۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۹

نگرانی فعالان بازار از گسترش قاچاق نوت‌بوک

ایتنا- طبق مصوبه هیئت وزیران تعرفه واردات نوت‌بوک از 10 به 15 درصد افزایش یافته است.
نگرانی فعالان بازار از گسترش قاچاق نوت‌بوک


در حالی که هیات وزیران در اسفند ماه سال گذشته تعرفه گمرکی واردات نوت‌بوک را پنج درصد افزایش داد، فعالان بازار نگرانند این امر زمینه گسترش قاچاق این محصول را فراهم کند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، مصوبه هیئت وزیران که از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات به گمرک کشور ابلاغ شده، تعرفه واردات نوت‌بوک را از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش داده است. این مصوبه از تاریخ ۱۷ فروردین ماه امسال لازم‌الاجرا شد.

هدف از افزایش تعرفه واردات، حمایت از تولید داخلی اعلام شده است اما کارشناسان و فعالان بازار تاکید دارند با توجه به این که ‌هیچ خط مونتاژ و تولیدی برای نوت‌بوک در ایران وجود ندارد و هیچکدام از محصولات موجود در بازار دارای برچسب و بارکد «ساخت ایران» نیستند، چنین توجیهی کمی عجیب است؛ به ویژه آنکه افزایش تعرفه تنها شامل نوت‌بوک شده و در مورد محصولی همچون تبلت که نمونه ایرانی دارد اعمال نمی‌شود.

حتی اگر توجیه دولت برای افزایش تعرفه واردات، فراهم کردن زمینه لازم برای ایجاد صنعت نوت‌بوک در داخل کشور باشد، کارشناسان می‌گویند ساخت این محصول در ایران توجیه اقتصادی ندارد چراکه هزینه تهیه مواد اولیه، نیروی کار و دیگر عوامل تولید بالاست.

وجود تحریم‌ها نیز باعث می‌شود تولیدکننده قادر به تامین تکنولوژی و مواد اولیه مورد نیاز خود از منبع اصلی نباشد و به خرید از واسطه‌ها روی بیاورد.

این امر نیز قیمت محصول تمام شده را به گونه‌ای افزایش می‌دهد که توان رقابت با محصولات خارجی را نداشته باشد.

قاچاق افزایش می‌یابد
یکی دیگر از نگرانی‌های کارشناسان و فعالان بازار این است که با افزایش تعرفه واردات در کنار بالا رفتن ۲۰ تا ۲۵ درصدی هزینه حمل و نقل و افزایش مالیات بر ارزش افزوده، صرفه اقتصادی واردات نوت‌بوک کاهش ‌یابد و زمینه گسترش قاچاق این محصول فراهم ‌شود.

این در حالی است که تا پیش از این شاهد وجود حجم قابل توجهی از قاچاق در بازار نوت‌بوک نبوده‌ا‌یم.

تصمیم برای افزایش تعرفه واردات نوت‌بوک در شرایطی اخذ شده است که تجربه مشابه در بازار موبایل پیامد ناگوار افزایش بی‌رویه قاچاق این محصول را به دنبال داشته است.

افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت

یکی دیگر از نگرانی‌های کارشناسان، افزایش قیمت نوت بوک است.
عواملی همچون افزایش تعرفه واردات، هزینه حمل و نقل و مالیات بر ارزش افزوده، بدون شک تاثیر قابل توجهی بر بازار می‌گذارد و این امر و به زیان مصرف‌کننده است.

کما اینکه روند افزایش قیمت از هفته گذشته تا حدودی آغاز شده است اما با بالا رفتن آمار تقاضا در ماه‌های آینده به احتمال زیاد شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ انواع نوت‌بوک خواهیم بود.
کد مطلب: 35507
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام