کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قوی‌ترین ابرکامپیوتر جهان باز هم در دستان چینی‌ها

29 تير 1394 ساعت 11:48

ایتنا - قوی‌ترین ابرکامپیوتر جهان با نام Tianhe-2 با توان 33.86 پتافلاب در ثانیه در دانشگاه ملی دفاع چین فعالیت می‌کند.




در آخرین گزارش TOP500 گفته شد که امسال هم برای چندمین سال متوالی چینی‌ها توانستند عنوان تولیدکننده قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان را از آن خود کنند.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از اینکوئیرر، ابرکامپیوتر Tianhe-2 که در «دانشگاه ملی دفاع چین» ساخته شده است، برای دومین سال متوالی توانست عنوان پرقدرت‌ترین ابرکامپیوتر جهان را به دست آورد. این ابرکامپیوتر با توان ۳۳.۸۶ پتافلاب در ثانیه فعالیت می‌کند.

این رقم از توان دومین ابرکامپیوتر قدرتمند جهان که با نام XK7 Cray Titan در وزارت انرژی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، دو برابر بیشتر است. ابرکامپیوتر آمریکایی در آزمایشگاه ملی Oak Ridge در وزارت انرژی آمریکا مستقر شد هاست که با توان ۱۷.۵۹ پتافلاپ در ثانیه فعالیت می‌کند.

ابرکامپیوتر چینی Tianhe-2 به پردازنده‌های Xeon Phi اینتل مجهز شده است تا بتواند نیروی مورد نیاز خود را تامین کند و این در حالی است که Titan از پردازنده های Nvidia GPU استفاده می‌کند.

 

لازم به ذکر است که در لیست جدید TOP500 تنها یک تازه‌وارد وجود داشت. این ابرکامپیوتر با نام Shaheen II به عنوان بخشی از سیستم Cray XC40 در دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله در عربستان سعودی فعالیت خود را آغاز کرد.

ابرکامپیوتر سعودیبا توان ۵.۵۳۶ پتافلاپ در ثانیه در رتبه هفتم لیست قرار گرفت و خود به عنوان قدرتمندترین ابرکامپیوتر خاورمیانه معرفی کرد. لازم به ذکر است پس از ۲۲ سال خاورمیانه با این ابرکامپیوتر توانست بار دیگر وارد لیست TOP500 شود و برای نخستین بار رتبه خود را تک رقمی کند.
 


کد مطلب: 37096

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/37096/قوی-ترین-ابرکامپیوتر-جهان-باز-هم-دستان-چینی-ها

ايتنا
  https://www.itna.ir