۱
plusresetminus
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۰

گوشی همراه یا ریموت همه چیز ؟

ایتنا- پیش‌بینی آینده فناوری کمی سخت به نظر می‌رسد اما روزی خواهد رسید که همه‌چیز حتا یخچال منزلتان را با موبایل وارسی کنید!
گوشی همراه یا ریموت همه چیز ؟


حمیدرضا سعدی*
دنیای مجازی و فناوری ارتباطات کم کم دارد زوایای مختلف خود را به ظهور می‌رساند. فناوری اطلاعات در حال مهاجرت به سمتی است که ابزارهای کنترلی سنتی تبدیل می شوند به نرم‌افزارهای کنترلی که قابل نصب بر روی انواع گوشی همراه باشند و در آینده نه چندان دور، دیگر خبری از قفل و کلید به صورت امروزی نباشد و همه چیز با کد و رمز قابل دسترسی و استفاده خواهد بود، درست مانند سکه و اسکناس که حضور آنها در انظار عمومی در حال کاهش است و دارایی هر کس در حسابی به صورت دیجیتالی نگهداری می‌گردد و در اختیار صاحب آن است بدون آنکه کسی بتواند به راحتی سابق آن‌را به سرقت ببرد.

نیاز جوامع بشری روز بروز در حوزه کنترل در حال افزایش است و مقدمه کنترل و صدور فرمان نیز نظارت می‌باشد که بحمدالله دوربین‌های نظارت تصویری به وفور در جامعه وجود دارد و حالا وقت کنترل می‌باشد.

اگر به دور و بر خود نگاهی بیاندازیم ابزارهائی مانند ریموت تلویزیون، ریموت پارکینگ و ریموت خودرو را می‌بینیم که در عین حالیکه راحتی فراوانی برای خانواده‌ها به همراه آورده‌اند ولی مشکلاتی از قبیل مفقود شدن، خراب شدن، اتمام باطری را نیز به همراه دارند.

مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که گاهی موقتا نیاز می شود ریموت اضافه‌تری داشته باشیم تا در اختیار اقوام و دوستان که چند روزی در منزلمان مهمان هستند قرار دهیم و بعد از بازگشت مهمان آن ریموت بلااستفاده می‌ماند و خطر در دسترس افراد ناباب قرار گرفتن را نیز دارد.



ظهور نرم افزارهای کنترلی باعث می شود همه آنچه که مورد نیاز در این حوزه است را در گوشی همراه خود و سایر افرادی که توسط ما مجازند را فراهم آوریم و مصداق بارز چیدن تمامی تخم مرغ‌ها درون یک سبد باشیم که البته مراقبت از آن سبد خیلی مهم خواهد گردید.

البته با توجه به وابستگی شدید افراد به گوشی همراه خود که بعضا مشاهده شده مردم کودک خود را در قطار مترو جا می‌گذارند ولی گوشی خود را محکم چسبیده‌اند، از این بابت نگرانی وجود ندارد.

در حال حاضر شرکت های تولید کننده تلویزیون های هوشمند اقدام به تولید نرم افزار برای گوشی همراه نموده‌اند که می‌توان بوسیله آن بدون نیاز به ریموت تلویزیون کانال تلویزیون را عوض نمود و یا بلندی صدای آنرا تغییر داد.

این قابلیت بزودی در مورد سایر تجهیزات از جمله یخچال های هوشمند، سیستم‌‌های پخش صوت و روشنائی منزل نیز عملی خواهد گردید. در مورد نحوه ارتباط گوشی همراه با تلویزیون نیز دو روش قدیمی (اینفرارد) و جدید (وایرلس) وجود دارد که با توجه به اینکه ارتباط اینفرارد در گذشته برای نقل و انتقال فایل استفاده می گردید و با ظهور بلوتوث از رده خارج شده بود مجددا برای امر مهم کنترل دوباره به قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند اضافه گردیده است.

مورد بعدی ریموت خودرو می باشد که نظارت بر محافظت از خودرو را نرم‌افزارهای گوشی همراه بر عهده می گیرند و در ضمن صاحب خودرو می تواند دستوراتی نظیر روشن نمودن خودرو در قبل از عزیمت جهت گرم شدن موتور را صادر نماید و یا اینکه موقعیت مکانی خودرو را به صاحب خودرو اطلاع دهد.

امروزه ریموت های پیشرفته خودرو دستورات متنوعی دارند که در نرم‌افزار گوشی همراه به راحتی قابل تعریف و برنامه ریزی می باشد و با بروز رسانی نرم‌افزار می‌توان به قابلیت های جدیدتر دست یافت در حالیکه در سیستم‌های فعلی باید ریموت را تعویض نمود.

امکان در اختیار گذاشتن خودرو به سایرین بدون تحویل ریموت ( خطر کپی برداری از ریموت سخت‌افزاری زیاد می‌باشد ) نیز از قابلیت‌های اینگونه نرم‌افزارها می‌باشد و می‌توان امکان استفاده از خودرو در بازه زمانی مشخصی را به صاحبان سایر گوشی‌های همراه ( مثلا اقوام درجه یک و یا مهمانان شهرستانی) در گوشی صاحب خودرو تعریف نمود.

درب ورودی پارکینگ مجتمع های مسکونی نیز از معضلاتی است که با کمک این گونه نرم افزارها به راحتی قابل مدیریت کردن است. امکان بازکردن پارکینگ برای شماره همراه اقوام، امکان اجاره پارکینگ به افراد دیگر بدون در اختیار گذاشتن ریموت پارکینگ و بدون نیاز به ریموت سخت افزاری اضافه‌تر که باعث می‌شود مدت زمان بهره برداری از پارکینگ افزایش یافته و کمتر دچار عدم وجود ریموت پارکینگ منزل بود.

طی چند سال آینده ظهور یخچال‌های هوشمند نیز می تواند در این وادی جالب باشد، خانم خانه بر روی گوشی خود بتواند علاوه بر تنظیم درجه برودت یخچال، موجودی مواد غذایی آن را ملاحظه کند و با برنامه ریزی میزان کسری را تعیین و به فروشگاه محل خود اعلام نماید تا نسبت به خرید و حمل کسورات یخچال، شاگرد فروشگاه محلمان اقدام نماید. فرزندان خانه نیز از موجودی یخچال بتوانند با خبر شوند و وقت شریف خود را صرف رفتن به آشپرخانه و مشاهده یخچال خالی نکنند.

در پایان با توجه به توضیحات داده شده می توان تصور کرد که گوشی همراه دیگر فقط یک وسیله ارتباطی و ذخیره ساز اطلاعات نمی باشد و می تواند بعنوان یک ابزار کنترلی در دهه آتی ایفای نقش نماید. بنابر این ضرورت حفاظت از گوشی همراه نیز پر رنگ‌تر خواهد شد و باید در نظر داشت که نیاز به داشتن گوشی یدکی یک الزام جدی خواهد بود.

--------------------------------------
* مدیر عامل شرکت ایمن پاسارگاد
 
کد مطلب: 35051
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام