۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۱

جاده ها به تصرف خودروهای متصل به اینترنت در می آیند

ایتنا- از طریق خودروهای مرتبط به اینترنت می‌توان با همه وسایل موجود در خانه به صورت وایرلس ارتباط برقرارکرد!
جاده ها به تصرف خودروهای متصل به اینترنت در می آیند



در ۵سال آینده یعنی تا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۵۰ میلیون از وسایل نقلیه متصل به اینترنت تنها به وای فای متصل هستند و البته برخی هم معتقدند که حدود ۶۰ تا ۷۵درصد آنها می‌توانند اطلاعات بر پایه وب را تولید کرده و به اشتراک بگذارند.

پیش‌بینی می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری برای ایمنی خودروهای متصل به اینترنت از ۲میلیارد یورو سال ۲۰۱۵ به ۸میلیارد یورو در سال ۲۰۲۰ برسد.
در این سرمایه‌گذاری مواردی مانند سیستم‌های هشداری برای راننده، وسایلی برای مقابله با خستگی راننده و... مد نظر است و انتظار می‌رود بازار خودروهای متصل به اینترنت سالانه ۲۹درصد رشد داشته باشد.

از طریق خودروهای مرتبط به اینترنت می‌توان با همه وسایل موجود در خانه به صورت وایرلس ارتباط برقرارکرد به عنوان مثال با نزدیک شدن به خانه، دمای خانه را بر حسب نیاز، بالا یا پایین برد، زیر اجاق گاز را روشن کرد.
این خودروها همچنین می‌توانند با حوزه سلامت نیز درارتباط باشند به عنوان مثال فرمان چنین خودروهایی می‌توانند نبض و ضربان قلب راننده، دمای بدن و... را اندازه بگیرند.

اینترنت اشیا یکی از ابعاد فناوری است که روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و هر روز قابلیت‌های تازه‌ای از آن به نمایش درمی آید. یکی از بخش‌هایی که گفته می‌شود در آینده بشدت با اینترنت اشیا گره می‌خورد خودروها هستند.

هرچند درحال حاضر فقط برخی از خودروهای بسیار لوکس و گران قیمت به این پروژه فناوری پیوسته‌اند ولی محققان مؤسسه پژوهشی گارتنر پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۰ از هر ۵ وسیله نقلیه در جهان یکی به اینترنت وایرلس متصل می‌شوند.

جولان ۲۵۰ میلیون خودرو متصل به اینترنت
با وجود چنین پیش‌بینی‌ای از سوی گارتنر باید گفت چشم‌انداز جاده‌ها در ۵ سال آینده با تردد ۲۵۰ میلیون دستگاه خودرو متصل به اینترنت ترسیم می‌شود.

در گزارش ۲۰۱۵ اینترنت اشیای این مؤسسه، پیش‌بینی شده است که در ۵سال آینده یعنی تا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۵۰ میلیون از این وسایل نقلیه تنها به وای فای متصل هستند و البته برخی هم معتقدند که حدود ۶۰ تا ۷۵درصد آنها می‌توانند اطلاعات برپایه وب را تولید کرده و به اشتراک بگذارند.

محققان گارتنر می‌گویند که در حال حاضر ۵۸درصد مردم امریکا و همچنین ۵۳درصد مالکان خودرو در آلمان از شرکت‌های فناوری، نه شرکت‌های خودروسازی انتظار دارند که در خودرو آنها از فرمان فناورانه استفاده شود. همین بازار تقاضا کافی است تا بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان به فکر همکاری با شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری بیفتند.

این موضوع همچنین به تولیدکنندگان خودرو این امکان را می‌دهد که مدل تجاری خود را از سخت افزار بودن محض به ابتکارهای تکنیکی و فناورانه تغییر دهند و علاوه بر آن، از طریق اپلیکیشن‌های ویژه خودروها هم درآمدزایی داشته باشند. کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده خودرو برای رسیدن به این مقصود و عقب نماندن از قافله، مجبورند که با غول‌های دنیای فناوری مانند گوگل، اپل و سامسونگ همکاری کنند. برای ساده‌تر شدن این تغییر، پیشتازان وسایل نقلیه مرتبط با اینترنت نیاز به محیط‌هایی مانندAndroid Auto و Apple CarPlay دارند که راحت‌تر به اپ‌های تلفن‌های همراه دسترسی پیدا کنند.

ایمنی خودروها به کمک فناوری
محققــان مؤسســـه گارتنر پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۱۸ بیش از نیمی از سیستم‌های infotainment(تفریحی-اطلاعاتی) خودروها از سیستم ios in car شرکت اپل استفاده خواهند کرد و در نهایت، این خودروهای متصل به اینترنت هستند که مبتکرانه تر، جذاب‌تر و پرطرفدارتر از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های فعلی می‌شوند.

اپ‌های ویژه خودروها که با صدا کار می‌کنند، دوربین‌های خودروها و همچنین صفحات نمایشگر(HUDs) از نکات کلیدی هستند که می‌توانند به سلامت و ایمنی این خودروها کمک کنند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری برای ایمنی خودروهای متصل به اینترنت از ۲میلیارد یورو سال ۲۰۱۵ به ۸میلیارد یورو در سال ۲۰۲۰ برسد. در این سرمایه‌گذاری مواردی مانند سیستم‌های هشداری برای راننده، وسایلی برای مقابله با خستگی راننده و... مد نظر است و انتظار می‌رود بازار خودروهای متصل به اینترنت سالانه ۲۹درصد رشد داشته باشد.

البته ناگفته نماند که پذیرش این فناوری نیازمند افزایش پهنای باند و زیرساخت‌های لازم برای اینترنت وایرلس و دسترسی راحت‌تر و بهتر به اطلاعات تلفن‌های هوشمند و تبلت هاست و همچنین قدرت ارتباط خودرو با خودرو نیز باید از طریق اینترنت افزایش یابد.

نجات مصدومین به کمک فناوری eCall
همچنین کمیسیون اروپا در نظر دارد برای افزایش میزان ایمنی خودروهای متصل به اینترنت، از یک سیستم هشداری ویژه استفاده کند و تا سال ۲۰۱۸همه خودروهای اتحادیه اروپا به سیستم eCall مجهز شوند.

در قالب این سیستم، هر وسیله نقلیه‌ای که به صورت وایرلس کار می‌کند می‌تواند در مواقع اضطراری مانند حوادث رانندگی، موضوع را به نزدیک‌ترین اورژانس و مرکز درمانی اطلاع دهد و سیستم هشدار مناسبی از طریق اینترنت داشته باشد.

قرار است تا سال ۲۰۱۸میلادی همه خودروهای موجود در این منطقه به نوعی به اینترنت اشیا متصل و مجهز باشند و طبق قوانین اتحادیه اروپا، همه خودروهایی که از اکتبر ۲۰۱۵ به بعد در بازارهای اروپایی به فروش برسند موظفند که به سیستم eCall مجهز بشوند؛ پلتفرمی که تخمین زده می‌شود حدود ۸۵پوند معادل ۱۰۰ یورو برای هر خودرو هزینه داشته باشد ولی گفته می‌شود این سیستم می‌تواند سالانه جان ۲هزار و ۵۰۰ نفر را نجات دهد و زمان پاسخ به این تماس‌های ضروری در محیط‌های شهری تا ۴۰درصد و در محیط‌های روستایی و خارج از شهر تا۵۰درصد سریع‌تر شود.

همچنین انتظار می‌رود سیستم‌های ردیابی خودروهای سرقت شده از طریق GPS و... را هم به قابلیت‌های آن اضافه کند.

درآمدزایی خودروهای متصل به اینترنت
James F Hines یکی از محققان مؤسسه گارتنر بر این عقیده است که تا سال ۲۰۱۸ حداقل دو شرکت خودروسازی در زمینه تولید خودروهای متصل به اینترنت تلاش کنند و تا سال ۲۰۲۰ حداقل یکی از این شرکت‌ها حدود ۱۰درصد کل درآمد خود را از محل خودروهای متصل به اینترنت و سرویس‌های مرتبط با آن کسب کند.

البته به گفته این محقق تعداد خودروهایی که به صورت وایرلس با اینترنت ارتباط دارند در بازار بسرعت رو به پیشرفت و رشد است که از نمونه‌های آن می‌توان به بی‌ام و، فورد، مرسدس و البته تلسا اشاره کرد.

درواقع حالا هم بیشتر تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جهان در آخرین نمونه‌های تولیدی خود، برخی از انواع اتصال‌های وایرلس را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال جنرال موتورز تا پایان سال ۲۰۱۵ برخی خودروهایش همچون Chevrolet Malibu را به ازای ۵دلار در ماه به وای فای و 4G مجهز می‌کند و آئودی در زمینه اتصال خودروها به 4G فعالیت دارد ولی تلسا فقط روی 3G تمرکز کرده است.

این محقق مؤسسه گارتنر معتقد است از طریق این خودروهای مرتبط به اینترنت می‌توان با همه وسایل موجود در خانه به صورت وایرلس ارتباط برقرارکرد به عنوان مثال با نزدیک شدن به خانه، دمای خانه را بر حسب نیاز، بالا یا پایین برد، زیر اجاق گاز را روشن کرد.

این خودروها همچنین می‌توانند با حوزه سلامت نیز درارتباط باشند به عنوان مثال فرمان چنین خودروهایی می‌توانند نبض و ضربان قلب راننده، دمای بدن و... را اندازه بگیرند و در صورت مشخص شدن موارد غیرطبیعی، اطلاعات را به صورت وایرلس به پزشک وی ارسال کنند که این مورد بویژه برای سالمندان بسیار مؤثر است.

هرچند اکنون سیستم‌های اینترنت وایرلس فقط در خودروهای لوکس و خودروهای آزمایشی دیده می‌شوند ولی قرار است کم کم این حالت تغییر کند و خودروهای متوسط بازار هم به این سیستم مجهز شوند و در چند سال آینده در برخی مناطق جهان حتی یک خودرو هم یافت نشود که به اینترنت اشیا متصل نباشد.

همچنین تحقیق و پژوهش محققان گارتنر نشان می‌دهد با افزایش میزان استفاده از محتوای دیجیتالی در خودروها و افزایش تولید این محتواها نیاز صنایع خودروسـازی به سیســـتم‌های infotainment(تفریحی-اطلاعاتی) بالاتر رفته است و این، یعنی فرصت‌هایی بزرگ در اختیار سازندگان اپلیکیشن‌های مختلف، شتاب سنج‌های گرافیکی و صفحه‌های نمایشگر قرار گرفته است.

ارزش ۱/۷تریلیون دلاری اینترنت اشیا
تحلیلگران گارتنر همچنین معتقدندآمار اعلام شده در زمینه خودروها، تنها کسری از وسایلی هستند که تا سال ۲۰۲۰ به اینترنت اشیا متصل خواهند بود.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری میلادی حدود ۹/۴میلیارد وسیله با اینترنت کار خواهند کرد که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۳۰درصد بالاتر است و تعداد وسایل متصل به اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۰ به ۲۵میلیارد عدد خواهد رسید.

پژوهشگران گارتنر معتقدند فناوری اینترنت اشیا رو به رشد است و در سال ۲۰۲۰ انقلابی در زمینه ارائه خدمات این فناوری اتفاق خواهد افتاد، به صورتی که اتصال همه چیز به اینترنت، هم سیستم‌های تجاری و هم زندگی شخصی افراد را متحول می‌کند.
بازار اینترنت اشیا در ۵ سال آینده رشدی چشمگیر خواهد داشت و ارزش آن در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱/۷ تریلیون دلار می‌رسد.

مردم بویژه در کشورهای پیشرفته، بیشتر به این فناوری دسترسی دارند و بیش از ۹۰درصد ارتباط بین وسایل مختلف از طریق اینترنت انجام می‌شود. همین آمارها، زمینه‌ای شده است تا کشورهای مختف به فکر توسعه اینترنت
اشیاء باشند.

منبع: روزنامه ایران
کد مطلب: 34590
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام