۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۷

صندوق‌های هوشمند پستی در تهران

ایتنا- از طریق صندوق پستی‌های هوشمند مشترکان می‌توانند تمام خدمات خودپرداز را انجام دهند.
صندوق‌های هوشمند پستی در تهران


تفاوت این صندوق‌های هوشمند پستی با صندوق‌های عادی این است که مشترکان از طریق صندوق‌های هوشمند می‌توانند تمام خدمات خودپرداز از جمله پرداخت قبوض و انتقال وجه از کارت‌های عضو شبکه شتاب را انجام دهند اما دریافت پول میسر نیست.


به گزارش ایتنا از ایسنا، شرکت پست طی طرحی برای افزایش نقش تکنولوژی در ارائه خدمات به راه‌اندازی سرویس‌های جدید اقدام کرد که یکی از جدیدترین این طرح‌ها صندوق‌هایی است که نه‌تنها می‌توان به شکل سنتی در آن‌ها نامه انداخت بلکه می‌توان با استفاده از آن‌ها به پرتال پست متصل شد و البته عملیات بانکی انجام داد.

اسماعیل بوداغی - مدیر فنی شرکت پست - با اشاره به این که راه‌اندازی صندوق‌های هوشمند یک پروژه پایلوت و در حد مطالعاتی است اظهار کرد: هنوز برنامه‌ای برای افزایش کمی این صندوق‌ها نداریم و می‌خواهیم ابتدا کیفیت آن را بالا ببریم.

با اشاره به این‌که تا به حال هشت صندوق پست هوشمند در تهران و در کنار دفاتر پستی و یک دستگاه نیز جلوی وزارت ارتباطات نصب شده است، گفت: راه‌اندازی صندوق‌های پست هوشمند پروژه‌ای است که تا سال ۹۴ به صورت مطالعاتی در دستور کار خواهد بود و در سال آینده آن را برای استفاده‌های چند منظور توسعه می‌دهیم.

بوداغی با اشاره به این که طرح صندوق‌های هوشمند همچنان یک طرح مطالعاتی است گفت: تکمیل این پروژه و افزایش تعداد صندوق‌های هوشمند نیازمند یکسری مفروضات مانند تامین برق و اتصال آنها به اینترنت چه به صورت بی‌سیم یا اینترنت سیمی است.

مدیر فنی شرکت پست ادامه داد: به این خاطر که در حال حاضر صندوق‌های پست معمول برای انجام پروسه‌های پستی دراختیار مردم است فعلا اصراری بر توسعه صندوق‌های هوشمند در کوتاه مدت نیست بلکه پروژه مربوط به این امر در دست تدوین است تا در برنامه ششم توسعه این صندوق‌ها به تدریج جایگزین صندوق‌های عادی شود.

وی با اشاره به این‌که از طریق صندوق‌های پست الکترونیکی می‌توان به پورتال شرکت پست متصل شد و بسته‌های پستی را رهگیری کرد درباره نحوه رسیدگی به صندوق‌های عادی اظهار کرد: طبق مصوبه اخیر هیئت مدیران صندوق‌های عادی و اصلی پستی که ۸۰ درصد این صندوق‌ها را تشکیل می‌دهند و جلوی دفاتر دولتی و واحدهای ICT شهری نصب شده‌اند روزی دو بار خالی می‌شوند.

بوداغی اظهار کرد: اما صندوق‌های دیگر طبق سه روال متفاوت و بسته به میزان استفاده مردم روزی یک بار یک روز در میان و یا هفتگی یک بار تخلیه می‌شوند.

مدیر فنی شرکت پست با اشاره به این که پست برنامه‌ای برای جابه‌جایی صندوق‌های پستی دارد تصریح کرد:‌ برخی از صندوق ها در ابتدا بدون مکان شناسی مناسب در جایی نصب شده‌اند که ممکن است ماهی یک نامه هم داخل آنها انداخته نشود بنابراین برنامه پست این است که بدون آن که سطح صندوق‌ها را کم کند ترکیب نصب آنها را تغییر دهد.

حجم تبریکات پستی سال ۱۳۹۳

وی همچنین درباره ترافیک مرسولات پستی در طول اسفند ماه و ایام عید اظهار کرد: علاوه بر مرسولات عادی که به صورت معمول در تمام طول سال جابه جا می‌شوند در طول عید نیز مرسولاتی مانند کارت پستال‌های فیزیکی، سررسیدها و سالنامه‌ها و همچنین مرسولات مربوط به تسویه حساب پایان سال سازمان‌های مختلف به لیست ترافیک پستی افزوده می‌شود.

بوداغی خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۳ تا ابتدای اسفند ماه میزان حجم ترافیک پستی نسبت به سال ۱۳۹۲به میزان ۱۲ درصد رشد داشت که این میزان رشد نسبت به اسفند ماه ۹۲ در اسفند ۹۳ به ۲۷ درصد رسید.

مدیر فنی شرکت پست همچنین با اشاره به این که در ایام پایانی سال حجم مرسولات خارجی نیز افزایش پیدا می‌کند گفت: مرسولات و امانات خارجی دو بار در سال یعنی در اسفند ماه و ژانویه که مصادف با عید مسیحیان است افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت پست در تمام ایام نوروز به غیر از روز عید و سیزدهم فروردین ماه فعالیت داشت.

همکاری بخش خصوصی در سامانه خوش
وی همچنین درباره طرح شرکت پست برای راه‌اندازی سامانه خدمات ویژه شهروندی (خوش) اظهار کرد: این طرح نیز به دنبال تجمیع خدمات مختلف پستی از جمله تجارت الکترونیک است و در شش ماهه دوم سال به تدریج تکمیل خواهد شد.

بوداغی در این باره عنوان کرد: تقریبا تمام خدماتی که قرار است در سامانه خوش تجمیع شود درحال حاضر از طریق شرکت پست ارائه می‌شود که از این جمله می‌توان به بخش بازار الکترونیک و دریافت مرسوله از در منازل اشاره کرد.

مدیر فنی شرکت پست هچمنین درباره طرح پست لجستیک اظهار کرد:‌ این طرح نیز طرحی سه ساله است که به منظور خرید و فروش اینترنتی در زمینه تجارت داخلی و خارجی فعالیت خواهد داشت.

وی افزود: در این زمینه نیز با بخش خصوصی در حال انعقاد قرارداد هستیم تا چند انبار را برای شروع کار در نظر بگیریم.

بوداغی درباره همکاری‌های پست با بخش خصوصی اظهار کرد: پست دارای چهار مرحله فعالیت قبول، جمع‌آوری، آماده‌سازی و توزیع است که تنها بحث توزیع آن در بخش دولتی خواهد ماند و در بقیه بخش‌ها پست تصمیم دارد با بخش‌های خصوصی همکاری کند.

مدیر فنی شرکت پست در ادامه درباره تاثیر توافق لوزان در بهبود وضعیت نقل و انتقالات مالی و پستی در شرکت پست اظهار کرد: اگرچه بحث روابط پستی از جمله بحث‌هایی است که نباید تحت تحریم قرار گیرد اما شرکت پست به دلیل تحریم‌های بانکی و مالی تحت تاثیر قرار گرفت.

وی با اشاره به این که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، نقل و انتقالات مالی از طریق پست تسهیل می‌شود گفت: با افزایش فعالیت سازمان‌های دیگر، موجب رونق گرفتن پست نیز می‌شود.

وی ادامه داد: با زیاد شدن فعالیت‌های شرکت مختلف تعداد سرانه مرسولات و ترافیک پستی افزایش پیدا می‌کند همان طور که با افزایش تعداد تولید خودرو در سال گذشته ارسال بسته‌هایی مانند شناسنامه خودرو و کارت سوخت افزایش پیدا کرد و این امر در نهایت به افزایش ترافیک پستی انجامید.

وی همچنین درباره افزایش فعالیت شرکت پست برای نقل و انتقالات مرسولات به کشورهای خارجی در صورت کاهش تحریم‌ها اظهار کرد: رویکرد شرکت پست در این خصوص این است که به جای رقابت با ذینفعان با آنها تعامل خواهد کرد.

او ادامه داد: به همین دلیل شرکت پست با DHL قراردادی را امضا کرده است که قبول مرسولات برای این شرکت از طریق واحدهای شرکت پست انجام شود و سپس تحویل مرسولات از تهران به هر کشور دیگری بر عهده این بخش خصوصی باشد.

مدیر فنی شرکت پست افزود: این امر به DHL کمک می‌کند تا هم تحت برند شرکت پست فعالیت کند و هم از گستردگی واحدهای پستی برای کاهش هزینه‌های خود استفاده کند.

وی تصریح کرد: سیاست جدید شرکت پست این است که از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کرده و این بخش‌ها را تقویت کند.
کد مطلب: 35460
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام