۰
plusresetminus
سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰

اتحاد غول‌های فناوری برای تسهیل اجرای نرم‌افزارها در پلاتفورم‌های مختلف

ایتنا- مایکروسافت و لینوکسف این دو رقیب سرسخت، اکنون برای اجرای طرح Open Container Project متحد شدند.
اتحاد غول‌های فناوری برای تسهیل اجرای نرم‌افزارها در پلاتفورم‌های مختلف


ده‌ها شرکت بزرگ نرم‌افزاری در قالب طرحی موسوم به Open Container Project متحد شده‌اند تا نرم‌افزارهای تولیدی آنها بر روی انواع سیستم‌عامل‌ها و در قالب استانداردهای مختلف تحت وب قابل اجرا باشند.


به گزارش ایتنا از فارس، این طرح به ابتکار بنیاد لینوکس اجرا شده که سیاست‌گذاری‌های کلی مربوط به سیستم‌عامل متن باز لینوکس را مشخص می‌کند.

نکته جالب این است که مایکروسافت که زمانی بزرگ‌ترین رقیب و دشمن بنیاد لینوکس محسوب می‌شد و علاقه‌ای به اجرای ویندوز، آفیس و دیگر نرم‌افزارهای خود در محیط برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌های رقیب نداشت، خود به Open Container Project پیوسته است.

بر همین اساس استانداردی واحد برای همه‌گیر شدن نرم‌افزارهای مختلف و اجرای روان آنها بر روی پلاتفورم‌های مختلف تدوین خواهد شد.

برخی کارشناسان این تحول را مهم‌ترین رویداد دنیای فناوری در یک دهه اخیر توصیف کرده‌اند.

از جمله دیگر شرکت‌هایی که در اجرای این طرح دخیل هستند می‌توان به گوگل، آمازون، اچ.پی، آی.بی.ام، اینتل، ردهت، VMware، Goldman Sachs اشاره کرد که همگی با هم برای نگارش یک استاندارد متن باز که استفاده عمومی از نرم‌افزارهای شرکت‌های رقیب را ممکن می‌کند، همکاری می‌کنند.

این خبر یکی از دستاوردهای همایش DockerCon در هفته گذشته بود که در زمان برگزاری آن ۹۵ میلیون دلار بودجه هم به اجرای طرح مذکور اختصاص یافت.

با نگارش استانداردهای مربوط به این طرح برنامه‌نویسان به سادگی می‌توانند نرم‌افزارهایی طراحی کنند که بر روی هر رایانه ، گوشی و تبلتی با هر سیستم‌عاملی قابل اجرا باشد و همین‌طور بتوان آن را به سادگی با سرویس‌های مختلف تحت وب اعم از سرویس‌های کلود شرکت‌های مختلف، سرورهای گوناگون و ... سازگار نمود.

در حال حاضر برنامه‌نویسان برای سازگار کردن نرم افزارهای خود با سیستم عامل های گوناگون مجبورند تغییراتی در کدنویسی آنها به وجود آورند، اما با اجرای طرح فوق‌الذکر از این امر بی‌نیاز می‌شوند.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه مورد نیاز برای پیکربندی مجدد برنامه‌ها و کدنویسی مجددشان از جمله مهم‌ترین نتایج اجرای طرح یاد شده است که قرار است پنج میلیون سیستم‌عامل، پلاتفورم کلود و ... را در بر بگیرد.

در این میان برخی شرکت‌ها هستند که به علت نگرانی‌های امنیتی ترجیح می‌دهند برنامه‌های خاص خود را دنبال کنند.

به عنوان مثال CoreOS که یک شرکت نوپای مورد پشتیبانی گوگل است، به علت همین دغدغه در حال ابداع استاندارد جدیدی به نام appc است که از حمایت گوگل، VMware و ردهت برخوردار است و رقیبی برای استاندارد قبلی موسوم به Docker خواهد بود.
کد مطلب: 36768
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام