۰
plusresetminus
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰

فقیرترین ثروتمند جهان

ایتنا- مارک جوان، از یک ایده کوچک، به ثروتی افسانه‌ای دست یافت!
فقیرترین ثروتمند جهان


در حال حاضر بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در جهان به کمک نبوغ مارک زوکربرگ، مؤسس فیس‌بوک با هم در ارتباط هستند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، مرتبط کردن این تعداد از افراد و ارائه تبلیغات به آنها زوکربرگ و شرکت وی را به شدت ثروتمند کرده است.

دانشجوی انصرافی هاروارد در حال حاضر دارایی خالص در حدود ۳۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار دارد که وی را به شانزدهمین میلیاردر جهان در فهرست فوربس تبدیل می‌کند.

ادوارد و کارن زوکربرگ که به ترتیب یک دندانپزشک و روانپزشک بودند، چهار فرزند به نام‌های رندی، دونا، آریل و البته مارک را در نیویورک بزرگ کردند.

مارک که در کودکی بسیار باهوش بود در ۱۲ سالگی با استفاده از برنامه بیسیک آتاری یک برنامه پیام‌رسانی بنام زوکنت درست کرد.

وی همچنین در نوجوانی کدهای بازی‌های رایانه‌ای برای دوستان خود می‌نوشت.

وی در دوران دبیرستان در آکادمی معروف فیلیپس اکستر نیوهمپشایر یک پلتفرم اولیه پخش موسیقی ایجاد کرد که AOL و مایکروسافت به آن علاقمند شدند.

زوکربرگ که هنوز یک نوجوان بود پیشنهادات شغلی متعدد در شرکت‌های معتبر را رد ‌کرد.

اما او فقط یک نابغه رایانه نبود. مارک عاشق ادبیات باستانی روم و یونان از جمله اودیسه بود و به کاپیتان تیم شمشیربازی دبیرستان خود تبدیل شد.

زوکربرگ کمی پس از شروع تحصیلاتش در دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۲، اعتبار زیادی به عنوان یک برنامه نویس متبحر برای خود دست و پا کرد.

وی با چند تن از دوستانش پروژه فیس‌بوک را راه‌اندازی کرد و در سال دوم دانشگاه انصراف داد و تا تمام وقت روی آن کار کند.


فیس‌بوک زمانی که زوکربرگ هنوز به ۲۱ سالگی نرسیده بود به دارایی ۱۲.۷ میلیون دلار دست یافت. وی در سال ۲۰۱۰ از سوی نشریه تایم به عنوان "شخصیت سال" انتخاب شد.

مدیران‌عامل کمی در دنیا هستند که از زندگی آنها فیلم ساخته می‌شود اما در سال ۲۰۱۰ فیلم سینمایی شبکه اجتماعی بر‌اساس زندگی زوکربرگ و نحوه ایجاد فیس‌بوک توسط وی ساخته شد که نامزد هشت جایزه اسکار شد.

زوکربرگ بعدا قاطعانه اعلام کرد که بسیاری از جزئیات این فیلم درست نیست.


زوکربرگ در ۱۸ می ۲۰۱۲ فیس‌بوک را به یک شرکت سهامی‌عام تبدیل کرد. ۱۶ میلیارد دلار سهام این شرکت به فروش رسید و آن را به بزرگترین شرکت سهامی‌عام در کل تاریخ تا آن زمان تبدیل کرد.

از آنجا که همسر زوکربرگ چینی است، او در حال آموختن زبان چینی است و پیشرفت وی در این زمینه آنقدر خوب است که در سال ۲۰۱۴ توانست در یک مصاحبه ۳۰ دقیقه‌ای به زبان چینی حضور یابد.


فروش سهام فیس‌بوک آنقدر زوکربرگ را ثروتمند کرده که وی نیازی به دریافت حقوق ندارد.

دستمزد وی به عنوان مدیرعامل فیس‌بوک یک دلار در سال است. اما وی در سال ۲۰۱۴ تنها ۶۱۰ هزار و ۴۵۴ دلار برای پروازهای چارتر خود و مهمانانش با جت‌ خصوصی صرف کرد.

اما وی به رغم داشتن ثروت افسانه‌ای همیشه از زندگی تجملی و پر زرق و برق فاصله گرفته است.

تیلور وینکلووس، کارآفرین معروف و از دوستان زوکربرگ یک بار در گفت‌وگویی درباره وی گفت: او فقیرترین ثروتمندی است که تا بحال دیده ام.

مدیرعامل ۳۳ میلیارد دلاری فیس‌بوک تقریبا همیشه با یک سویشرت یا تی‌شرت خاکستری در محافل عمومی حاضر می‌شود. زوکربرگ بجای در اختیار داشتن یک فراری یا پورشه، یک فولکس جی.تی.آی مشکی دنده‌ای به ارزش ۳۰ هزار دلار سوار می‌شود.

زوکربرگ ترجیح می‌دهد پول خود را در حریم خصوصی‌اش صرف کند و علاقه‌ای به خودنمایی ندارد.

 

وی در اکتبر ۲۰۱۴، یک ملک به مساحت ۷۵۰ هکتار به قیمت ۱۰۰ میلیون دلار در جزیره هاوایی خریداری کرد که تعطیلات خود را در آن سپری می‌کند.

زوکربرگ یک خانه پنج هزار متری به ارزش ۴۵ میلیون دلار در پالو آلتو دارد و یک عمارت ۱۰ میلیون دلاری در سانفرانسیسکو دارد که بیش از یک میلیون دلار صرف بازسازی و تغییر دکوراسیون آن از جمله افزودن یک گلخانه ۶۰ هزار دلاری پرداخته کرده است.


در دوران بازسازی خانه وی ظاهرا افرادی را استخدام کرد که در طول شب داخل خودروهای خود در اطراف خانه بنشینند تا برای کارگران ساختمانی جای پارک نگه دارند!

 

وی علاوه برای زندگی شخصی سعی دارد با پول خود جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کند.

وی در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۹۹۲ میلیون دلار به بنیاد خیریه و در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۷۵ میلیون دلار به بیمارستان مرکزی سانفرانسیسکو کمک کرد.

البته ولخرجی‌های زاکربرگ در برابر خریدهای فیس‌بوک چندان به حساب نمی‌آید.

این شرکت یک میلیارد دلار برای خرید اینستاگرام، ۱۹ میلیارد دلار برای خرید واتس‌آپ و دو میلیارد دلار برای خرید آکولوس هزینه کرده است.


اما حتی زاکربرگ نیز نمی‌تواند همیشه هر آنچه که می‌خواهد بخرد. او در سال ۲۰۱۳ تلاش کرد اسنپچت را به قیمت سه میلیارد دلار خریداری کند ولی ایوان اشپیگل مدیرعامل اسنپچت پیشنهاد وی را رد کرد.

او علاوه بر دیدار با شخصیت‌های مشهور و برجسته دنیای فناوری با رؤسای جمهور کشورها معاشرت دارد.


در سنگاپور یک هنرمند بنام ژو جیا نمایشگاهی از تابلوهای نقاشی چهره زوکربرگ بنام "چهره فیس‌بوک" را به وی تقدیم کرد.

زوکربرگ در سن ۳۱ سالگی به رغم داشتن میلیاردها دلار ثروت به شدت یک فرد متواضع و فروتن است.

وی به طور منظم نشست‌های پرسش و پاسخ با افراد عادی از سراسر جهان برگزار می‌کند.
کد مطلب: 36681
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام