کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اولین برند ایرانی شبکه نوری انتقال ارتباطات پیاده‌سازی شد

خبرگزاری مهر , 17 خرداد 1394 ساعت 9:57

ایتنا- سیستم مالتی‌پلکس در شبکه زیرساخت ارتباطی کشور مورد استفاده قرار گرفت.




نخستین سیستم ایرانی مالتی‌پلکس فشرده طول موج نوری – DWDM - به عنوان آخرین فناوری دیتا در انتقال ترافیک اطلاعات از طریق تارهای نوری، در شبکه زیرساخت ارتباطی کشور پیاده‌سازی شد.

به گزارش ایتنا از مهر، سیستم مالتی‌پلکس فشرده طول موج نوری (Dense Wavelength Division Multiplexing) آخرین فناوری موجود در دنیا برای افزایش ظرفیت انتقال اطلاعات از طریق تارهای نوری است و پاسخگوی نیاز فراوان ترافیک سرویس‌های چند رسانه‌ای بر روی شبکه‌های زیرساخت و نیز شبکه‌های بزرگ شهری و بین شهری محسوب می‌شود.

با دستیابی ایران به دانش ساخت سیستم اصلی شبکه نوری برد بلند مخابرات در کشور، هم اکنون این سیستم در شبکه زیرساخت ارتباطی کشور مورد استفاده قرار گرفته و کشورمان با دستیابی به دانش فنی سیستم‌های نوری، در زمینه ساخت تجهیزات پرظرفیت شبکه انتقال در بخش زیرساخت توانمند شده است.

حسین انصاری - کارشناس فنی این پروژه، با بیان اینکه سیستم DWDM اولین و تنها محصول ایرانی در بحث جابجایی اطلاعات اینترنتی به صورت یکجا از طریق کانال‌های نوری محسوب می‌شود، اظهار داشت: مزیت این سیستم این است که می‌تواند ترافیک بالای اطلاعاتی را با استفاده از یک تار فیبرنوری جابجا کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون موفق به تولید سیستم ۸۰ کاناله تجهیزات نوری شده‌ایم، ادامه داد: این سیستم می‌تواند ۸۰ طول موج مختلف نوری را با هم مالتی پلکس – ترکیب - کرده و بر روی یک تار فیبرنوری به سمت مقصد ارسال کند.

انصاری افزود: هر کانال این سیستم امکان حمل ترافیک دیتا را تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه دارد، خاطرنشان کرد: این محصول می‌تواند در مجموع ۸۰۰ گیگابیت بر ثانیه ترافیک اینترنت کشور را جابه جا کند و این به معنای برطرف کردن کل نیازهای زیرساخت ارتباطی کشور خواهد بود.

کارشناس فنی پروژه DWDM ایرانی با بیان اینکه این محصول هم اکنون در مسیر تهران به سمت اصفهان نصب شده است، اضافه کرد: مسیر تهران به اصفهان یک شاهراه بزرگ ارتباطی در کشور محسوب می‌شود که ترافیک اینترنت مربوط به جنوب کشور را در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر و خوزستان حمل می‌کند.

وی با تاکید براینکه «سیستم ایرانی شبکه انتقال نوری باندپهن»، این قابلیت را دارد که ترافیک ارتباطی از طریق طول موج نوری را در ایستگاه‌های مختلف ارتباطی به سمت شهرهای مختلف هدایت کند، افزود: این سیستم برای ارتباطات تهران به سمت قم و قم به سمت اصفهان نیز برقرار شده است؛ همچنین این سیستم بومی، ارتباط تهران به سمت بابل را نیز پوشش می‌دهد که ترافیک اینترنت شمال و شمال شرق کشور را برقرار می‌کند.

در تهران نیز این سیستم در دو مرکز مخابراتی شیخ بهایی و میدان امام زیربار رفته است.

انصاری گفت: سیستم DWDM ایرانی در مسیر کرج و قزوین نیز راه‌اندازی شده که این مسیر مربوط به انتقال صوت برای اپراتورهای موبایل است و پهنای باندی که توسط شبکه‌های موبایلی اشغال می‌شود را انتقال می‌دهد.

وی با بیان اینکه پیش از این، سیستم مالتی‌پلکس نوری به صورت ۱۰۰ درصد از خارج از کشور تامین می شد تصریح کرد: بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این سیستم به صورت کاملا بومی در کشور پیاده‌سازی شده و بستر امنی برای حمل ترافیک‌های ارتباطی مهم کشور می‌تواند باشد.

کارشناس فنی پروژه DWDM ایرانی از پیاده‌سازی این سیستم بر روی پروژه شبکه زیرساخت ارتباطی کشور مبتنی برتجهیزات داخلی با عنوان پروژه «توانا» خبر داد و گفت: قرار است در فاز نهایی این پروژه از جنوب تا شمال کشور این محصولات نصب شود که فاز نخست مربوط به شبکه انتقال تهران تا چابهار خواهد بود.

وی با تاکید براینکه قیمت این سیستم داخلی ۱۵ درصد از میانگین خرید نمونه‌های خارجی پایین‌تر است گفت: در ادامه برنامه‌ها برای توسعه این طرح، صادرات این محصول به عنوان اولین برند ایرانی در دنیا را نیز در دستور کار داریم، براین اساس یک نمونه از این محصول در پروژه ارتباط بین الملل ایران و عراق در مرز سنندج پیاده‌سازی شده است که انتقال ترافیک مربوط به ارتباطات ایران و عراق را در دو ایستگاه مریوان و باشماق در حدود ۴۰ گیگابیت بر ثانیه تامین می‌کند.


کد مطلب: 36458

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/36458/اولین-برند-ایرانی-شبکه-نوری-انتقال-ارتباطات-پیاده-سازی

ايتنا
  https://www.itna.ir