۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۱

۱۰ تکنولوژی تاریخ گذشته که هنوز زنده‌اند

ایتنا- این تکنولوژی‌ها هنوز زنده‌اند و نفس می‌کشند!
۱۰ تکنولوژی تاریخ گذشته که هنوز زنده‌اند


با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، هر هفته چندین دستگاه موبایل، اپلیکیشن و کامپیوتر جدید به بازار معرفی می‌شود، به طوری که بسیاری از ما حتی دستگاه‌ها و تکنولوژی‌هایی را که دو سه سال قبل به بازار معرفی شده‌اند از یاد برده‌ایم.


بسیاری معتقدند عمر هر تکنولوژی جدید بیش از دو سال نیست و پس از آن روند انهدام و فراموشی آنها آغاز می‌شود، با وجود این، هنوز تکنولوژی‌های بسیار قدیمی هستند که همچنان برخی افراد از آنها استفاده می‌کنند‌.

بسیاری از کاربران این تکنولوژی‌ها و دستگاه‌ها هنوز دلیلی برای کنار گذاشتن آنها نمی‌بینند یا به تکنولوژی‌های جدیدتر اعتمادی ندارند. شاید هم اساسا دلایل دیگری برای این انتخاب قدیمی خود دارند.

در ادامه ۱۰ تکنولوژی کاملا تاریخ گذشته و چه‌بسا از رده خارج شده لیست کرده‌ایم که هنوز گروهی از کاربران از آنها استفاده می‌کنند و می‌توان گفت این محصولات هنوز زنده‌اند و نفس می‌کشند.

۱۰ - ویندوز ایکس‌پی
ویندوز ایکس پی در سال ۲۰۰۱ به بازار معرفی شد؛ سیستم عامل محبوبی که شاید آن را بتوان نقطه اوج سیستم عامل ویندوز دانست. با وجود گذشت ۱۴ سال هنوز ۳۰ درصد کامپیوترهای جهان به این سیستم عامل مجهزند.

شرکت مایکروسافت که همه تلاش خود را می‌کند تا کاربران را ‌به سمت سیستم‌عامل‌های جدیدتر سوق بدهد اوایل سال ۲۰۱۴ پشتیبانی خود از این سیستم عامل را به طور کامل متوقف کرد و این در حالی بود که تقریبا ماهانه یک برنامه جدید نرم‌افزاری برای نقص‌های امنیتی آن منتشر می‌شد.

با وجود همه هشدارها به کاربران و ترغیب آنها برای ارتقای ویندوز ایکس‌پی همچنان بسیاری سادگی و راحتی این سیستم عامل را به دردسرهای گرفتار‌شدن با سیستم‌عامل‌های بعدی به جان خریده‌اند و مایکروسافت هم آنها را با مجموعه‌ای از نقص‌های امنیتی این سیستم عامل تنها گذاشته است.

دانستن این موضوع جالب است که علاقه به این ویندوز صرفا مربوط به کاربران خانگی نیست، بلکه بسیاری از سازمان‌ها و موسسه‌ها هم همچنان از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند.

بر اساس آمارها فقط در آمریکا حدود ۴۲۰ هزار دستگاه خودپرداز همچنان از ویندوز ایکس‌پی استفاده می‌کنند. بسیاری از بانک‌ها علاقه‌‌مندند که به ویندوز ۷ ارتقای سیستم دهند اما هزینه بالای این انتقال و اختلالات احتمالی آنها را فعلا به استفاده از همین سیستم عامل مجاب کرده است. چرا چیزی را که دارد خوب کار می‌کند با چیز دیگری عوض کنند؟

۹ - دیسک فلاپی
دیسک‌های فلاپی که از اوایل دهه ۱۹۸۰ در دسترس عموم قرار گرفتند، قادر به ذخیره تنها چند کیلوبایت اطلاعات بودند و امروزه دیسک‌های ذخیره‌سازی، CD یا DVD و فلش‌های USB به راحتی چندین گیگابایت اطلاعات را در خود جای می‌دهند.

با این حال این باعث نشده که دیسک‌های فلاپی از عرصه خارج شوند. سونی در سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۲ میلیون فلاپی دیسک فروخت و این نشان‌دهنده آن است که هنوز بخش قابل توجهی از کاربران همچنان از فلاپی‌دیسک‌ها استفاده می‌کنند.

امروزه بزرگترین استفاده‌کنندگان از فلاپی‌‌دیسک‌ها شرکت‌هایی هستند که کامپیوترهای قدیمی دارند و این دستگاه‌های عهد عتیق فقط با فلاپی دیسک قادر به کار‌کردن هستند. تا زمانی که این کامپیوترهای قدیمی از شرکت‌ها و سازمان‌ها به طور کامل رخت برنبندند استفاده از فلاپی دیسک هم همچنان ادامه خواهد داشت.

یکی از بزرگ‌ترین مراکزی که هنوز در آمریکا از فلاپی‌دیسک استفاده می‌کند اداره ثبت فدرال است. ارسال اسناد مهم به سایر آژانس‌های فدرال نیازمند سیستم‌های بسیار امن ایمیل است که هزینه بالایی دارد. از این رو کارمندان این اداره دولتی اسناد را روی فلاپی‌دیسک ذخیره می‌کنند و آن را به طور دستی به مقصد می‌رسانند.

۸ - اینترنت دایال‌ آپ
این روزها هر کس بخواهد از سرعت اینترنت خود گله کند از لفظ «اینترنت دایال آپ» استفاده می‌کند اما این نکته جالب است که همین سیستم کهن ارتباط اینترنتی همچنان در بسیاری از نقاط جهان استفاده می‌شود.

بر اساس تحقیقات موسسه PEW Research Project هنوز ۲ درصد از آمریکایی‌ها از اینترنت دایال آپ استفاده می‌کنند و این یعنی حدود ۵ میلیون نفر همچنان از طریق مودم آنلاین می‌شوند. سرویس دایال آپ مشهور AOL هنوز در آمریکا برقرار است با وجود اینکه حدود ۷۵ درصد از مشترکان این سرویس از این موضوع مطلع نیستند که می‌توانند سرویس دایال آپ خود را قطع کنند و با سرعت بالاتری به اینترنت متصل شوند.

در همین ایران هم هنوز هنگام معرفی برترین سرویس‌‌دهندگان اینترنت، به برترین سرویس‌دهنده دایال آپ هم اشاره می‌شود که نشان از وجود کاربران آن دارد.

۷- پرینترهای سوزنی
بسیاری از ما این پرینتر پرسروصدا را خوب به خاطر داریم. نخستین بار این پرینترها ۴۰ سال قبل به بازار معرفی شد و در همان زمان بسیاری از افراد از آن به‌عنوان استانداردی از پرینتر استقبال کردند.

تا قبل از ظهور پرینترهای جوهرافشان عملا پرینترهای سوزنی بازار را کاملا در اختیار داشتند. در آمریکا اما این نوع از پرینتر هنوز در بسیاری از شرکت‌ها دیده می‌شود. با وجود اینکه سرعت پرینت در آنها بسیار کند است، اما برخی مزایا هنوز آنها را زنده نگاه داشته است که مهم‌ترین آنها استفاده برای پرینت روی فرم‌های چند‌بخشی است.
در ایران و در برخی اداره‌ها و مجموعه‌ها از جمله دفاتر ارتباطی از این پرینترها برای صدور قبض استفاده می‌شود.

۶- نوارهای VHS
این نوارهای VHS را بسیاری از ما به خاطر می‌آوریم به خصوص آنکه از آنها در انتشار فیلم‌های سینمایی در خانه‌ها استفاده می‌شد. فیلم‌های VHS تا همین چند سال قبل در اتاق‌های نشیمن و در کنار تلویزیون به طور انبوه یا ردیف‌شده قرار داشت و هنوز هم در گنجه‌های بسیاری از خانه‌ها وجود دارند.

جهان DVD ها به عمر دستگاه‌های VHS پایان داد، اما بر اساس آمارها هنوز بیش از ۵۰ درصد از آمریکایی‌ها هنوز دستگاه پخش VHS دارند و فروشگاه‌های بزرگی چون آمازون و وال‌مارت هنوز فیلم‌ها را با این فرمت بسیار قدیمی هم به فروش می‌رسانند. ضمن اینکه بسیاری از فیلم‌های خانوادگی هم روی این نوار‌ها قرار دارد و به فرمت‌های جدید منتقل نشده است.

۵- کارت‌های مغناطیسی
بسیاری از مردم در آمریکا و بسیاری از دیگر کشورها هنوز از این کارت‌های مغناطیسی استفاده می‌کنند که در مقایسه با متدهای جدید Chip and PIN بسیار قدیمی‌ و ناامن‌ است. اطلاعات از طریق این کارت‌ها به راحتی دزدیده می‌شود به همین سبب موسسه‌های بزرگی مانند ویزا و مسترکارت می‌خواهند تا پایان سال ۲۰۱۵ تمامی کارت‌های خود را به Chip مجهز کنند و این سیستم قدیمی را کنار بگذارند.

۴- کتابچه تلفن
کتابچه‌های تلفن تا پیش از فراگیرشدن اینترنت بسیار محبوب بودند اما حالا با وجود اینترنت دیگر عملا نیازی به این کتابچه‌های حجیم بزرگ وجود ندارد. با این حال بسیاری از مردم در آمریکا و بسیاری از کشورها همچنان از این دفترچه‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

۳- تلگرام
تاپیش از ظهور تلفن و بعد از آن ایمیل و پیامک، تلگرام بهترین روش ارتباطی بود. این شیوه ارتباطی بر اساس پیام کوتاه کار می‌کرد و به علت سرعت ارتباط کاربردهای فراوانی در یک قرن قبل داشت.

هر چند بسیاری از شرکت‌های تلگرامی مانند Western Union چندی قبل این سرویس را کاملا از رده خارج کردند، اما هنوز در آمریکا، کانادا و انگلیس در برخی بخش‌های بازرگانی از تلگرام استفاده می‌شود. همچنین در هند تا سال ۲۰۱۳ روزانه ۵ هزار پیام تلگرام ارسال می‌شد.

۲- دستگاه تایپ
پدران و پدربزرگان ما این دستگاه‌های تایپ را به خوبی به یاد دارند، اما حالا تقریبا همه به کامپیوتر دسترسی دارند که همان کار را به سرعت و راحتی انجام می‌دهد. اما جالب است بدانید که امروزه هنوز بسیاری از نویسندگان از این دستگاه‌ها برای نوشتن استفاده می‌کنند.

همچنین در نقاط دورافتاده که الکتریسیته وجود ندارد این دستگاه‌های تایپ به کار می‌آیند. یک نقطه مزیت تایپ با این دستگاه‌ها این است که افراد قبل از نوشتن کاملا به کلماتشان فکر می‌کنند؛ روشی که امروزه با توجه به وجود دکمه حذف کاملا تغییر کرده است.

برخی کشورها مانند روسیه و آلمان امروزه در اندیشه استفاده از این دستگاه‌ها برای مکاتبات محرمانه خود هستند، چراکه همانند کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها امکان جاسوسی از آنها وجود ندارد.

۱ - تلویزیون‌های CRT
امروزه دیگر تلویزیون‌های LCD ، اچ دی و فول اچ‌دی یا پلاسما در همه‌جا هستند. تلویزیون‌های CRT بسیار سنگین و حجیم بودند و کیفیت تصویری آنها هم به مراتب پایین‌تر از مدل‌های امروزی بود. اما این تلویزیون‌ها هنوز به علت قیمت بسیار پایین‌شان در بسیاری از کشورها ازجمله آمریکای جنوبی یا آسیا محبوبند.
کد مطلب: 34301
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام