۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۷

از کم فروشی اینترنت تا جریمه 13 میلیونی

ایتنا- شاید بتوان مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته را اخطار سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به برخی شرکت‌های اینترنتی دانست.
از کم فروشی اینترنت تا جریمه 13 میلیونی


هفته‌ای که گذشت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور با اتفاقاتی مانند اخطار رگولاتور به برخی شرکتهای ارائه دهنده اینترنت، بیست و یکمین سالگرد ورود سیم کارت به کشور و اعلام اپراتورهای برتر همراه بود.


به گزارش ایتنا از ایسنا، شاید بتوان مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته را اخطار سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به برخی شرکت‌های اینترنتی دانست. بر این اساس، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری از اخطار توقف فروش به برخی از اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت خبر داد.

غلامرضا داداش‎زاده در این باره اعلام کرد: با توجه به نظارت‌های انجام شده سه اپراتور PAP شامل صباگستر ندا، های وب و شاتل به دلیل عدم تناسب میزان پهنای باند با تعداد مشترکان و اپراتور وایمکس ایرانسل به دلیل عدم نصب سامانه سنجش کیفیت اینترنت اخطار توقف فروش دریافت کرده‌اند.

وی در عین حال به وضعیت شش استانی که در گذشته اعلام شده بود لازم است به دلیل کیفیت نامناسب خدمات، واگذاری اینترنت مخابرات در آنها متوقف شود اشاره کرد و افزود: از بین شش شرکت مخابرات استانی که به دلیل وضعیت نامطلوب پهنای باند اینترنت اخطار توقف فروش دریافت کرده بودند، چهار استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، همدان و کرمان مشکل پهنای باند را حل کرده اما دو استان اصفهان و مرکزی به دلیل عدم بهبود وضعیت پهنای باند ضمن اعمال مقررات مندرج در پروانه به سازمان تعزیرات حکومتی نیز معرفی می‌شوند.

داداش‌زاده همچنین اظهار کرد: شرکت پیشگامان کویر توسعه ارتباطات نیز به دلیل عدم رعایت مصوبه ۱۸۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و گرانفروشی علاوه بر معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی، مکلف شده است ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به مشترکان خود پرداخت کند.

اما به دنبال انتشار اخطار رگولاتور، احمد نخجوانی - مدیرعامل شاتل نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده و متذکر شد: رگولاتوری اول تیر ماه سال جاری طی نامه‌ای اعلام کرد طبق بررسی‌های صورت گرفته در ۱۲ مرکز مخابراتی در استانهای قزوین، زنجان و گیلان، مصرف پهنای باند ما از ۹۰ درصد پهنای باند تامین شده بیشتر شده و اعلام کرده است ترتیبی اتخاذ شود تا در تمامی زمان‌های ارایه سرویس در مراکز مخابراتی تحت پوشش سرویس آن شرکت، میزان پهنای باند مصرفی از ۹۰ درصد پهنای باند تامین شده برای آن مراکز عدول نکند.

او با بیان این مطلب گفت: از همین رو طی نامه‌ای به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات توضیح دادیم شرکت ما هم‌اکنون از فناوری‌های جدید و پیشرفته ISG و COA برای تخصیص و مدیریت ترافیک کاربران خود استفاده می‌کند که این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران در دسترسی به محتوای موجود در اینترنت و نیز محتوای داخلی، سرعتی متفاوت داشته باشند.

شاخص‌های بین الملل و جایگاه خطرناک ایران
اما این تنها خبر شاتل در هفته گذشته نبود چرا که پیش از انتشار خبر رگولاتور نیز این شرکت در نشستی خبری میزبان خبرنگاران بود و در این نشست، مدیرعامل آن از مشکلاتی که به واسطه عدم همکاری مخابرات برای شرکت های PAP ایجاد می شود یاد کرد.

نخجوانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به بحث اختلالات پیش آمده در برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام اشاره کرد و گفت: نکته‌ی دیگر این است که هر از چند گاهی یکبار در دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام اختلالاتی ایجاد می‌شود و مردم این مساله را از چشم ما می‌بینند، از روز گذشته نیز ما تماس‌های مختلفی داشتیم و مردم از این موضوع پرسیده‌اند که چرا دسترسی آنها به تلگرام دچار مشکل شده است.

وی در عین حال به وضعیت ICT ایران نیز اشاره کرده و عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۳ که نتایج آنها در سال ۲۰۱۵ اعلام شد در شاخص توسعه ICT ایران رتبه‌ ۹۴ را در دنیا بدست آورده که با این رتبه حتی کشورهایی مانند اکوادور، فیجی و یا آلبانی شرایطی به مراتب بهتر از ما در جدول دارند.

نخجوانی در عین حال یادآور شد: در حوزه خدمات پهن‌باند ثابت نیز رتبه ایران در جهان ۱۱۵ بوده که رتبه بسیار خطرناکی به شمار می‌رود.

مجمع مخابرات شاید وقتی دیگر...
همچنین دراین مدت شرکت مخابرات ایران که پیشتر از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده خبر داده و دستور این جلسه را تکمیل اعضای هیات مدیره اعلام کرده بود، از لغو این مجمع تا زمانی دیگر خبر داد.

پیش از این، مخابرات ایران از غیبت ۹ جلسه‌ای نمایندگان دولت در جلسات هیات مدیره مخابرات خبر داده و اینگونه اعلام کرده بود که بر همین اساس در جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی این شرکت که در تاریخ ۱۹ مردادماه برگزار می‌شود در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد. با این وجود طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر لغو برگزاری این مجمع منتشر شد.

اما پس از خبر لغو این مجمع، سخنگوی مخابرات در خصوص دلیل عدم برگزاری آن اظهار کرد: طبق ماده ۳۰ اساسنامه شرکت مخابرات باید حتما در این زمینه با برگزاری مجمع عمومی تصمیم گیری شود اما ماده هشت دستورالعمل اجرایی بورس گویای این نکته است که باید ۱۰ روز قبل از برگزاری این مجمع اطلاعات مربوطه از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار، سایت مخابرات و کدال پست منتشر شود.

داوود زارعیان ادامه داد: همکاران ما اطلاعات مربوطه را با چند روز تاخیر برای سازمان بورس ارسال کردند و بر همین اساس به جهت رعایت ماده هشت، برگزاری این مجمع برای مدتی به تعویق افتاد تا ابهام قانونی باقی نماند.

سیم کارت ۲۱ ساله شد
روز دوشنبه ۱۹مرداد ماه ۱۳۹۴ سیم کارت در کشور ۲۱ساله شد.
۲۱ سال پیش در چنین روزی (۱۹ مرداد ۱۳۷۳) با واگذاری چهار سیم‌کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، عرضه سیم‌کارت تلفن همراه در ایران رسماً آغاز شدو بهره‌برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با ۲۴ سایت BTS و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد.

به دنبال استقبال غیرمنتظره و بی نظیر مردم از این پدیده، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور بر آمد. بنابراین با توجه به نیاز و تقاضای مردم به این پدیده، فعالیتهایی متناسب با جهت‌گیری جهانی برای توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالی مجموعه مخابرات کشور صورت گرفت.

در ادامه این برنامه هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد ریال تصویب کرد و کلیه وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیار ایران واگذار شد.

همراه اول اپراتور برتر شد
همچنین در این مدت نتایج ارزیابی سال ۱۳۹۳ اپراتورهای تلفن ثابت و سیار اعلام شد و بدین ترتیب در بخش تلفن سیار سراسری، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به ترتیب ۴۶۶ و ۴۵۱ امتیاز را کسب کرده و مطابق با الگوی ارزیابی سطح تقدیرنامه چهار ستاره را به دست آوردند.

به گفته معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری، در بخش تلفن ثابت استانی هم شرکت مخابرات استان اصفهان ۳۹۱ امتیاز و شرکت مخابرات استان قم ۳۸۱ امتیاز را کسب کرده و به ترتیب مقام اول و دوم را در بین شرکتهای مخابرات استانی به دست آوردند.

محدودیت جدید برای اعتباری‌ها
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز طی این مدت در آخرین مصوبه خود از وضع قوانینی جدید در حوزه سیم‌کارت‌های اعتباری خبر داد.

در بخشی از این مصوبه آمده است که اگر مشترک سیم‌کارت اعتباری یک اپراتور به مدت سه ماه حتی با وجود داشتن شارژ از خط خود استفاده نکند، پس از پایان این دوره موظف به پرداخت هزینه‌ای معادل ۲۰ دقیقه مکالمه با تعرفه خطوط دائمی خواهد شد.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه‌ی خود که در تاریخ ۸ تیرماه سال جاری به تصویب رسیده و به تازگی بر روی سایت سازمان تنظیم مقررات قرار گرفته، اینگونه اعلام کرده است که با توجه به افزایش تقاضا برای سیم‌کارت‌های اعتباری و در راستای حمایت از حقوق مشترکین، افزایش رضایت آنها و به منظور ساماندهی استفاده از این سیم‌کارت‌ها در جهت بهره‌مندی موثر و کارآمد از شماره‌ها که جزو منابع کمیاب محسوب می‌شوند و همچنین جبران هزینه‌های اپراتورها، دستورالعمل مدیریت سیم‌کارت‌های اعتباری را مصوب می‌کند.

رشد ۱۰۰۰ برابری مصرف دیتا
اما در قالب جشن بیست و یک سالگی همراه اول، مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار از رشد ۱۰۰۰ درصدی مصرف دیتا طی یکسال گذشته خبر داده و در عین حال از عدم همکاری شهرداری در نصب سایت گلایه کرد.

وحید صدوقی به ارائه‌ی توضیحاتی درباره خدمات اپراتور اول پرداخت و عنوان کرد: طی یکسال گذشته موفق به نصب ۴۲۰۰ سایت ۳G در کشور شده‌ایم.

وی متذکر شد: طی سال‌های گذشته شبکه‌های اجتماعی رشد بسیار خوبی داشته‌اند و در بازار نیز حضور فعالی دارند از سوی دیگر بحث ورود اپراتورهای مجازی (MVNO) مطرح شده و قرار برآن است که حداقل شش اپراتور مجازی در کشور به فعالیت بپردازند. حال تمام این موارد در کنار یکدیگر فضای رقابتی را تشدید می‌کند و ما نیز تلاش داریم از این رقابت جا نمانده و سهم خود را در بازار محفوظ نگاه داریم.

یک میلیون کارت ملی هوشمند
مدیرعامل شرکت پست هم در این هفته در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان ثبت احوال کشور و شرکت پست اعلام کرد: تاکنون امور پستی مربوط به یک میلیون کارت هوشمند ملی انجام شده و در چهار ماه اخیر ۳۳۵ هزار و در یک ماه گذشته ۱۲۰ هزار قبول مدارک کارت هوشمند ملی داشته‌ایم.

سیم‌کارت‌های ۰۹۹۰ در راه بازار
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار هم از موافقت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای واگذاری رِنج جدید شماره به همراه اول خبر داد.

وحید صدوقی در گفت‌وگو با ایسنا، دراین باره اظهار کرد: هفته گذشته سازمان تنظیم مقررات ارتباطات موافقت خود را با واگذاری رِنج جدید شماره به همراه اول اعلام کرد و بر این اساس سیم‌کارت‌های اعتباری از این پس در کل کشور از رِنج جدیدی که با کد ۰۹۹۰ در اختیار ما قرار گرفته واگذار خواهند شد.
کد مطلب: 37603
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
مخابرات کمفروش ترین شرکت ارائه دهنده اینترنته.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام