۰
plusresetminus
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۱

دامنه‌ دات کام ۳۰ ساله شد

ایتنا- نام دامنه دات کام از پرطرفدارترین نام‌های دامنه است.


سی سال پیش در تاریخ ۱۵ مارس سال ۱۹۸۵ یک شرکت رایانه‌ای در ماساچوست اولین دامنه دات کام به نشانی Symbolics.com را به ثبت رساند.

 

به گزارش ایتنا از فارس به نقل از یاهونیوز، با ثبت این دامنه بود که عصر دامنه های دات کام رسما آغاز شد. تا پایان سال ۱۹۸۵ تعداد دامنه های دات کام هنوز بسیار محدود بود. اما امروزه صدها میلیون دامنه از این نوع در جهان وجود دارد.

سیستم دامنه یکی از بنیادهای کلیدی وب جهانی یا www است که در سال ۱۹۹۱ متولد شد. شکل گیری www در سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای یا سرن و به همت تیم برنرز لی رخ داد. به همین علت وی به پدر وب معروف شده است.

امروزه در سی سالگی دات کام حدود سه میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکه اینترنت استفاده می کنند و با استفاده خود از امکانات فضای مجازی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار سود برای بخش تجارت الکترونیک ایالات متحده به ارمغان می اورند. همچنین درآمد ۳ تریلیون دلاری ناشی از تجارت الکترونیک وابسته به شبکه اینترنت است.

نکته جالب اینکه رسیدن تعداد دامنه های ثبت شده دات کام به صد مورد تا سال ۱۹۸۷ به طول انجامید. در حال حاضر در هر ثانیه یک دامنه دات کام توسط افراد ثبت می شوند و این رقم در روز به بیش از ۸۰ هزار مورد می رسد.

با انفجار استفاده از دامنه های اینترنتی دامنه های متنوع دیگری شکل گرفت که در سال ۲۰۱۳ تعداد آنها از ۲۲ مورد گذشت و مذاکره برای اختصاص دامنه های تازه دیگر هم در جریان است. از جمله این اسامی دامنه می توان به .web، .org ، .edu و .net اشاره کرد. این روزها حتی دامنه هایی مانند .food، . goo، .rocks و .sucksهم از راه رسیده اند.
کد مطلب: 35155
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام