کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تشدید توسعه داروخانه های اینترنتی غیر مجاز و خطرات ناشی از آن

31 خرداد 1394 ساعت 11:40

ایتنا- به‌هوش باشید! بسیاری از داروهایی که در داروخانه‌های مجازی به فروش می‌رسند، تقلبی هستند!




به دنبال توسعه‌ بی‌سابقه‌ پایگاه‌های اینترنتی فروش دارو در سراسر جهان و تشدید مشکلات ناشی از آن، سازمان جهانی بهداشت، یک کمپین اطلاع‌رسانی بین‌المللی را راه‌اندازی کرده تا جهانیان را از خطر جدی خرید و مصرف دارو از این سایت‌ها مطلع سازد.


بنا به اظهارات دست‌اندرکاران سازمان جهانی بهداشت، از پایان دهه‌ ۹۰ و توسعه‌ تارنمای اینترنت در سراسر جهان، تعداد داروخانه‌های اینترنتی صدها برابر شده است.

بنا به آمار و ارقام سازمان جهانی بهداشت، ۹۶درصد از این فروشنده‌های مجازی دارو یا به عبارتی دیگر، داروخانه‌های اینترنتی، به طور غیرقانونی فعالیت دارند و بدون هرگونه مجوز و نظارتی، تمامی داروهای موجود در بازار جهانی را بدون نسخه و به‌‌طور آزاد عرضه می‌کنند و پس از دریافت مبالغ پرداختی، به وسیله‌ پست، داروها را برای خریداران ارسال می‌کنند.

در این رابطه، سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده است که بیش از نیمی از این داروها که در چنین شبکه‌هایی به فروش می‌رسند، تقلبی می‌باشند. این داروهای تقلبی در بهترین شرایط، از مواد خوراکی مختلف ساخته شده‌اند و هیچ‌گونه تأثیر دارویی ندارند، ولی در بدترین شرایط، در ترکیبات بسیاری از این داروها مواد شیمایی و مولوکول‌های دارویی‌ موجود است که یا میزان آن‌ها بسیار کم است و دارو اثری ندارد و یا این‌که میزان ‌آن‌ها بیش از اندازه بوده و می‌تواند برای مصرف کنندگان مرگ‌بار باشد.

به‌طور مثال، در سال ۲۰۰۷، یک زن کانادایی ۵۷ ساله به دنبال استفاده از این داروها جان خود را از دست داد. کانادا یکی از کشورهایی است که در آن نظارت جدی‌ای به داروخانه‌های اینترنتی وجود ندارد و پایگاه‌های بسیاری در تارنمای اینترنت به فروش آزاد دارو مشغول بوده‌اند.

شهروند ۵۷ ساله‌ی کانادایی به جای مراجعه به داروخانه، از روی سایت اینترنتی و البته با هزینه‌ی بسیار کم‌تر، داروهای مختلفی را برای درمان بیماری‌هایش خریداری کرده بود، ولی پس از کالبدشکافی، پزشکی قانونی کانادا به این امر پی برد که میزان بالای عناصر سمی، خصوصاً فلزات مختلف مثل آلومینیوم و یا آرسنیک، به حد بسیار بیشتر از حد نصاب حداکثر تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت، سبب شد که وی سکته‌ قلبی کند و جان خود را از دست بدهد.

یکی از فعال‌ترین کشورهای جهان در زمینه‌ی نظارت، مراقبت و خصوصاً مبارزه با داروخانه‌های اینترنتی غیرمجاز، کشور فرانسه است. در چهارچوب کمپین اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت، اتحادیه‌ صنایع دارویی فرانسه، در این کشور، توجه افکار عمومی را به خطر مصرف داروهای اینترنتی جلب کرده است.

بنا به آخرین آمار و ارقام منتشر شده توسط این اتحادیه، در کم‌تر از یک‌سال، میزان توسعه‌ی داروهای تقلبی که از طریق اینترنت به فروش می‌رسند، ۱۰ برابر شده است.

بدین ترتیب، در حالی که در سال ۲۰۱۰، مأمورین گمرکی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، بیش از سه میلیون داروی تقلبی را کشف و توقیف کرده‌اند، این رقم در سال ۲۰۱۱، به نزدیک به ۳۰ میلیون داروی تقلبی و توقیف شده افزایش یافته است. اما نکته‌ جالب توجه این است که بیش از ۹۰درصد این داروها خارج از اتحادیه‌ی اروپا تولید شده و نزدیک به ۴۰درصد داروهای توقیف شده، از طریق پست ارسال شده بودند.

سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند که توسعه‌ اینترنت و در واقع از بین رفتن مرزها و فاصله‌ی زمانی و مکانی، سبب شده است که تبهکاران بسیاری با اندکی سرمایه‌گذاری بتوانند سایت‌های اینترنتی به ظاهر بسیار حرفه‌ای تولید کنند و با استفاده از عکس‌‌های داروهای واقعی، داروهای تقلبی خود را آزادانه بفروشند. خصوصاً که مرکز اکثر این داروخانه‌های مجازی غیرقانونی در بهشت‌های مالیاتی بنا شده و در واقع، کسی به مسئولین اصلی این نوع بنگاه‌های داروفروشی غیرمجاز دسترسی ندارد.

این در حالی است که با رشد اینترنت در سراسر جهان، افراد جامعه نیز بیش از پیش برای کسب اطلاعات پیرامون سلامتی خود، به سایت‌های اینترنتی مراجعه می‌کنند.

به‌طور مثال، در فرانسه ۶۰درصد شهروندان برای کسب اطلاعات بهداشتی، به اینترنت مراجعه می‌کنند، ولی تنها یک‌چهارم این افراد تلاش دارند تا منبع اصلی اطلاعات مندرج را بیابند تا مطمئن شوند این منبع موثق است.

اما ارقام نگران کننده‌ی منتشر شده توسط اتحادیه‌ی صنایع دارویی فرانسه این است که ۶۱درصد شهروندان فرانسوی برای کسب اطلاعات در مورد داروی خاصی، به اینترنت مراجعه می‌کنند، ولی خطر اصلی این‌جاست که بیش از ۴۱درصد این افراد خاطرنشان ساخته‌اند که قصد دارند این اطلاعات را کسب کنند تا بتوانند به خوددرمانی بپردازند.

شایان ذکر است که بیشترین میزان داروهای تقلبی عرضه شده در داروخانه‌های مجازی غیرقانونی اینترنتی در سراسر جهان، به دو دسته داروی مختلف تعلق دارند: یکی داروهای آرام‌بخش، مثل دیازپام، لورازپام و یا والیوم و دیگری که پرفروش‌ترین داروهای جهان به حساب می‌آیند، داروهای مخصوص درمان موقت ناتوانی جنسی است، مانند سیالیس، لویترا و البته معروف‌ترین آن‌ها به نام ویاگرا.

منبع: رادیو فرانسه


کد مطلب: 36714

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/36714/تشدید-توسعه-داروخانه-های-اینترنتی-غیر-مجاز-خطرات-ناشی

ايتنا
  https://www.itna.ir