۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۹

حفظ امنیت سایبری فرزندان در استفاده از گوشی و تبلت

ایتنا - لازم است والدین همواره از آخرین تهدیدات سایبری و اخبار مربوطه مطلع باشند و فرزندان خود را نیز از این اخبار مطلع نمایند.
حفظ امنیت سایبری فرزندان در استفاده از گوشی و تبلت


تهدیدات امنیتی و سایبری در سراسر اینترنت وجود دارند و همواره برای کاربران جوان‌تر خطراتی جدی به همراه دارند.
علاوه بر آن، کودکان و نوجوانانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند می‌توانند ضمن وبگردی آزادانه و به دور از نظارت بزرگسالان در معرض خطراتی به مراتب بیشتر باشند.


به گزارش ایتنا از کسپرسکی آنلاین بر اساس یک بررسی انجام شده توسط کسپرسکی و شرکت تحقیقات بازار B2B International، در طول ۱۲ ماه، فرزند ۲۲ درصد از شرکت کنندگان قربانی چند تهدید سایبری شده بودند.
این موارد امنیتی مربوط می شد به شیوع سودجویی‌های سایبری و بی‌احتیاطی‌های کاربران جوان در فضای سایبری یا ورود به سایتهایی با محتوای مخرب یا غیراخلاقی.

فرزندان در اینترنت گاهاً با صفحات و وب‌سایت‌هایی که محتواهایی نامناسب و یا مخرب دارند روبرو می‌شوند، یا اینکه بعضاً تلاش می‌کنند در صفحات گوگل به جست‌وجوی محتوایی خاص بگردند که در نتایج آنها مواردی یافت می‌شود که نه تنها اطلاعاتی نیست که آنها به دنبالش بودند بلکه کاملاً نامناسب یا غیراخلاقی است.

منبع دیگری که این فرزندان را در معرض تهدیدات امنیتی گوناگون قرار می‌دهد، شبکه‌های اجتماعی است. کنجکاوی این کاربران نوجوان باعث می‌شود بدون هیچ محدودیتی افراد غریبه و ناشناس را نیز به لیست دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی اضافه نمایند که ممکن است هر کدام از این افراد اقدام به فریب و آزار رساندن به کاربران جوان نماید و یا ضمن درخواست هوشمندانه اطلاعات محرمانه، از آنها سودجویی نمایند.
بنا بر نتیج بررسی انجام شده، ۲۱ درصد از والدین، اطلاعات شخصی یا محرمانه‌ای که روی دستگاه‌های شخصی‌شان ذخیره شده بوده را بدلیل سهل انگاری یا فعالیت‌های کنترل نشده فرزندان خود از دست داده بودند.

گوشی‌ها و تبلت‌های مدرن امروزه جای کنسول‌های بازی را نیز گرفته و تبدیل به اولین دستگاه بازی و سرگرمی بسیاری از فرزندان شده‌اند که البته برخی از آنها بدلیل محتوای خشونت‌آمیز یا غیراخلاقی ممکن است برای آنها اصلاً مناسب نباشد. اما مهم‌تر از این بازی‌ها، امنیت اپلیکیشن‌ها و عدم احتیاط این کاربران جوان در نصب بازی‌ها و اپلیکیشن‌های ناشناس است که شاید از هر جهت مخرب و یا غیرایمن باشد.

هرگز نباید فراموش نمود که برخی از این تهدیدات می‌تواند برای تمامی سنین و کاربران سراسر جهان مخرب باشد. با اینحال، کاربران نوجوان ممکن است بدلیل تجربه کمتر بیشتر در معرض این تهدیدات سایبری و امنیتی باشند.
بعنوان مثال، شاید ندانند که یک فایل یا وبسایت تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد و منجر به دانلود فایل‌هایی آلوده و یا هدایت آنها به وبسایت‌های فیشینگ شود.
از همین حیث است که کسب اطمینان از ایمنی و محافظت شدن دستگاهها در مقابل ویروس‌ها، حملات فیشینگ، و یا سایر تهدیدات آنلاین امری حیاتی است، بویژه اگر این دستگاه‌ها از پلتفرم اندروید هستند چرا که ۹۹ درصد از بدافزارهای موبایلی برای این پلتفرم نوشته می‌شود.

امروزه اغلب فرزندان و کاربران جوان زمان بسیار زیادی را صرف کار با دستگاه‌های همراه خود می‌کنند. اگرچه بیشتر ممانعت‌ها و محدودیت‌های دسترسی به سختی قابل اعمال روی دستگاه‌های موبایل فرزندان که همیشه نزد خودشان است می‌باشد، اما ترفندها و ابزارهای بسیاری وجود دارد که به والدین اجازه ایجاد محدودیت‌هایی نظیر محدودیت مدت زمان استفاده فرزندان از گوشی و تبلت یا تنظیم زمان‌هایی که آنها مجاز به استفاده از این گجت‌ها را می‌دهد.


البته، مشکل یاد شده تنها با کمک این ابزارها برطرف نمی‌گردد. فرزندان و کاربران جوان برای آنکه دست از این دستگاه‌ها بکشند و زمان کمتری را صرف بازی یا استفاده از آنها نمایند، یقیناً باید جایگزینی داشته باشند و این والدین هستند که می‌توانند این جایگزین مناسب و سالم را برای آنها فراهم سازند.
کافی است مدت زمان بیشتری را با فرزندان خود سپری کنیم، آنها را با کلاس‌های ورزش و فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مشابه مشغول سازند تا زمان کمتری برای بازی و کار با گجت‌های هوشمند باقی بماند.

لازم است والدین ضمن رعایت این موارد همواره از آخرین تهدیدات سایبری و اخبار مربوطه مطلع باشند و فرزندان خود را نیز از این اخبار مطلع نمایند. علم به قوانین ابتدایی و جوانب احتیاطی در خصوص فعالیت درست و ایمن در فضای اینترنت و حفظ امنیت اطلاعات شخصی که قابل انتشار در فضاهای آنلاین هستند میتواند تا میزان قابل توجهی از اتفاقات ناگوار در دنیای صفر و یک جلوگیری نماید.
فناوری اطلاعات می‌تواند به حفظ امنیت فرزندان در فضای آنلاین کمک نماید.

مطابق این گزارش، شرکت کسپرسکی ابزارهای متعددی را برای حفظ امنیت سایبری فرزندان به هنگام استفاده از گوشی و تبلت ارائه نموده است. این ابزارها بصورت خودکار وب‌سایت‌های خطرناک را و مخرب را مسدود ساخته، سایت‌های ناخواسته را فیلتر نموده، و گزارش مفصلی را از برنامه‌های نصب شده توسط فرزندان در اختیار والدین قرار می‌دهند.
از ابزارهای ویژه و مفید کسپرسکی برای دستگاه‌های همراه می‌توان Safe Browser برای iOS و Windows Phone که ابزاری رایگان است، کسپرسکی اینترنت سکیوریتی اندروید، و همچنین محصول کسپرسکی اینترنت سکیوریتی – مولتی دیوایس ۲۰۱۵ که ابزارهای ویژه‌ای برای اندروید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد اشاره نمود.
 
کد مطلب: 35993
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام