۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۷

هشدار برای گذر به نسخه جدید آی‌پی اینترنت

ایتنا- در آینده نزدیک هیچ آی.پی آدرس نسخه ۴ آزادی باقی نخواهد ماند!
هشدار برای گذر به نسخه جدید آی‌پی اینترنت


در حالیکه هر لحظه به تعداد دارندگان موبایل و لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی افزوده می‌شود، هشدار برای به پایان رسیدن آدرس‌های IPv4 نیز رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، با توجه به افزایش دستگاه‌هایی که از پروتکل اینترنت استفاده می‌کنند، در آینده نزدیک هیچ آی.پی آدرس نسخه ۴ آزادی باقی نخواهد ماند. بنابراین برای افزایش تعداد آی.پی‌های آزاد، نسخه ۶ آن با نام IPv6 طراحی شد؛ این نسخه در مقابل نسخه ۴ دارای دامنه بسیار گسترده‌ای است.

به دلیل تازه بودن این نسخه، استفاده از آن گسترده نیست و نسخه ۴ تقریباً به صورت کامل نیازهای آی پی آدرس را تامین می‌کند. به عبارت دیگر تقریباً ۹۶ درصد کل ترافیک اینترنت از آی.پی آدرس‌های نسخه ۴ استفاده می‌کنند. اما در آینده نزدیک حتماً به این نسخه از آی.پی‌ها نیاز خواهیم داشت.

عمر برنامه‌ریزی‌های جدی ایران برای گذر از IP ورژن ۴ به ۶ به دولت قبل و حضور رضا تقی‌پور در وزارت ارتباطات باز‌می‌گردد، زمانی‌که وی اعلام کرد که ایجاد شبکه ملی اطلاعات با ملاک IP آدرس نسخه ۶ خواهد بود.

اگرچه اینترانت طرحی است که در کشور با پرونده‌ای قطور همچنان در حال بررسی مانده‌است اما مسوولان این دولت با آگاهی از وضعیت هشدار برای گذر به IPv6 در این مورد برنامه‌ریزی‌هایی را کرده‌اند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم، گذر از IPV4 و پیاده سازی IPV6 برای تعامل با دنیا را یک الزام دانسته است و با هشدار در درباره رو به اتمام بودن آدرس‌های IPv4 گذر به نظام آدرس‌دهی جدید را نیازمند یک کار جمعی دانست.

وی همچنین برنامه‌های پنجم توسعه و انتظارات مردم را مهمترین علت برای جلوگیری از گسترش شکاف تکنولوژی بین ایران و دنیا دانست و البته بار دیگر به تاثیر گذر به IPv6 بر اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد.

در واقع IPv4 یک بستر برای آدرس‌های اینترنتی است که کشورهای جهان از آن استفاده می‌کنند اما کمبود این آدرس باعث مشکلاتی برای شرکتهای دولتی و خصوصی در کشورها شده که برای رفع آن ورژن جدیدی به نام IPV6 در بیشتر کشورهای جهان پیاده‌سازی شده و یا در حال پیاده‌سازی است.

بنابراین برای بهره‌گیری از مزایای IPV۶ که بر اساس یک پروتکل جدید اینترنتی تعریف شده نیاز به استفاده از مکانیزم‌ها و روش‌هایی است که به گذار یا مهاجرت معروف هستند که بر این اساس با استفاده از این مکانیزم‌ها می‌توان از پروتکل فعلی اینترنت یعنی IPV4 به پروتکل جدید IPV6 مهاجرت کرد.

افزایش فضای آدرس‌دهی، پیکربندی خودکار، امنیت بالاتر، مسیریابی کاراکتر،‌ سهولت در ارتباطات چندگانه و پشتیبانی قوی از امکانات چندبخشی از جمله مزایای نظام آدرس‌دهی ورژن ۶ است که در سند راهبردی گذر به این نظام به آن اشاره شده‌ است.

این سند در مهرماه سال ۹۰ و از سوی کمیته راهبری مهاجرت به پروتکل اینترنت نسخه ۶ و گروه ضربت مهاجرت به پروتکل اینترنت نسخه ۶ ایران تدوین شده‌ است.

در این باره وزیر ارتباطات معتقد است که کار عبور از IPv4 به IPv6 لازم بود پیش از این صورت بگیرد و کشور با توجه به موقعیت و برنامه پنج ساله پنجم نسبت به انتظاراتی که در حوزه وجود دارد بسیار عقب است.

وی ادامه این عقب‌ماندگی را موجب گسترش شکاف بین ایران و جهان از نظر تکنولوژی و طی سریع‌تر مسیر گذر به IPv6 را موجب بیشتر شدن سود ایران از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌داند.

علی اصغر انصاری - معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات - نیز چندی پیش از فراهم شدن زیرساخت فنی مورد نیاز برای پشتیبانی از آدرسهای عددی نسخه شش تا پایان سال جاری و آمادگی زیرساخت فنی برای پشتیبانی از IPV6 از سال آینده خبر داد.

این در حالی‌ است بنابر نصرالله جهانگرد - معاون وزیر ارتباطات - این گذر در ایران تا سال ۱۴۰۰ صورت خواهد گرفت.

وی بحث تامین تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از جمله مهمترین موضوعات برای گذر 6 IPV دانسته و تصریح کرده‌است که تا پایان سال جاری با ابلاغ آیین نامه‌ای توضیحات لازم دراین زمینه به آن‌ها ارائه خواهد شد.

اگرچه سندی با عنوان سند راهبردی گذر به IPV6 پیش از این از سوی دولت قبل تهیه شده است اما رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران در سمیناری که به منظور تشریح برنامه‌های گذر به IPV6 در ایران برگزار شده‌ بود تصریح کرد که تا ابتدای سال ۱۳۹۴ بازنگری و ابلاغ سند راهبردی گذر نیز صورت خواهد گرفت.

بر اساس برنامه زمان‌بندی که جهانگرد در این زمنیه ارائه داده‌ است، تمهیدات لازم جهت تجهیز شبکه ملی اطلاعات به IPV6 اندیشیده شده و تجهیز خادم‌های نام دامنه (DNF) به IPV6 صورت خواهد گرفت و تا سال ۱۳۹۷ به تدریج حذف دامنه‌های IPV4 آغاز خواهد شد.

برای مروری بر شرایط فعلی ایران برای گذر از IPV4 به IPV6، می‌توان به صحبت‌های سیدمحمدحسن محمدفر - عضو کمیته گذر از IPV4 به IPV6 - رجوع کرد. وی در همین سمینار نسبت به وضعیت ایران در این گذر ابراز تاسف کرده و اعلام کرد که کشورهای متعددی هستند که ضریب استفاده از IPV6 در آن‌ها به ۹ هم رسیده است و این آمار در آمریکا رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که در کشور ما هنوز استفاده‌ای از IPV6 صورت نگرفته و تنها در برخی بخش‌ها تجهیزات مربوط به این حوزه آماده شده است.

به گفته وی تقریبا ۱۰ درصد از به کاربران منطقه به IPV6 گذر کرده‌اند درحالیکه ایران در گذر به IPV6 در حال حاضر در منطقه صفر قرار دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین در اظهار نظر دیگری به تشریح ابعاد لزوم گذر به نظام آدرس‌دهی جدید جهانی پرداخته است که بر اساس آن در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون IPV4 در کشور فعال است اما با توجه به مطالعات صورت گرفته و به منظور پیاده سازی سرویس‌های جدید، حدود چهار برابر ظرفیت فعلی به آدرسهای عددی اینترنتی (IP) نیاز داریم.

با استناد به نظر کارشناسان و دیگر مسوولان این حوزه ایران برای پیاده سازی سرویس‌های جدید در حوزه‌های مختلف باید از ظرفیتهای کافی IP استفاده کند و همین امر بیانگر لزوم مهاجرت به IPV6 است.
کد مطلب: 34524
نام شما
آدرس ايميل شما


ناشناس
feedback
United States
نمیدونم چی بگم فقط کاش مسعولان بجای نشتن و فیلتر کردن سایتا میرفتن پهنای باند رو درست میکردن
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام