۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۰

از سیم‌کارت‌های 129 و 165 هزار تومانی چه می‌دانید؟

ایتنا- اپراتور اول پس از مدتی در قیمت سیم‌کارت‌های خود تجدیدنظر کرد.
از سیم‌کارت‌های 129 و 165 هزار تومانی چه می‌دانید؟


طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیش از یک سال است که قیمت سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول کاهش محسوس پیدا کرده و به کمتر از ۱۷۰ هزار تومان رسیده است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، سال گذشته سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در قالب مصوبه‌ای اعلام کرد که قیمت سیم‌کارت‌های دائمی باید با تضمین همراه اول با قیمتی معادل ۱۵۶ هزار تومان به علاوه مالیات بر ارزش افزوده به فروش برسند.

در واقع بر اساس این مصوبه، شرکت مخابرات ایران مکلف شد برای فروش سیم‌کارت‌های همراه اول مبلغ ۳۶ هزار تومان را به عنوان تضمین در نظر گرفته و برای تعرفه اتصال نیز مبلغی معادل ۱۲۰ هزار تومان اعمال کند که در مجموع جمع این موارد به ۱۵۶ هزار تومان می‌رسد.

بر همین اساس اپراتور اول پس از مدتی در قیمت سیم‌کارت‌های خود تجدیدنظر کرد و تعرفه سیم‌کارت‌های خود را تا سقف ۱۶۹ هزار تومان کاهش داد که البته قیمت این سیم‌کارت‌ها در بازار آزاد به مراتب بالاتر از رقم فعلی بود.

اما اکنون علاقه‌مندان برای ثبت نام و خرید سیم‌کارت‌های ۰۹۱۲ با قیمت مصوب رگولاتوری می‌توانند به سایت شرکت همراه اول مراجعه کرده و در بخش ثبت نام شماره‌های گلچین به انتخاب شماره مورد نظر خود پرداخته و رقم مربوط به آن را به شکل الکترونیک به حساب اپراتور واریز کنند و پس از ۷۲ ساعت سیم کارت مدنظر خود را از طریق دفاتر پیشخوان و یا نمایندگی‌های همراه اول دریافت کنند.

البته مشترکان می توانند از طریق دفاتر پیشخوان و یا نمایندگی‌های همراه اول به طور مستقیم نیز سیم‌کارت خریداری کنند اما برای انتخاب شماره دلخواه در سایت همراه اول فرصت انتخاب با حوصله و دقت بیشتری فراهم است.

اما این که تفاوت سیم‌کارت‌های همراه اول که با قیمت‌های مصوب سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به فروش می‌رسند با سیم کارت‌های قدیمی موجود در بازار چیست و چرا قیمت این سیم کارت‌ها تا این اندازه متفاوت است، موضوعی است که برای بسیاری از مشترکان جای سؤال دارد.

در واقع سیم کارت‌های قدیمی اپراتور اول که با قیمت‌های بالاتر به فروش می‌رسند امکان استفاده از رومینگ بین الملل را دارا هستند چراکه در زمان فروش آن‌ها اپراتور مبلغ مناسبی را به عنوان تضمین پرداخت دریافت کرده و مشترک می‌تواند تا زمانی که مکالماتش به ۸۰ درصد قیمت تضمین نرسیده به راحتی از سیم‌کارت خود استفاده کند.

اما در سیم کارت‌های جدید که اغلب با کدهای ۸، ۹ و صفر واگذار می‌شوند، میزان ودیعه کاهش پیدا کرده و بر همین اساس مشترک امکان برقراری تماس‌های خارجی را ندارد.

در خصوص تماس‌های داخلی نیز برای مشترک سقف مشخص به عنوان تضمین در نظر گرفته شده است.

اکنون اپراتور اول کشور طبق مصوبات سازمان تنظیم مقررات دو نوع سیم‌کارت دائمی با قیمت‌های ۱۶۵ و ۱۲۹ هزار تومان واگذاری می‌کند که شماره هر دوی این سیم کارت‌ها ۰۹۱۲ است.

البته در خصوص سیم کارت‌های ۱۲۹ هزار تومانی در صورتی که مشترک امکان دسترسی به شماره گلچین شده خود را با کد ۰۹۱۲ نداشته باشد می تواند سیم‌کارت دائمی همراه اول با پیش شماره ۰۹۱۰ را نیز انتخاب کند.

اما در میان سیم کارت‌های ۹۱۲۰ که با قیمت‌های ۱۲۹ و ۱۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسند تفاوت‌هایی وجود دارد که اگرچه خرید از طریق سایت و نمایندگی‌های همراه اول مشکلی در این زمینه ایجاد نمی‌کند اما در صورتی که فردی قصد خرید سیم‌کارت از بازار آزاد را داشته باشد این موضوع می‌تواند برای او مشکل‌ساز شود.

آن دسته از سیم کارت‌های ۰۹۱۲ که برای آنها قیمتی معادل ۱۲۹ هزار تومان تعیین شده در ظاهر و از نظر شماره تفاوت چندانی با سیم کارت‌های ۰۹۱۲ با قیمت ۱۶۵ هزار تومان ندارند و می‌توان گفت هر دوی این سیم کارت‌ها با کدهای ۸،۹ و صفر واگذار می‌شوند اما آنچه به اختلاف قیمت آنها منجر شده میزان ودیعه‌ای است که اپراتور هنگام واگذاری سیم‌کارت دریافت کرده است.

حال به طور طبیعی وقتی این سیم‌کارت‌ها به بازار آزاد می‌رسند تاحدی قیمت آنها افزایش پیدا می‌کند اما گاهی ممکن است در بازار آزاد هر دو گروه این سیم کارت‌ها با یک قیمت به فروش برسند.

از سوی دیگر سیم کارت‌های ۱۲۹ هزار تومانی فاقد مبلغ ودیعه هستند و هنگام فروش آنها اپراتور مبلغی به عنوان ودیعه از مشترک دریافت نکرده و به او اجازه می‌دهد تا ۸۰ درصد سقف تضمین ۴۰ هزار تومانی که اپراتور به مشترک هدیه داده با سیم‌کارت خود مکالمه کند و پس از رسیدن به این مبلغ سیم‌کارت تا زمان پرداخت قبض به حالت یک طرفه در خواهد آمد.

اما در سیم کارت‌های ۰۹۱۲ با قیمت ۱۶۵ هزار تومانی که اتفاقا آنها هم با کدهای صفر و ۸ و ۹ به فروش می‌رسند در هنگام واگذاری از مشترک هزینه‌ای معادل ۳۶ هزار تومان به عنوان ودیعه از مشترک دریافت می‌شود و اپراتور نیز مبلغی معادل ۴۰ هزار تومان برای مشترک ودیعه در نظر می‌گیرد و بر این اساس تا سقف ۸۰ درصد ۷۶ هزار تومان برای مشترک امکان مکالمه وجود داشته و پس از آن تا زمان پرداخت قبض خط به حالت یک طرفه درخواهد آمد.

اما وقتی افراد در بازار آزاد قصد خرید سیم کارت‌های جدید همراه اول را دارند از چه طریق باید متوجه شوند که سیم‌کارتی که خریداری می‌کنند متعلق به کدام دسته است و تا چه اندازه ودیعه دارد؟

همان طور که گفته شد در ظاهر تفاوتی از نظر اعداد و ارقام در این سیم کارت‌ها وجود ندارد.

بر همین اساس لازم است علاقه مندان به خرید این سیم کارت‌ها پیش از خرید سیم کارت از طریق تماس یا مرکز ۹۹۹۰ از قیمت اصلی سیم‌کارت خود مطلع شده و بدین ترتیب سیم کارت‌های ۱۲۹ هزار تومانی فاقد ودیعه را با قیمت سیم‌کارت ۱۶۵ هزار تومانی نخرند.

البته همچنان تاکید می‌شود که سیم‌کارت‌های کدهای جدید همراه اول که قیمت ارزانتری دارند در بازار آزاد با قیمتی حدود ۱۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسند و قیمت آن‌ها در بازار آزاد به مراتب بالاتر از رقم فروش دفاتر پیشخوان و سایت همراه اول است.
کد مطلب: 34737
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام