۰
plusresetminus
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۴

انقلاب آیفون؛ سود میلیاردی یک محصول

ایتنا- آیفون، تنها یک موبایل معمولی نیست! با ورودش به دنیای تلفن‌های همراه، انقلابی به وجود آورد!
انقلاب آیفون؛ سود میلیاردی یک محصول


تلفن هوشمند ساخت کمپانی اپل با تحولی که در دنیای تلفن‌های همراه به وجود آورد، نه تنها بر فروش سایر برندهای موبایل تاثیر گذاشت و بقیه شرکت‌های تلفن همراه را وادار به پیروی از انقلاب خود کرد، بلکه باعث شد که فروش تلویزیون‌ها و دوربین‌ها نیز کاهش یافته و حتی ایده ساخت گجت‌های مختلف نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، نهم ژانویه ۲۰۰۷ را می‌توان به عنوان زمانی در تاریخ ثبت کرد که روز شروع مرگ تدریجی رایانه‌های شخصی در دنیای تکنولوژی بود.

در این روز استیو جابز برروی سکویی در سانفرانسیسکو ایستاد و اولین تلفن همراه هوشمند ساخت کمپانی اپل را به جهان معرفی کرد.

جابز در توصیف این محصول شرکت خود اعلام کرد که آیفون یک محصول جادویی و انقلابی است که تکنولوژی آن حداقل ۵ سال از هر گوشی تلفن دیگری جلوتر است.

اما این تلفن‌های هوشمند چقدر مورد استقبال قرار گرفتند؟ در سال ۲۰۰۶ یعنی یک سال پیش از معرفی آیفون، سود سهام شرکت اپل رقمی نزدیک به ۱۹.۳ میلیارد دلار بود.

این رقم البته مربوط به سود حاصل از فروش تمامی محصولات این کمپانی در آن سال‌ها می‌شود.

طبق یک تحقیقات شرکت اپل در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۴۳ میلیارد دلار سود را تنها از راه فروش آیفون به دست آورده است.

برای فهم بهتر آنچه که آیفون یک تنه برای شرکت اپل به ارمغان می‌آورد کافی است این رقم سود را با آنچه که در کمپانی‌های بزرگ دیگر اتفاق می‌افتد مقایسه کنیم؛ شرکت ساخت تراشه اینتل برای هر سال فروش محصولات خود پیش‌بینی سودی ۵۵ میلیارد دلاری را می‌کند.

در تاریخ ۲۹ ژوئن سال ۲۰۰۷ اولین تلفن‌های هوشمند ساخت اپل با قیمت ۵۵۹ دلار و ۴۹۹ دلار به ترتیب برای مدل‌های ۸ و ۴ گیگابایتی به فروش رسید.

کمپانی اپل برای شروع این فروش بزرگ روز قبل تمام فرشگاه‌هایش را در ساعت ۱۴ به ساعت محلی تعطیل کرد و سپس راس ساعت ۶ روز بیست و نهم این فروشگاه‌ها در حالی شروع به کار کردند که خریداران این موبایل از شب گذشته جلوی درها صف‌های طولانی تشکیل داده بودند.

از تاریخی که آیفون وارد عرصه بازار موبایلی دنیا شد و سایر برندهای معروف نیز ناچار به پیروی از بدعت شرکت اپل در دنیای موبایل شده و بازار گجت را فتح کردند؛ تنها کامپیوترهای شخصی نبودند که قربانی انقلاب پیش آمده شدند، بلکه فروش تلویزیون و دوربین‌های عکاسی نیز به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کرد.

امروزه می‌توان از سه محصول آیفون، آیپاد و آیپد به عنوان محصولاتی یاد کرد که یک نسل جدید را در دنیای فناوری اطلاعات شکل دادند.

این سه محصول به تدریج توانستند روش‌های برقراری ارتباطات، گوش دادن به موسیقی و حتی کار کردن را تغییر دهد.

تاثیر محصولات سه گانه به قدری با ارزش بود که در سال ۲۰۱۲ ارزش تقریبی بازار اپل ۵۴۶ میلیارد دلار تخمین زده شود و این شرکت را به گران‌ترین شرکت تجاری جهانی تبدیل کند.

برخی فکر می‌کنند که مارکت‌های برنامه‌های موبایلی ایده کمپانی اپل برای تلفن‌های هوشمندش بوده است اما باید گفت که این نوع مارکت‌ها از سال‌ها پیش از ورود آیفون وجود داشته است.

اما پیش از آنکه اپل وارد دنیای تلفن‌های هوشمند شود نصب برنامه برای موبایل بسیار پیچیده و مشکل‌زا بود.

پیش از این برای نصب هر برنامه برروی موبایل لازم بود کاربر یک سایت مطمئن را برای دانلود برنامه مورد نظر پیدا کرده، برنامه را روی دسکتاپ کامپیوتر دانلود کند و سپس طی مراحل پیچیده‌ای آن را به موبایل خود منتقل و نصب کند.

اما شاید بزرگترین تاثیر این انقلاب با رهبری کمپانی اپل در دنیای مهمترین تکنولوژی ارتباطی امروزه یعنی همان اینترنت بود.

بدون وجود تلفن‌های هوشمند، فیس‌بوک تبدیل به یک برنامه ساده بر پایه مرورگر کامپیوتری می‌شد و توئیتر نیز برنامه‌ای معادل با برنامه فرستادن پیامک بود.

اگرچه امروز پس از گذشت هشت سال از تولید اولین تلفن آیفون با سیستم‌عامل هوشمندی با نام iOS، سیستم‌عامل اندروید گوی رقابت را ربوده و به پرفروش‌ترین سیستم‌عامل دنیای تلفن‌های همراه تبدیل شده است اما تمام سیستم‌های عامل‌ امروزی دنباله روی مسیری هستند که شرکت اپل مبتکر آن بود.
کد مطلب: 34652
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام