۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸

خالق هری پاتر زیر ضرب حملات توییتری

ایتنا- توییت جی.کی.رولینگ محبوب، در موضع گیری او در مقابل استقلال اسکاتلند، برایش دردسرساز شد!
خالق هری پاتر زیر ضرب حملات توییتری


جی کی رولینگ، نویسنده سرشناس مجموعه داستان‌های "هری پاتر" به خاطر موضع خود در مخالفت با استقلال اسکاتلند از بریتانیا با توییت‌های خشن و آکنده از توهین و نفرت مواجه شد. در مقابل برخی نیز از آزادی تفکر او حمایت کرده‌اند.

جی کی رولینگ٬ خالق هری پاتر٬ در پی بحثی که به موضع‌گیری منفی سال گذشته او نسبت به استقلال اسکاتلند از بریتانیا مربوط بود٬ با حجمی از توهین و خشونت کلامی در توییتر مواجه شد.

به گزارش گاردین و به نقل از جی کی رولینگ٬ او به علت رای منفی به استقلال اسکاتلند در توییتر "خائن"٬"هرزه" و "روسپی" خوانده شده و برای بهره‌مندی از "مزایای اسکاتلند زخم زبان خورده است".

جی کی رولینگ روز دوشنبه (۴ مه/ ۱۴ اردیبهشت) با به اشتراک‌گذاشتن توییتی خشن که به خاطر رای منفی او به استقلال اسکاتلند نوشته شده بود، بحث درباره عواقب تصمیم سال گذشته خود را باز کرد.

او در توییت‌های منتقدان به دامن زدن به "رودخانه نفرت که این روزها در حال عمیق شدن است" متهم شد. اقدام او در توییتی دیگر "زهر ریختن" تعبیر شد. از این نویسنده که در این قبیل توییت‌ها با القابی نظیر "هرزه و بدکاره" خطاب شده بود٬ خواسته شده بود که برود همان جایی که "به آن تعلق دارد".

این نویسنده سرشناس در انگلستان متولد شده، اما سال‌هاست که در اسکاتلند زندگی و کار می‌کند.

جی کی رولینگ در پاسخ به این کاربران گفت که "آیا به اندازه کافی از خون اسکاتلندی بهره نبرده است٬" که بتواند نظر خودش را داشته باشد.

حساب توییتر خالق هری پاتر توسط بیش از چهار میلیون نفر (فالوئر) دنبال می‌شود.

محکم اما محترمانه
بحث رولینگ با منتقدانش در توییتر محکم اما محترمانه بود٬ او به سخت‌ترین حملات که از سوی حساب کاربری @mypolitics وارد می‌شد پاسخ داد و در نهایت به گفتن روز شما خوش کفایت کرد. نویسنده حساب mypolitics بعد از توهین و افترا به رولینگ این حساب را از دسترس خارج کرد.

سال گذشته رولینگ یک میلیون پوند به کمپین "بهتر با همدیگر" اهدا کرد. این کمپین از مجموعه احزاب و سازمان‌ها و افرادی تشکیل می‌شد که برای نه گفتن به جدایی اسکاتلند از بریتانیا تلاش می‌کردند. رولینگ در سال ۲۰۰۸ نیز یک میلیون پوند به حزب کارگر اهدا کرده بود.

مارک میلار٬ دیگر نویسنده اسکاتلندی که پیش از این از حزب کارگر بریتانیا به حزب ملی اسکاتلند رفته بود٬ روز دوشنبه مجددا به حزب کارگر بازگشت. او نیز به گفته خودش در این روز "در طول یک ساعت بیش از ۱۰۰ توییت توهین‌آمیز" دریافت کرد.

میلار که توییت‌های روز دوشنبه رولینگ را دنبال می‌کرد٬ نوشت: «جداً این همان اسکاتلندی است که ما خواهان زندگی در آن هستیم؟»

یادی از فقر سال‌های دور
در حملات توییتری به رولینگ٬ وضعیت زندگی پیش از شهرت این نویسنده دست‌مایه برخی توییت‌ها بود. خالق شخصیت‌های پرطرفدار و دنیای اسرارآمیز مجموعه داستان‌های هری پاتر سال‌ها در فقر نسبی زندگی کرده است. رولینگ در پاسخ به یکی از منتقدانش که به این نکته اشاره کرده بود گفت: «حق با شماست٬ من از فقر واقعی رنج کشیده‌ام و آن فقر تفکر من را شکل می‌دهد.»

بخشی از کاربران توییتر نیز در میان بحث‌های به وجود آمده از آزادی تفکر و عمل خانم نویسنده حمایت کردند. توییت یکی از این کاربران که خود از طرفداران استقلال اسکاتلند است پاسخ گرم رولینگ را به همراه داشت که برایش نوشت: «این است اسکاتلندی که من می‌شناسم.»

همه‌پرسی اسکاتلند در سپتامبر سال گذشته نه تنها در بریتانیا، بلکه در کل اروپا با علاقه زیادی دنبال می‌شد. جدایی اسکاتلند از بریتانیا می‌توانست پیامدهای مختلفی را برای اتحادیه اروپا در پی داشته باشد.

عذرخواهی توییتر از زنان
پیش از این تونی ونگ، رئیس توییتر در بریتانیا، در اوت سال ۲۰۱۴ گفته بود که تهدید زنان در شبکه اجتماعی توییتر قابل پذیرش نیست. وی در صفحه توییتر خود شخصا از زنانی که تجربه توهین و تهدید در توییتر داشته‌اند، عذرخواهی کرد.

این عذرخواهی پس از آن صورت گرفت که توییتر مقررات خود را به روز و تایید کرد که دکمه "گزارش سوء‌استفاده" (report) را برای توییت‌ها فعال کرده است. مخاطبان بدین ترتیب می‌توانند در صورت مشاهده توییتی حاوی محتوای توهین‌آمیز یا تهدیدآمیز علیه زنان، آن را به توییتر گزارش دهند.

منبع: دویچه وله
کد مطلب: 36011
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام