کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون وزیر ICT :قیمت پهنای باند اینترنت گران نیست

خبرگزاری ايسنا , 16 خرداد 1394 ساعت 10:19

ایتنا- پهنای باندی که در مرز خریداری می‌شود همانجا قابل استفاده نیست و باید امور پالایش روی آن صورت گیرد.




معاون وزیر ارتباطات معتقد است: طی سال‌های اخیر قیمت پهنای باند اینترنت نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه نسبت به گذشته ارزان‌تر نیز شده است.


به گزارش ایتنا از ایسنا،محمود خسروی به ارائه توضیحاتی درباره قیمت پهنای باند پرداخت و در پاسخ به انتقاداتی که درباره قیمت پهنای باند و تفاوت قیمت پهنای باند در داخل کشور و لب مرز مطرح می‌شود، گفت: پهنای باندی که لب مرز خریداری می‌شود همانجا قابل استفاده نیست در چنین شرایطی طبیعی است اگر این پهنای باند داخل کشور شده و امور پالایش بر روی آن صورت بگیرد و مدیریت‌های لازم اعمال شود هزینه تمام شده آن متفاوت خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت در عین حال عنوان کرد: اکنون یک شبکه ۵۸ هزار کیلومتری فیبرنوری، یک شبکه انتقال با ظرفیت بالای خطوط E۱ و شبکه گسترده IP در کشور ایجاد کرده‌ایم تا این امکان وجود داشته باشد که در هر نقطه از کشور این امکانات را تحویل کاربرنهایی و اپراتور توزیع کننده اینترنت بدهیم، اما درباره گلایه‌های مرتبط با پهنای باند هیچ گاه این مسائل دیده نمی‌شود و تنها به ذکر این نکته اکتفا می‌شود که پهنای باند لب مرز با چه قیمتی خریداری شده و درکشور با چه قیمتی به فروش می‌رسد.

خسروی ادامه داد: ما یک شرکت دولتی هستیم و دنبال سود سرشار نیستیم و با حداقل تعرفه‌های مربوطه و بر اساس قیمت تمام شده، پهنای باند خریداری شده را تحویل اپراتورهای داخل کشور می‌دهیم و این پهنای باند را در هر نقطه که اپراتور بخواهد به دست او می‌رسانیم اما یک نفر که بیرون این فضا قرار دارد ممکن است دائم بگوید که قیمت پهنای باند لب مرز چقدر است و در داخل چه قیمتی اعمال می‌شود اما هیچ گاه شبکه‌ای که باید در داخل کشور ایجاد شود و چندین هزار میلیارد تومان هزینه آن است، دیده نمی‌شود.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که در نهایت چه درصدی از سود مربوط به پهنای باند به شرکت زیرساخت اختصاص پیدا می‌کند، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر ما در چند نوبت برای تعرفه پهنای باند به میزان ۲۰ و ۳۵ درصد تخفیف اعمال کرده‌ایم اما در نهایت تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه‌های پهنای باند در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار می‌گیرد.

خسروی همچنین اظهار کرد: اگر اعتراضات کاربران اینترنت را نیز بررسی کنیم متوجه می‌شویم که بیشتر این گلایه‌ها به حوزه کیفیت اینترنت مربوط می‌شود و نه قیمت آن.

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود تمام این تفاسیر اکنون تخفیف‌های ۳۵ درصدی شرکت زیرساخت به دست شرکت‌های ارائه کننده اینترنت نمی‌رسد، توضیح داد: بر اساس گزارشاتی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در اختیار ما قرار می‌دهد مشخص می‌شود که کدام شرکت‌ها تخفیف‌های مربوطه را برای کاربران خود اعمال کرده‌اند بر همان اساس ما نیز هزینه‌ای که این شرکت‌ها بابت پرداخت تخفیف به مردم متقبل شده‌اند را پرداخت می‌کنیم.

معاون وزیر ارتباطات در بخش پایانی صحبت‌های خود به تعرفه‌های اینترنت در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: اگر هزینه‌های اینترنت در کشورهایی مانند ترکیه و مالزی را نیز بررسی کنیم مشخص می‌شود که هزینه‌های پهنای باند در ایران بالا نیست و حتی در موارد متعدد اپراتورهای ما اینترنت را با قیمتی به مراتب پایین‌تر نیز دریافت می‌کند.


کد مطلب: 36425

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/36425/معاون-وزیر-ict-قیمت-پهنای-باند-اینترنت-گران-نیست

ايتنا
  https://www.itna.ir