۰
plusresetminus
شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸

هفته‌ای برای فروش مخابرت

ایتنا- شرکت اعتماد مبین آمادگی خود برای فروش صد در صدی سهام مخابرات را اعلام کرد.
هفته‌ای برای فروش مخابرت


بی‌شک انتشار آگهی واگذاری سهام شرکت توسعه اعتماد مبین را می‌توان مهم‌ترین خبر فاوای کشور در هفته‌ای که گذشت دانست.


به گزارش ایتنا از ایسنا، هفته‌ای که گذشت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار آگهی مزایده سهام حاکمیتی مخابرات آغاز شد و تا پایان هفته نیز بخش مهمی از گفت و گوها به این امر اختصاص پیدا کرد.

بر این اساس شرکت توسعه اعتماد مبین که سهام ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مخابرات را در اختیار دارد با انتشار فراخوانی آمادگی خود برای فروش صد در صدی سهام این شرکت اعلام کرد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که هفته گذشته نیز سیدمصطفی سیدهاشمی - رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران - با اشاره به ضرر ۲۷۰ میلیارد تومانی مخابرات اینگونه اعلام کرده بود که ما عاشق نگه داشتن سهام مخابرات نیستیم و اگر فردی بخواهد این سهام را بخرد با همان شیوه‌ای که آن را خریداری کرده‌ایم واگذار خواهیم کرد.

وی همچنین اظهار کرده بود: نگرانی ما بابت این موضوع است که این تعرفه‌ها یکی پس از دیگری مهره‌های کمر مخابرات را خرد کرده و دیگر از این ساختار نمی‌توان انتظار داشت که مانند یک انسان سالم بدود.

هزینه تماس در هیچ کجای دنیا مانند تلفن ثابت ایران نیست و در میان ۱۶۶ کشور عضو اتحادیه بین المللی مخابرات، ایران ارزان‌ترین تعرفه‌ها را دارد.

مالکیت بیش از ۱۰ سیم‌کارت ممنوع
همچنین دومین روز هفته‌ای که گذشت با ۳۱ خرداد ماه مصادف بود که در این تاریخ طبق اعلام قبلی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قرار بر آن بود که سیم‌کارت‌های افردای که بیش از ۱۰ سیم‌کارت از یک اپراتور را به نام خود خریداری کرده بودند در صورت عدم تعیین تکلیف به طور دو طرفه قطع شود.

شرط کمک وزارت ارتباطات به مخابرات

در این هفته سخنگوی کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز با اشاره به حضور وزیر ارتباطات در جلسه این کمیسیون از شرط این وزارت‌خانه برای کمک به شرکت مخابرات در صورت اصلاح ساختار خبر داد.

اسماعیل جلیلی در توضیح جزئیات این جلسه گفت: در این جلسه عنوان شد که سود همراه اول آنقدر بالاست که انواع و اقسام شرکت‌ها و بانک‌ها را خریداری کرده است لذا ادعای شرکت مخابرات مبنی بر زیان دهی مورد تائید نیست و مخابرات باید سود دولت، سود سهام عدالت و بدهی‌های خود را به دولت پرداخت کند.

در واقع شرکت مخابرات باید خصوصی بماند اما اقدامات توسعه‌ای را انجام دهد؛ در حالی که اقدامات توسعه‌ای تا امروز بسیار ناچیز بوده است و شرکت مخابرات با استناد به مصوبه شورای رقابت اقدام به افزایش تعرفه‌ها کرده است.

وی با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات ادامه داد:‌ به گفته‌ وزیر اشکال در واگذاری مخابرات این بوده که همه تجهیزات و تاسیسات ایستگاه‌ها و زیر زمین را واگذار کرده و باعث شده انحصار از دولت گرفته شود و انحصار جدید ایجاد شود.

در واقع در شرکت مخابرات مالکیت واگذار شده اما حاکمیت واگذار نشده زیرا این بخش قابل واگذاری نیست.

تخلیه خطوط ADSL ظرف ۷۲ ساعت

معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات نیز در این هفته اعلام کرد: تمامی اپراتورهای PAP موظف هستند پس از دریافت درخواست تخلیه خط از سوی مشترکین خود، موضوع را به شرکت‌های مخابراتی اعلام کنند و شرکت مخابرات نیز باید حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت پس از دریافت درخواست، خطوط مشترکین متقاضی را تخلیه کند.

غلامرضا داداش‌زاده با اشاره به اینکه درخواست تخلیه مشترکین شرکت مخابرات ایران نیز باید در همین بازه زمانی از سوی شرکت‌های مخابرات استانی انجام شود، افزود: درصورت ارائه درخواست تخلیه از سوی مشترک و عدم اقدام مؤثر از سوی اپراتور، مشترک می‌تواند شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ (سامانه پاسخگوئی به شکایات) ثبت کند تا در سریع‌ترین زمان به آن رسیدگی شود.

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری تاکید کرد: هرگونه کوتاهی در مورد تخلیه خطوط مشترکین تخلف محسوب شده و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی مطابق با مقررات با شرکت متخلف برخورد می‌کند.

تشدید نظارت بر شرکت‌های اینترنتی
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین از تشدید کنترل کیفیت اینترنت شرکت‌ها خبر داد و گفت: عدم رعایت SLA جریمه شرکت‌های خاطی را به دنبال خواهد داشت.

غلامرضا داداش‌زاده درباره کیفیت اینترنت اظهار کرد: پیش از این نیز بارها اعلام کرده بودیم که از وضعیت اینترنتی که از سوی برخی شرکت‌ها ارائه می‌شود رضایت نداریم.

در این میان راه‌کارهای مختلفی مورد توجه قرار گرفت تا شرایط موجود در این بخش بهبود پیدا کند.

وی ادامه داد: زمانی که ما پهنای باند شرکت‌ها را از طریق سامانه‌های خود رصد می‌کنیم به محض اینکه متوجه شویم شرکتی بیشتر از پهنای باندی که در اختیار دارد اقدام به جذب مشترک کرده بلافاصله دستور توقف فروش میدهیم.

عدم رعایت قوانین علت چالش مخابرات و دولت

در این مدت مدیرعامل پیشین مخابرات نیز تاکید کرد: آنچه طی ماه‌ها و سال‌های اخیر در زمینه مخابرات مشکل‌ساز بوده، بیش از همه به عدم توجه افراد به قانون و اعمال سلایق شخصی باز می‌گردد.

صابر فیضی در توضیح بیشتر این مطلب اظهار کرد: این‌که مخابرات مدعی است ضرر می‌کند موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

زمانی در سال ۱۳۸۵ قانونی تصویب شد که اجرای آن چندین سال طول کشید براساس این قانون لازم بود که کدهای درون استانی حذف شوند و تعرفه جدیدی برای مکالمات درون استانی اعمال شود، اما در این قانون که به منظور رعایت عدالت تعریف و اجرایی شد، قرار بر آن بود اگر مخابرات کاهش درآمد پیدا کرد متناسب با میزان کاهش این شرکت، تعرفه‌ها افزایش پیدا کند.

مدیرعامل اسبق مخابرات ادامه داد: اکنون با توجه به این‌که این موضوع به صراحت در قانون آمده به نظر می‌رسد حق با مخابرات است چراکه از ابتدا هم قرار بر آن بوده که تعرفه‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که مخابرات ضرر نکند.

فیضی در ادامه متذکر شد: با اجرای طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت مخابرات از نظر درآمد نسبت به گذشته زیان دید و حال براساس همان قانونی که اشاره شد دولت موظف است راهکار جبران این ضرر و زیان را فراهم کند، اما در این میان باید به این نکته نیز توجه کرد که آیا مشکل مخابرات صرفا با افزایش تعرفه‌ها حل خواهد شد؟

ارائه طرح‌های مختلف تشویقی اپراتورهای تلفن همراه به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان از دیگر اتفاقات این هفته حوزه فاوا بود.
کد مطلب: 36811
نام شما
آدرس ايميل شما

گوشی شما دارای کدام سیستم عامل است؟
اندروید
iOS
ویندوزفون
بلک‌بری
هیچکدام