلی یوسفی‌زاده در پاسخ به این سؤال که علیرغم داخلی شدن بخشی از ترافیک چرا همچنان کاربران اینترنت هزینه‌ها را براساس قیمت ترافیک خارجی (اینترنت جهانی) می‌پردازند و کاهش قیمت تمام شده اینترنت در قیمت اینترنت کاربران نهایی اعمال نمی‌شود، گفت:‌ زمانی که کار داخلی کردن ترافیک سایت‌های پربازدید ایرانی آغاز شد برای خدمات هم‌مکانی (collocation) و انتقال ترافیک بین سرویس‌دهندگان تعرفه و قانون مشخصی در نظر گرفته نشده بود.

این فعال بازار اینترنت کشور گفت: اخیرا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه‌ای داشت که تعرفه انتقال ترافیک از طریق IXP زیرساخت را تعیین کرده بود. اما مصوبه‌ای درباره تغییر قیمت اینترنتی که به دست کاربر می‌رسد نداشته است.

دستورالعملی برای ۲ نرخی کردن پهنای باند داخلی و خارجی نیست

وی تصریح کرد: البته تعریف اینترنت در هیچ جای دنیا براساس تفکیک داخلی یا خارجی بودن ترافیک نیست؛ تعریف اینترنت این است که چه تعداد IP در دنیا به هم متصل هستند و چه میزان دیتایی را تبادل می‌کنند.

اصل ماجرا نیز از طرف رگولاتوری (زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) اینترنت دیده شده است و تعیین تکلیفی برای ۲ نرخی کردن نشده است.

وی خاطر نشان کرد: البته در مدل‌های تجاری، شرکت‌ها می‌توانند تعیین تکلیف کنند که پهنای باند برای مشتری‌های خود شرکت با تعرفه کمتری ارائه شود که برای مثال هم‌اکنون سایتی برای استفاده کاربرانمان با تعرفه نیم‌بها در مراحل آخر راه‌اندازی است.

سهم ۲۰ درصدی اینترنت زیرساخت و ۲۵ تا ۳۰ درصدی انتقال در قیمت اینترنت کاربر
یوسفی‌زاده ادامه داد: از مجموع قیمت اینترنتی که به دست مشتری می‌رسد ۲۰ درصد هزینه اینترنت زیرساخت و ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه‌های انتقال است و بنابراین حداکثر ۲۰ درصد هزینه سرویس اینترنت کاربر را قیمت پهنای باند تشکیل می‌دهند.

این ارائه دهنده اینترنت پرسرعت در کشور توضیح داد: از سوی دیگر پس از مصوبه ۱۸۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از ۹۲.۱۲.۱۵ کاهش ۲۵ درصدی قیمت‌ها اعمال شد و پس از آن با آغاز سال ۹۳ شرکت‌های PAP (ارائه‌دهنده ADSL) با تورم سالیانه روبه رو بوده‌اند.

بنابراین داخلی شدن مقداری از ترافیک، تنها در قسمت خرد (۲۰ درصد از ۱۰۰ درصد هزینه‌ها) شرکت را نجات داده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های PAP از نقطه سربه‌سر خود را نجات می‌دهند، گفت: با این شرایط رمز بقای شرکت‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات در رشد است و شرکت‌ها با بزرگ شدن شبکه به سمت سودآوری می‌روند.

یعنی اگر شرکتی برای مثال با ۱۰۰ هزار پورت باقی بماند طی ۲ سال قطعاً محکوم به ورشکستگی خواهد بود.

یوسفی زاده اظهار داشت: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل فعلی شرکت‌های ارائه‌دهنده ADSL، موضوع انتقال است.

هم‌اکنون توقف فروش‌ سرویس‌هایی که به رگولاتوری اعلام می‌کنیم به دلیل تأمین نشدن انتقال است.

ماه‌ها در صف دریافت لینک انتقال می‌مانیم و در بسیاری مواقع نیز اثبات کرده‌ایم که به صورت فنی امکان انتقال وجود دارد اما به دلیل آشنا نبودن گردانندگان شبکه در مخابرات‌های استانی، درخواست‌ها برای دریافت انتقال با پاسخ منفی روبه‌رو شده و فراهم نمی‌شود.

این فعال بازار اینترنت پرسرعت در کشور تاکید کرد: قطعاً هزینه‌های انتقال گران‌ تر از هزینه‌های پهنای باند برای شرکت‌ها تمام می‌شود.

یوسفی‌زاده گفت: اما در نهایت باید توجه داشت که داخلی شدن ترافیک مزیت برای کاربران ایجاد کرده است.

برای مثال در نتیجه این امر سقف سرعت در اینترنت و هزینه افزایش سرعت برداشته است و مشترکی که سرویس ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه را خریداری کرده باشد در اتصال به سرورهای خود شرکت تا سرعت ۱۰ مگ قابلیت دریافت اطلاعات را دارد. در حالی که قبلاً باید برای سرعت‌های بالاتر هزینه‌ اضافه‌ای می‌پرداخت.

وی تاکید کرد: معتقدیم مفهوم تمام خدمات الکترونیکی با سرعت اینترنت و دسترسی عجین شده است و توسعه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه ممکن نیست.

از این‌رو همکاری مشترکی را نیز با تولیدکننده تجهیزات شبکه تی‌پی‌لینک آغاز کرده‌ایم که دیوایس‌هایی ارائه کنند که امکان استفاده از داده داخلی و محتوای ایرانی پرسرعت را فراهم کند و معتقدیم شرکت نیز باید دل به دریا بزند و سرعت را باز بگذارد که امکان استفاده کاربران از پهنای باند بیشتر شود.


کد مطلب: 37732

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/37732/هزینه-انتقال-اینترنت-پیشی-گرفت

ايتنا
  https://www.itna.ir