۰
plusresetminus
سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۲

واردات قانونی نوت‌بوک نصف شد

ایتنا- به علت گران شدن تعرفه واردات نوت‌بوک، قیمت وارادات این محصول به نصف رسید.
واردات قانونی نوت‌بوک نصف شد


واردات نوت‌بوک در دومین‌ماه سال جاری در مقایسه با مدت‌زمان مشابه سال گذشته به یک‌دوم کاهش یافت.


فروردین سال جاری به‌بهانه حمایت از تولید داخل، تعرفه گمرکی واردات نوت‌بوک به کشور ‌گران شد و از ١٠ به ١٥‌ درصد رسید.

هیأت وزیران در اسفندماه سال ۹۳ تعرفه واردات اقلام کامپیوتری را با هدف حمایت از تولید داخل در این بخش، به ۱۵‌ درصد افزایش داد.

این تعرفه طبق بند مربوط به واردات ماشین‌های خودکار داده‌پردازی شخصی کیفی، سال گذشته (٩٣) نیز افزایشی شش‌‌ درصدی داشت و از چهار به ١٠‌ درصد رسید.

همچنین مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالای برد مونتاژشده شامل صفحه‌کلید و موس از ۲۲‌ درصد به ۱۵‌درصد کاهش یافته است.

افزایش تعرفه واردات در حالی صورت گرفت که در کشور هیچ خط تولید و مونتاژی در زمینه لپ‌تاپ و نوت‌بوک وجود ندارد و فعالان این بازار معتقد بودند با افزایش تعرفه‌های گمرکی این کالاها، پیش‌بینی می‌شود قیمت این کالای وارداتی در کشور تا ۳۰‌ درصد‌ گران شود و این موضوع زمینه بروز قاچاق در این بازار را فراهم می‌کند.

حال به‌نظر می‌رسد افزایش تعرفه اثر خود را بر بازار گذاشته و واردات این محصول به نصف رسیده است.

از طرفی کاهش این محصول در بازار موجب دو اتفاق خواهد شد. نخست آنکه وارد‌کنندگان برای جبران هزینه‌های خود، اقدام به افزایش قیمت کنند.

دوم آنکه مشترکان نسبت به خرید نوت‌بوک دچار تردید شوند. درحالی‌که سال‌های گذشته به دلیل افزایش واردات، شاهد کاهش قیمت این محصول به‌خصوص در ماه رمضان بودیم، اما امسال این احتمال وجود دارد که به‌دلیل افزایش قیمت از یک‌سو و تردید در خرید از سویی دیگر، شاهد رکود در بازار باشیم.

البته احتمال این مسئله زیاد است که بازار برای خروج از رکود، دست‌خوش تغییراتی در میزان واردات خود از مبادی غیرقانونی باشد.

به‌عبارتی همان‌طور که بازار تلفن همراه هنگام افزایش تعرفه با روند ‌روبه‌رشد قاچاق به‌منظور جلوگیری از رکود مواجه شد، این‌بار نوبت بازار نوت‌بوک است که کاربران با خیل واردات غیرقانونی مواجه شوند که البته قیمت‌ها نیز به‌نسبت واردات قانونی ارزان‌تر خواهد بود.

این موضوع علاوه بر اینکه بسیاری از فعالان بازار را بر این داشت تا علیه تولید داخلی نوت‌بوک جبهه‌گیری کنند اما تنها برند انحصاری تولید نوت‌بوک تایوانی در ایران نیز شرایط بازدید از خط تولید را برای خبرنگاران ترتیب داد تا آب پاکی بر دست منتقدان باشد.

درحالی‌که اسمبلینگ نوت‌بوک در ایران صورت می‌گیرد و شاید چیزی به‌عنوان تولید صد‌درصدی معنی نداشته باشد اما بااین‌حال کارگر ایرانی پای خط ریل مونتاژ قرار دارد و کارآفرینی صورت گرفته است.

بااین‌حال، گزارش‌های رسمی واردات که مربوط به گمرک جمهوری اسلامی ایران است، با اشاره به روند واردات در دوماهه نخست سال جاری گفته است سه‌ هزار تن نوت‌بوک با ارزش ١٣,٥‌ میلیون دلار از مبادی رسمی وارد کشور شده است.

این نرخ برای ماه دوم سال دو ‌هزار تن بوده که ارزشی مورد ١٠.٦‌ میلیون دلار را به ثبت رسانده است.

آمار مرتبط با مدت‌زمان مشابه سال قبل می‌گوید واردات برای این ماه چهار ‌هزار تن با ارزش ١٥.٤‌ میلیون دلار بوده است که مبادی رسمی به ثبت رسانده‌اند.

با توجه به اینکه نظر فعالان بازار این است که تعرفه‌ها تأثیری در میزان واردات نداشته و حتی تقاضا در این بازار راکد ثابت مانده است، باید به این نتیجه رسید که حجم قاچاق نوت‌بوک از سال گذشته تا امسال دو برابر شده است.

برخی از آنها نیز معتقدند رشد تعرفه‌ها راهی جز قاچاق محصولات نمی‌گذارد زیرا ما در داخل کشور تولید صرف و صد‌درصدی که قیمت تمام‌شده آن کمتر از نمونه وارداتی باشد، نداریم.

منبع : شرق
کد مطلب: 36771
نام شما
آدرس ايميل شما