۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۵

ارایه اینترنت پرسرعت در 25 هزار روستا در سال 94

ایتنا- اعتبار 370 میلیارد تومانی به بخش ارتباط رسانی روستایی در سال 94 اختصاص یافت.
ارایه اینترنت پرسرعت در 25 هزار روستا در سال 94


رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اختصاص اعتبار ۳۷۰ میلیارد تومانی به بخش ارتباط‌ رسانی روستایی در سال ۹۴ خبر داد و گفت: بر این اساس تا پایان سال آینده ۴۵ درصد از روستاهای کشور به اینترنت پرسرعت خانگی دسترسی خواهند داشت.


به گزارش ایتنا از ایسنا،علی اصغر عمیدیان اظهار کرد: بر اساس قانون بودجه در سال جاری ۲۳۸ میلیارد تومان برای ارتباط‌ رسانی به روستاها اعتبار تخصیص داده شده بود که برای سال آینده این رقم به ۳۷۰ میلیارد تومان رسیده و پیش‌بینی‌ها از این حاکی است که تا پایان سال آتی ۲۵ هزار روستای کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی خواهند داشت.

وی همچنین عنوان کرد:‌ علاوه بر این روستاهایی که بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارند و تاکنون به تلفن خانگی دسترسی نداشته‌اند تا پایان سال آینده به شبکه تلفن ثابت متصل می‌شوند.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه تعداد روستا وجود دارد که همچنان به تلفن ثابت دسترسی ندارند توضیح داد: در حال حاضر حدود ۷۵ درصد روستاها و آبادی‌های کشور دارای تلفن خانگی هستند که ۲۵ درصد باقی مانده را هم اگر از نظر جمعیتی در نظر بگیریم کمتر از ۱۰ درصد جمعیت روستایی کشور را دربرمی‌گیرد.

عمیدیان با تاکید بر اینکه اغلب روستاهایی که فاقد ارتباط هستند، جمعیتی در حد دو تا سه خانوار دارند، اظهار کرد: حدود ۱۰ هزار روستا، جمعیتی کمتر از سه خانوار دارند که طبق تعاریف وزارت کشور، روستا هم تلقی نمی‌شوند و احتمال اینکه تعداد زیادی از این روستاها، تحت پوشش تلفن همراه باشند وجود دارد که این موضوع در حال بررسی است.

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چند درصد روستاهای کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، اظهار کرد: اکنون حدود هشت درصد روستاها اینترنت پرسرعت دارند.

او درباره این که به روستاهای ذکر شده چگونه خدمات، ارائه خواهد شد توضیح داد: در شیوه‌ USO هزینه تامین زیرساخت‌ها از سوی دولت تامین می‌شود و بعد براساس یک مناقصه‌، یک شرکت برای ارائه خدمات به این بخش انتخاب می‌شود.

اکنون نیز در مناقصه این بخش شرکت «های وب» برنده شده و پس از فراهم شدن زیرساخت‌ها به ارائه این خدمات خواهد پرداخت.

البته در این مناقصه هزینه نگهداری از شبکه نیز با این شرکت خواهد بود و دولت تنها هزینه‌های آمادگی و استمرار خدمات در روستاها را پرداخت می کند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارتباط با دسترسی روستائیان کشور به اینترنت موبایل، عنوان کرد: با توجه به آن که شبکه روستاها بر اساس GSM است، اغلب آن‌ها به GPRS دسترسی ندارند و تنها درصد کمی از روستاهای کشور به اینترنت موبایل با سرعت محدودی دسترسی دارند که با اجرای اینترنت پرسرعت در ۲۵ هزار روستا، تقریبا تمام روستاهای پرجمعیت از جمله روستاهایی که GSM دارند به اینترنت پرسرعت، تجهیز می‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ارائه اینترنت به ۴۵ درصد روستاهای کشور در مدت یک سال کمی اغراق‌آمیز محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: براساس قراردادهای منعقد شده، تا پایان سال آینده، این اتفاق خواهد افتاد.

عمیدیان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که اگر ارتباط رسانی به روستاها تا این اندازه کار سهلی است که ظرف یک سال می‌توان ۴۵ درصد روستاهای کشور را به اینترنت تجهیز کرد، چگونه تاکنون تنها هشت درصد روستاهای کشور به اینترنت متصل شده‌اند، توضیح داد: تاکنون این موضوع در اولویت‌ها نبوده و بودجه‌ای به آن اختصاص پیدا نکرده بود چرا که طی سال‌های گذشته اولویت ارتباط رسانی روستایی با تلفن ثابت بوده است و اکنون که دسترسی به تلفن ثابت در حال تکمیل است، موضوع دسترسی اینترنت مورد توجه قرار گرفته است.

وی درباره دسترسی روستاهای کشور به شبکه تلفن همراه تصریح کرد: ۸۳ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به پوشش موبایلی دسترسی دارند که در این بخش هم مانند تلفن ثابت، بیشتر بخش باقیمانده شامل روستاها و آبادی‌های دارای جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان صحبت‌های خود از امضای قراردادی جهت انجام یک پروژه تحقیقاتی خبر داد و گفت: در قالب این قرارداد، مرکز تحقیقات مخابرات، مطالعاتی در زمینه خدماتی که در بستر اینترنت پرسرعت در روستاها قابل ارائه است، انجام داده و نتیجه این مطالعات را حداقل در سه روستا عملیاتی خواهد کرد.
کد مطلب: 34968
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
روستاها هم حق دارند دسترسی به اینترنت داشته باشند. اما یادتون نره با کمبود شدید پهنای باند مواجهیم و همزمان باید پهنای باند بین المللی کشور رو چند برابر کنید.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام