۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۳

خداحافظی با امنیت و حریم شخصی در خودروهای نسل جدید

ایتنا- امنیت پائین سیستم‌های رایانه‌ای و بی‌سیم به کارگرفته شده در خودروها ممکن است در آینده جان مسافران خودروها را به خطر انداخته و موجب نقض حریم شخصی آنان شود.
خداحافظی با امنیت و حریم شخصی در خودروهای نسل جدید




به گزارش ایتنا از فارس، بر اساس گزارشی که در دفتر یک سناتور آمریکایی تهیه شده این بی دقتی‌ها دسترسی هکرها به سیستم‌های کنترل الکترونیکی خودروها را ممکن می‌کند و بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در تولیدات خود امکاناتی را برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های امنیتی یا واکنش سریع به آنها پیش بینی نکرده‌اند.


ادوارد جی مارکی سناتور دموکرات ایالت ماساچوست که این گزارش زیر نظر او تهیه شده در این مورد گفته است: رانندگان به فناوری‌های جدید اعتماد می‌کنند، اما متاسفانه خودروسازان برای حفاظت از آنان در برابر حملات سایبری یا نقض حریم شخصی وظیفه‌شان را انجام نداده‌اند.

این گزارش پس از دریافت اطلاعات مختلف از ۱۶ شرکت خودروسازی تهیه شده و علاوه بر اینکه نشان دهنده عدم حفاظت از رانندگان در برابر هکرها و امکان کنترل خودروها توسط این افراد خلافکار است، ثابت می‌کند که سرقت اطلاعات شخصی رانندگان هم امکان‌پذیر بوده و از این طریق می‌توان به عادات رفتاری رانندگان هم پی برد و آنها را برای سوءاستفاده‌های بعدی سرقت کرد.

سیستم‌های رایانه ای خودروها حجم زیادی از اطلاعات مربوط به تاریخچه رانندگی افراد را جمع آوری می‌کنند و معمولا رانندگان نه از این مساله اطلاع دارند و نه بر روی نحوه استفاده از داده‌های مذکور کنترلی دارند.

حداقل ۹ شرکت خودروسازی که برای تهیه این گزارش از آنها تحقیق شده داده‌های مربوط به خودروها و رانندگان آنها را جمع آوری می‌کنند.

جمع آوری این اطلاعات و نگهداری آنها بدون توجه به نکات امنیتی بر آسیب پذیری رانندگان و سرنشینان خودروهای یاد شده می‌افزاید و این احتمال وجود دارد که داده‌های مذکور در اختیار اشخاص و مراکز ثالث قرار بگیرد.

بررسی‌های تولیدات پیشرفته این شرکت‌های خودروسازی نشان می‌دهد که اکثر آنها امکاناتی را بر روی محصولات جدیدشان نصب کرده‌اند که نه تنها داده‌های کاربری را ثبت می‌کند، بلکه این داده‌ها و سوابق رانندگی افراد را به طور بی‌سیم برای کارخانه سازنده خودرو یا افراد و شرکت‌های ثالث نامعلوم ارسال می‌کند.

از جمله اطلاعاتی که از این طریق جمع آوری می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: راننده به کجا رفته است، موقعیت فیزیکی لحظه به لحظه وی که البته ممکن است در فواصل چند دقیقه‌ای ثبت شود، آخرین نقطه‌ای که راننده‌ای در آن پارک کرده است، فواصل و مدت زمان سفرهای درون شهری و برون شهری، مقاصد قبلی سفرها و ...

اطلاعات تکان دهنده این تحقیق با استفاده از داده‌هایی تهیه شده که شرکت‌های خودروسازی بی ام و، فیات کرایسلر، فورد، جنرال موتورز، هوندا، هیوندایی، جگوار لند روور، مزدا، مرسدس بنز، میتسوبیشی، نیسان، پورشه، سوبارو، تویوتا، فولکس واگن و وولوو ارائه کرده‌اند.

بنابراین خریداران خودروهای ساخت این شرکت‌ها نمی‌توانند اطمینانی به حفظ حریم شخصی و امنیت خود داشته باشند.

شایان ذکر است که شرکت‌های خودروسازی استون مارتین، لامبورگینی و تلسا از ارائه اطلاعات به تهیه کنندگان این تحقیق خودداری کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند تلفیق علوم رایانه و فناوری اطلاعات با صنعت خودرو روز به روز بیشتر می‌شود ولی این امر نباید موجب آن شود که ضعف‌های امنیتی محصولات رایانه‌ای و بی‌سیم به دنیای خودرو نیز منتقل شود.

تامین امنیت خودروها با رادار، استفاده از لیزر و دوربین و حسگرهای مختلف به منظور دریافت اطلاعات از محیط اقدامات مفیدی است، اما اگر هر یک از این ابزار دارای آسیب‌پذیری‌هایی باشند نتیجه کار فاجعه بار خواهد بود.

امکان تبادل اطلاعات میان خودروها هم از این مشکلات در امان نیست و می‌توان از این قابلیت برای ضربه زدن به سرنشینان خودروها سوءاستفاده کرد.

باید توجه داشت که افزایش اتصال خودروها به اینترنت به معنای دسترسی به بسیاری از امکانات گوشی‌های هوشمند از طریق داشبورد آنهاست که اگر چه بسیار ارزشمند است، اما تهدیدات تازه‌ای را نیز به همراه می‌آورد.

در این میان آنچه که جالب است سکوت و بی تفاوتی شرکت‌های خودروسازی در برابر انتشار این گزارش جنجالی است.
کد مطلب: 34603
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام