d21'; ?>d21'; ?> ايتنا - رقابت شانه‌به شانه شبکه‌های اجتماعی با غول‌های خبری جهان
۰
plusresetminus
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۰
گزارش مؤسسه Pew و بنیاد Knight از تغییر در کانون‌های تولید خبر

رقابت شانه‌به شانه شبکه‌های اجتماعی با غول‌های خبری جهان

ایتنا- شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر رصالت اصلی‌شان، یعنی گردهم آوردن افراد، مسئولیت اطلاع رسانی در حوزه‌های مختلف خبری را نیز انجام دهند!
رقابت شانه‌به شانه شبکه‌های اجتماعی با غول‌های خبری جهان



تعداد کاربران اینترنت جهان از مرز ۳میلیارد نفر گذشته است و بخش عمده‌ای از این کاربران علاقه‌مند به حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف بویژه فیس‌بوک و توئیتر هستند طوری که حالا دیگر فیس‌بوک بیش از یک میلیارد کاربر دارد و این تعداد در توئیتر به ۳۱۶میلیون نفر می‌رسد.


با آنکه پیش از این بسیاری از کاربران به چشم تفریح و سرگرمی به این شبکه‌های اجتماعی نگاه می‌کردند اما حالا شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده است و آمار آخرین گزارش تحقیقاتی نشان می‌دهد که این شبکه‌ها در ۲ سال گذشته، نقش مهمی در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی داشته‌اند.

اکنون رقابت بزرگی میان شبکه‌های اجتماعی با غول‌های خبری جهان مثل رویتر، فرانس‌پرس و آسوشیتدپرس درگرفته است که بدون تردید آرایش و ساختار عرصه خبر و دنیای اطلاع‌رسانی در قرن ۲۱ را دگرگون خواهد کرد.

تغییر گرایش کاربران شبکه‌های اجتماعی

گزارش مؤسسه پژوهشیPew و بنیاد Knight نشان می‌دهد که میزان انتشار اخبار روز دنیا بر شبکه‌های اجتماعی بویژه فیس‌بوک و توئیتر به طور قابل ملاحظه و چشمگیری افزایش یافته است و پس از این دو، می‌توان شبکه اجتماعی یوتیوب را در عرصه خبر تأثیرگذار دانست.

این گزارش، درواقع تحقیقی در زمینه نقش شبکه‌های اجتماعی در عرصه خبر است و نشان می‌دهد حدود دوسوم یعنی ۶۳درصد کاربران توئیتر و فیس‌بوک، اخبار مورد نظر خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف بویژه فیس‌بوک و توئیتر کسب و پیگیری می‌کنند.

این موضوع سبب شده است تا موقعیت توئیتر نسبت به سال ۲۰۱۳ یعنی دو سال قبل حدود ۱۱ پله بهتر شود چراکه در سال ۲۰۱۳ حدود ۵۲درصد کاربران عنوان کرده‌اند که اخبار روز دنیا را در این شبکه اجتماعی پرطرفدار دنبال می‌کنند و به آن اعتماد کامل دارند.

برای فیس‌بوک اما وضع از توئیتر هم بهتر است و آمار به دست آمده از این نظرسنجی نشان می‌دهد که این شبکه اجتماعی، ۱۶ پله در زمینه خبررسانی و جذب مخاطبان به اتاق خبر خود موفق‌تر از سال ۲۰۱۳ عمل کرده است، چراکه در سال ۲۰۱۳، تنها حدود ۴۷درصد کاربران فیس‌بوک، در این شبکه اجتماعی به دنبال کردن خبرهای روز در حوزه‌های گوناگون می‌پرداختند و حالا این رقم به ۶۳درصد رسیده است.

محققان این مؤسسه معتقدند که این تغییرات، با فاکتورها و عوامل بسیاری همچون تغییر رفتارهای شخصی، افزایش فعالیت سازمان‌ها و نهادهای خبری و همچنین تغییراتی در غربالگری محتوا ارتباط دارد.


«امی میچل» مدیر تحقیقات روزنامه‌نگاری در مؤسسه پژوهشی Pew در این زمینه معتقد است: نکته جالب توجه و پراهمیت این تحقیق و گزارش، آن است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، تعداد کاربران این شبکه‌های اجتماعی افزایش چشمگیری نداشته‌اند ولی شاهد تغییر سلیقه اعضا بوده‌ایم طوری که بخش قابل توجهی از کاربران به دنبال خبررسانی و دنبال کردن خبرهای گوناگون در این شبکه‌های اجتماعی هستند.

البته میزان اعتماد کاربران این شبکه‌ها نیز یکسان نیست و «جان سوتسکی» مدیر استراتژی و ارزیابی بنیاد Knight در این‌باره معتقد است در میان کاربران توئیتر یا فیس‌بوک که اخبار را از طریق این شبکه اجتماعی پیگیری می‌کنند هم میزان علاقه متفاوت است به عنوان مثال تنها ۹درصد از کاربران توئیتر و ۴درصد از کاربران فیس‌بوک، این شبکه‌های اجتماعی را مهم‌ترین و بهترین راه در مقایسه با سایر منابع برای کسب خبر می‌دانند و بقیه با وجود پیگیری اخبار، هنوز هم در این زمینه تردید دارند.

توئیتر رتبه نخست در انتشار خبرهای فوری
گزارش تحقیقی مؤسسه Pew همچنین نشان از این دارد که با وجود یکسان بودن درصد توجه کاربران به بخش اخبار فیس‌بوک و توئیتر، این درصد در زمینه خبرهای مختلف با هم فرق می‌کند و به عنوان مثال در زمینه خبرهای فوری(breaking news)، تعداد کاربرانی که چنین اخباری را در توئیتر دنبال می‌کنند حدود ۲برابر کاربران فیس‌بوک است و می‌توان گفت این رقم ۵۹درصد برای توئیتر در مقابل ۳۱درصد برای کاربران فیس‌بوک است.

بسیاری از محققان این طرح پژوهشی، دلیل این امر را در این موضوع می‌دانند که توئیتر به عنوان سرویسی شناخته می‌شود که در شرایط سخت با مردم همراه بوده است و یکی از قابل دسترس‌ترین منابع برای اخبار و همچنین لطیفه‌هایی شناخته می‌شود که در زمینه اخبار گوناگون ساخته شده و سر از شبکه‌های اجتماعی درمی‌آورند و البته گاه نیز جایی برای نشر شایعات بی‌اساس هم هست.

ازسوی دیگر تایپ تنها ۱۴۰ کلمه یا کمتر برای خبررسانی، یکی از مزایای بزرگ این شبکه اجتماعی و در نتیجه افزایش تعداد کاربران آن محسوب می‌شود.

فارغ از همه خرده‌هایی که به این شبکه اجتماعی گرفته می‌شود، یک نکته مشخص است و آن اینکه توئیتر را می‌توان فضایی برای جمع‌آوری رویدادهای زنده جهان نامید.

وقتی اتفاقی در دنیای واقعی می‌افتد به عنوان مثال یک هواپیما سقوط می‌کند، زمین لرزه‌ای به وقوع می‌پیوندد، جوایز مسابقات اعلام می‌شود یا داوری مسابقات ورزشی جنجال به پا می‌کند، شاید بتوان گفت توئیتر، نخستین شبکه اجتماعی است که مردم برای گذاشتن کامنت‌های مختلف درباره این اخبار شتاب می‌کنند، طوری که حالا دیگر برای بسیاری غیرقابل تصور است که مسابقات یا خبری را از تلویزیون ببینند ولی نخواهند توئیت کنند و اطلاعات تکمیلی بدهند یا نظرات خود را اعلام کنند؛ اتفاقی که در جریان مذاکرات نفسگیر هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نیز افتاد و توجه بسیاری از مردم جهان را به این موضوع جلب کرد.

آنچه از این گزارش به دست آمده است نشان می‌دهد که به هرحال کاربران توئیتر در زمینه خبر فعال‌تر از فیس‌بوک هستند به عنوان مثال پیگیری اخبار سیاسی در توئیتر به ۷۲درصد می‌رسد درحالی که این رقم در فیس‌بوک، ۶۱درصد است.

همچنین درصد گرایش کاربران به وقایع بین‌المللی در توئیتر ۶۳درصد و در فیس‌بوک ۵۱درصد است و این رقم در اخبار مربوط به تجارت و بازرگانی توئیتر ۵۵درصد در مقابل ۴۲درصد فیس‌بوک است.

میزان پیگیری اخبار ورزشی هم در توئیتر ۷۰درصد است درحالی که این رقم در فیس‌بوک به ۵۵درصد می‌رسد.

همچنین وقتی پای اخبار سیاسی به میان می‌آید کاربران فیس‌بوک ترجیح می‌دهند پست بگذارند و به محتوای خبر پاسخ بدهند ولی کاربران توئیتر در چنین شرایطی، خبرها را بیشتر دنبال می‌کنند.

۳۲درصد کاربران فیس‌بوک گفته‌اند که برای اخبار سیاسی فیس‌بوک پست می‌گذارند و ۲۸درصد کاربران هم برای این پست‌ها کامنت می‌گذارند.

در حالی که فقط ۲۵درصد کاربران توئیتر درباره چنین وقایعی توئیت می‌کنند و ۱۳درصد هم به این توئیت‌ها پاسخ می‌دهند.

رقابت مجازی در عرصه خبر
با توجه به افزایش علاقه کاربران به رصد اخبار در شبکه‌های اجتماعی، مدیران فیس‌بوک و توئیتر به دنبال راهی برای افزایش توانمندی این شبکه‌ها در زمینه خبررسانی هستند.

به عنوان مثال توئیتر قرار است تا پایان سال‌جاری میلادی از طرح
Project Lightning رونمایی کند که با کمک آن، هرکسی چه کاربر توئیتر باشد یا نباشد می‌تواند به تصاویر، ویدئوها و توئیت‌های رویدادهای زنده دسترسی داشته باشد و البته بسیاری آن را به منزله تلاشی برای افزایش تعداد کاربران این شبکه اجتماعی می‌دانند.

توئیتر همچنین در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی اپلیکیشن Periscope را خریداری کرد که با کمک آن، کاربر می‌تواند اتفاقات جاری را بلافاصله از روی تلفن هوشمند خود به اشتراک بگذارد.

فیس‌بوک نیز در این زمینه بیکار ننشسته است و با رونمایی از طرح Instant Article با رسانه‌هایی مانند نیویورک تایمز، ان‌بی‌سی نیوز، نشنال جئوگرافیک و... همکاری دارد.

به این ترتیب، این رسانه‌ها اجازه دارند از فیس‌بوک به عنوان پلتفرمی ویژه استفاده کرده و متون خود را به طور مستقیم روی آن قرار دهند (به جای اینکه ابتدا روی سایت خود بگذارند و سپس اخبار از آن برداشته شود).

فیس‌بوک همچنین در پایان ژوئن نوار جانبی Trending را ارائه داد که کاربران با کمک آن می‌توانند اخبار را غربال کنند و با توجه به نیاز و علاقه خود به عنوان مثال مشخص کنند که تنها می‌خواهند اخبار ورزشی، سیاسی، فناوری، علمی، سرگرمی و... را مشاهده کنند.

البته هنوز این نوار جانبی برای گوشی‌های هوشمند طراحی نشده و با توجه به اینکه حداقل حدود ۵۲۶میلیون کاربر تنها از طریق تلفن هوشمند به فیس‌بوک دسترسی دارند باید فکری به حال این ظرفیت کرد.

منبع : روزنامه ایران
کد مطلب: 37625
نام شما
آدرس ايميل شما

گوشی شما دارای کدام سیستم عامل است؟
اندروید
iOS
ویندوزفون
بلک‌بری
هیچکدام