۰
plusresetminus
سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۳

آیا مرورگرهای اینترنتی امنیت دارند؟

ایتنا - استفاده صحیح از ویژگی های موجود در مرورگرهای اینترنتی حتی می تواند در بالاتر بردن سطح امنیت گذر واژه کاربران موثر باشد؛ چرا که با وارد نکردن گذر واژه ها بصورت مکرر، می توان از شر بدافزار های Key Logger هم خلاص شد.


کاربران بسیاری در سراسر جهان بنا به حیطه شغلی یا استفاده روزمره خود، جهت ورود به حساب کاربری، ایمیل، سیستم های مدیریت اینترنتی و ... مجبور هستند تا گذر واژه های بسیاری را در ذهن خود بسپارند و یا در حالت بد، آنها را از خاطر ببرند.


به گزارش ایتنا از روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار نماینده انحصاری ضد ویروس پاندا در ایران، این درحالیست که تقریباً تمامی مرورگر های اینترنتی برای سهولت کاربران از ویژگی کاربردی تحت عنوان "Remember Passwords" استفاده می کنند.
طبیعی است که استفاده از این قابلیت در مرورگرها کمک بسزایی در سرعت کار و جلوگیری از اتلاف وقت خواهد داشت؛ از این طریق کاربران تنها با فشردن یک کلیک، بدون وارد سازی مکرر گذر واژه ها، وارد حساب کاربری خود می شوند.

علاوه بر این، کاربران خانگی و چه کارمندان یک سازمان، دیگر دغدغه به فراموشی سپردن گذر واژه های خود را نخواهند داشت. مرورگر های اینترنتی طوری تنظیم شده اند که کاربر به محض وارد سازی یک گذر واژه جدید، در بالای نوار آدرس گزینه ای مانند “Remember Password" را به نمایش درآورند تا کاربر با کلیک روی آن در دفعات بعد، نیازی به وارد سازی مجدد آن نداشته باشد.

بر اساس گزارش شرکت پاندا سکیوریتی اسپانیا، تولید کننده محصولات امنیت خانگی و تحت شبکه، استفاده صحیح از ویژگی های موجود در مرورگرهای اینترنتی حتی می تواند در بالاتر بردن سطح امنیت گذر واژه کاربران موثر باشد؛ چرا که با وارد نکردن گذر واژه ها بصورت مکرر، می توان از شر بدافزار های Key Logger هم خلاص شد.
اما در مقابل می تواند یک آسیب جدی برای امنیت گذر واژه کاربران باشد، اولین نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که تمامی گذر واژه های به خاطر سپرده مرورگر، در محلی ذخیره می شود که دسترسی به آنها غیر ممکن نیست.

به عنوان مثال، مرورگر گوگل کروم که از محبوبیت نسبتاً بالایی برخوردار است، تمامی گذر واژه های به خاطر سپرده را با ورود به آدرس chrome://settings/passwords/ به نمایش می گذارد.
گذر واژه ها تا زمانی که رمزنگاری شده و در یک پوشه مخفی نگهداری شوند، احتمالاً امن خواهند بود اما نباید فراموش کرد که دسترسی به آنها از طریق یک بدافزار نه چندان پیشرفته هم امکان پذیر است.

از طرفی، تمامی گذر واژه ها روی یک سیستم رایانه ای ذخیره می شود؛ بنابراین کاربران دیگری که به آن سیستم دسترسی داشته باشند، عملاً به تمامی حساب های کاربری شما دسترسی خواهند داشت.
شرکت پاندا سکیوریتی به منظور بالاتر بردن امنیت گذر واژه ها، به تمامی کاربران اینترنت توصیه می کند که...

۱- در رایانه های عمومی مانند کتابخانه ها، کافی نت ها، مراکز پژوهشی و ... ، به هیچ عنوان گذر واژه خود را در مرورگر بخاطر نسپارند و پیشنهادی که بطور پیش فرض از مرورگر دریافت می شود را نادیده بگیرند.
۲- از انتخاب گذر واژه های ساده و یکسان شدیداً خودداری شود، چرا که به سرقت رفتن آنها، پروسه ساده تری در پی خواهد داشت.
۳- گذر واژه های خود را بطور پیوسته در بازه های روزانه یا هفتگی تغییر دهند.
۴- سیستم خود را به یک ضد ویروس مطمئن و قدرتمند مجهز کنند؛ بدافزار های جاسوسی که به منظور سرقت اطلاعات محرمانه و گذر واژه ها طراحی می شوند، اکثراً بدست برنامه های امنیتی مسدود و حذف خواهند شد.
۵- در صورت استفاده از ضد ویروس، حتماً بطور روزانه آن را بروز رسانی نمایند تا بدافزارهای جدید هم توسط ماژول های حفاظتی ضد ویروس، قابل شناسایی باشند.
 
کد مطلب: 35652
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام