۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰
با امضای چند قرارداد جنجالی با طرف های چینی و ژاپنی

اروپا رقابت را به نسل پنجم تلفن همراه ‌می‌کشاند

ایتنا- با توجه به مزایای 5G در دنیای رو به رشد امروز توجه کشورها به سرمایه‌گذاری در عرضه نسل جدید جلب شد.
اروپا رقابت را به نسل پنجم تلفن همراه ‌می‌کشاند



وقتی در سال 1990نخستین نسل شبکه تلفن همراه به صورت آنالوگ ارائه شد شاید کسی تصورش را هم نمی‌کرد که زمانی، حرف از نسل پنجم این شبکه(5G) با سرعتی بسیار بالا به میان بیاید؛ سرعتی که می‌تواند یک فیلم HD هشت گیگابایتی را در ۶ثانیه دانلود کند درحالی که این دانلود با 4G، 7دقیقه زمان می‌برد و درصورتی که بخواهید با 3G آن را دانلود کنید، این پروسه بیش از یک ساعت طول می‌کشد.


با توجه به مزایای 5G در دنیای رو به رشد فناوری و همچنین افزایش نفوذ اینترنت اشیا، توجه بسیاری از کشورها به سرمایه گذاری در عرضه نسل جدید شبکه تلفن همراه جلب شده است.

به عبارت دیگر، رقابت بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان به سمت استفاده از 5G سوق پیدا کرده است.

همکاری اتحادیه اروپا با کشورهای برتر
همه کشورهای توسعه یافته در زمینه نسل پنجم و چهارم شبکه تلفن همراه عملکردی یکسان ندارند.

به عنوان مثال کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در سال ۱۹۹۰ در زمینه نسل دوم شبکه تلفن‌های همراه یا فناوریGSM پیشتاز بودند امروز از کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی در زمینه گسترش پهنای باندمورد نیاز 4G عقب مانده‌اند و این موضوع درباره 5G نیز صدق می‌کند.

همین موضوع سبب شده است که این اتحادیه به دنبال امضای تفاهم‌نامه با چین، ژاپن و ایالات متحده امریکا باشد تا به اتحادیه اروپا کمک کنند پهنای باند اینترنت نسل‌های آینده شبکه تلفن همراه را تأمین کند.

فرصتی بزرگ برای اتحادیه اروپا
Guenther Oettinger کمیسر اتحادیه اروپا در سخنرانی «جاده ۵G» گفت: اروپا با شبکه 5Gفرصتی بزرگ در اختیار دارد تا نگاهی دوباره به صنایع مخابراتی خود داشته باشد چراکه زیرساخت‌های نسل پنجم شبکه تلفن همراه، سیستم عصبی اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شود.

این کمیسر اتحادیه اروپا افزود: در آینده ما شاهد شهرهایی هوشمند، خودروهای بدون راننده، پزشکی و جراحی‌هایی که از راه دور انجام می‌شود و... هستیم و گاه هزارم ثانیه تأخیر می‌تواند منجر به از دست رفتن جان کسی شود.

به عنوان مثال وقتی خودروی بدون راننده، در میلی ثانیه با کمک اینترنت از وقوع تصادفی در جاده مطلع شود، بی‌شک واکنشی مناسب نشان می‌دهد و شاهد تصادف بعدی نخواهیم بود یا وقتی در آینده در نقاط دوردست یا حادثه دیده، روباتی به جای انسان مشغول انجام عمل جراحی است اینترنت پرسرعت می‌تواند به نجات جان بیمار که به زمان بستگی مستقیم دارد، کمک شایان توجهی کند.

وی افزود: با ظهور اینترنت اشیا، ما دوره جدیدی از ارتباطات را می‌بینیم که در آن میلیاردها وسیله، اطلاعات را با هم رد و بدل می‌کنند و هر صنعتی برای بقای خود مجبور است که با واقعیت نیاز به نسل‌های برتر تلفن همراه کنار بیاید و آن را بپذیرد.

این عضو اتحادیه اروپا گفت: قرار نیست 5G جانشین 4G باشد بلکه نسل پنجم روی برخی از زیرساخت‌های نسل پیشین ساخته می‌شود پس اگر قاره اروپا می‌خواهد که در 5G پیشتاز باشد باید ابتدا به فکر بهبود وضعیت 4G کشورهای عضو این اتحادیه و پیشتاز شدن در این زمینه باشد.
اما مشکل اینجاست که اروپا هم‌اکنون در زمینه 4G نیز از قافله عقب است هرچند نشانه‌هایی از سرمایه گذاری‌های صنعتی برنامه‌ریزی شده در این زمینه دیده می‌شود.

البته اروپای غربی تلاش بیشتری برای توسعه نسل LTE داشته است به صورتی که 50درصد این منطقه زیر پوشش این نسل تلفن همراه قرار گرفته‌اند ولی به طور کلی اروپا عقب است.

بودجه 700میلیون یورویی برای 5G
اتحادیه اروپا در ژوئن سال گذشته موافقتنامه‌ای با کره جنوبی امضا کرد که در آن، دو طرف متعهد به همکاری در زمینه تأمین استانداردهای مورد نیاز 5G شدند.

این اتحادیه همچنین بودجه‌ای 700میلیون یورویی برای برنامه‌ای با عنوان «چشم‌انداز و افق تحقیقات و ابتکارات 2020» اختصاص داده تا به شبکه 5G دسترسی پیدا کند.

در قالب این برنامه همچنین به 20 طرح که به دسترسی بهتر و سریع‌تر به 5G کمک کند، جایزه‌ای 125میلیون یورویی تعلق می‌گیرد.

این اتحادیه همچنین بزودی درباره 5Gصحبت‌ها و مذاکراتی با چین خواهد داشت چراکه چین خاستگاه هوآویHuawei به عنوان دومین کمپانی بزرگ جهان در زمینه تولید تجهیزات شبکه‌های تلفن همراه و همچنین ZTE به عنوان پنجمین کمپانی بزرگ جهان است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین تاکنون 500 پیشنهاد برای توسعه پهنای باند در 3 سال آینده در این منطقه داشته‌اند که نیاز به 7/151میلیارد یورو سرمایه‌گذاری دارد.

روند رو به رشد اینترنت اشیا
موضوع 4G و5G وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم مؤسسه سیسکو پیش‌بینی کرده است که تا سال 2020 حدود 50 تا 100میلیارد وسیله از طریق فناوری اینترنت اشیا، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و به اینترنت اتصال دارند به همین دلیل افزایش ظرفیت شبکه درست مانندعریض‌تر کردن تونل است.

محققان مؤسسه سیسکو همچنین در جدیدترین گزارش خود آورده‌اند که ضریب نفوذ 4G در جهان اکنون فقط 7درصد است و باوجودی که این رقم بسیار کم به نظر می‌رسد ولی صاحبنظران حوزه فناوری معتقدند که رشد 4G بسیار سریع‌تر از نسل‌های پیشین شبکه تلفن همراه یعنی 3G و2G بوده است.

درحال حاضر ایالات متحده امریکا از نظر 4G درجایگاه بسیار مناسبی قرار دارد و پس از آن، چین قرار دارد که سال گذشته 4G را به طور رسمی و تجاری راه‌اندازی کرد.

این کشور سریع‌ترین رشد بازار جهان را در این زمینه دارد و اکنون ضریب نفوذ 4G در چین به 10درصد می‌رسد.

همچنین انتظار می‌رود استفاده تجاری از 5G از سال 2020 آغاز شود و در طول یک دهه، گسترش یابد.

هرچند انتظار می‌رود شاهد آغاز توسعه استانداردهای 5G از سال 2016 باشیم ولی بسیاری از صاحبنظران در انتظارند که نخستین بهره‌برداری و گسترش تجاری 5G را در المپیک 2020 توکیو ببینند.

کره جنوبی هم که در زمینه 4G بسیار موفق عمل کرده، امیدوار است که با کمک شرکت سامسونگ در بازی‌های المپیک زمستانی سال 2018 شبکه 5G را به صورت موقت راه‌اندازی کند.

اما این تنها شرکتی نیست که سودای ربودن گوی سبقت از بقیه را دارد و شرکت هوآوی نیز به دنبال راه‌اندازی و استفاده از 5G در بازی‌های جام جهانی 2018 در روسیه است و می‌خواهد همیشه در خط مقدم و پیشتاز 5G باشد.

این شرکت 600میلیون دلار در تحقیقات مرتبط با 5G سرمایه‌گذاری خواهد کرد و انتظار دارد که این شبکه در سال 2020 آماده گسترش و راه‌اندازی شود.

این همه در حالی است که صاحبنظران سیسکو در برآوردی بلندپروازانه نوید داده اند که نسل ششم شبکه تلفن همراه یعنی 6G نیزتا سال 2040 ارائه شود.

منبع : روزنامه ایران
کد مطلب: 35216
نام شما
آدرس ايميل شما


آرمین
feedback
Iran, Islamic Republic of
خوش به حال مردم اروپا
به راستی ما کجای دنیا قرار داریم??
ماهم دلمون خوش !!! ایرانسل وهمراه اول 3g میدن!!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام