۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۴

چگونه به وسایل هوشمند اینترنتی اطمینان کنیم؟

ایتنا- به نظر شما به اشیایی که همگی به اینترنت متصل هستند، چقدر می‌توان اطمینان کرد؟
چگونه به وسایل هوشمند اینترنتی اطمینان کنیم؟


قفل هوشمند، ترموستات هوشمند، اتومبیل‌های هوشمند؛ احتمالا به تازگی با برخی از این مفهوم‌ها برخورد کرده‌اید و ممکن است در سال آتی هم بیشتر از اینها درباره آنها بشنوید. اما آنچه این وسایل را هوشمند می‌کند، دقیقا چه چیزهایی هستند؟

به گزارش سایت ریکودنت، همه این وسایل قسمتی از تکنولوژی در حال ظهور هستند که به اینترنت اشیا معروف هستند. در سطح بسیار ابتدایی LOT اشاره به اشیای روزمره‌ای دارد که به اینترنت متصل می‌شوند با این هدف که کاربران را برای استفاده از وسایل هوشمند و تجارب جدیدتر تشویق کند.

اما مانند هر فناوری جدیدی LOT یا همان اینترنت اشیا می‌تواند گیج‌کننده و تهدیدکننده برای مصرف‌کنندگان خود باشد؛ به‌خصوص که مباحث استاندارد در این زمینه و همچنین تامین امنیت و حریم خصوصی توسط شرکت‌های مشتاق به فعالیت در این زمینه در حال رشد است.

اگر یک دستگاه LOT خریده‌اید، شاید این گزارش شما را برای اینکه چگونه با آن کار کنید، بهتر راهنمایی کند و اینکه چگونه این محصولات در دنیای واقعی قابل استفاده هستند و نیز برخی از مسائل و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو خواهید شد.

اینترنت اشیا دقیقا چه چیزی است؟
ایده بزرگ در پشت این بازار شلوغ این است که به اشیای بی‌جان با استفاده از طراحی‌های جدید و با اتصال به اینترنت بی‌سیم بتوان جان بخشید یا با آنها از طریق اینترنت تلفن همراه ارتباط برقرار کرد.

اینترنت اشیا دامنه وسیعی از اشیای اینترنتی مانند لامپ و لوازم خانگی، قهوه‌ساز، ماشین لباس‌شویی و حتی ماشین شما و هر چیز واقعی را شامل می‌شود و بنابراین LOT نیز همچون صنعت پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی و سیستم‌های حمل‌ونقل به بازارهای بزرگ ورود پیدا کرده است.

یکی از نمونه‌های بهتر شناخته شده ترموستات خانگی است. این ترموستات که به Wi-Fi متصل است به شما اجازه می‌دهد از طریق دستگاه تلفن همراه خود از راه دور درجه حرارت آن را تنظیم کنید و همچنین برنامه مورد دلخواه شما را برای درجه حرارت مناسب پس از مدتی یاد می‌گیرد و اجرا می‌کند.

بسیار ارزشمند است که شما می‌توانید از راه دور آب و برق و گاز خود را با تنظیم از راه دور تنظیم کنید و همچنین ممکن است برق‌هایی را که فراموش کرده‌اید، خاموش کنید و با این راه پول کمتری برای هزینه‌های مصرفی‌تان بپردازید و این‌گونه کارها را برایتان راحت‌تر می‌کند.

LOT چگونه کار می‌کند؟
بستر اینترنت اشیا بر امواج رادیویی بی‌سیمی قرارداده شده که به دستگاه‌های مختلف این امکان را می‌دهد تا از طریق اینترنت با یکدیگر به برقراری ارتباط بپردازند. این بستر شامل استانداردهایی مانند وای‌فای، بلوتوث کم‌مصرف، NFC، RFID و استانداردهایی مانند ZigBee,Z-Wave و ۶LoWPLAN است که شاید تاکنون اسم آنها را هم نشنیده باشید.

آیا همه دستگاه‌‌ها می‌توانند با اینترنت اشیا ارتباط برقرار کنند؟
در اینجا کار کمی پیچیده‌تر می‌شود؛ چراکه با وجود شرکت‌های مختلفی که روی محصولات و تکنولوژی‌ها کار می‌کنند، ایجاد یک روش هماهنگ برای برقراری ارتباط میان این دستگاه‌ها، کار ساده‌ای نیست. شرکت‌ها در تلاشند تا یک استاندارد واحد جهت سازگاری بیشتر محصولات مختلف ایجاد شود.

در میان این گروه‌ها، AllSeen Alliance شامل شرکت‌هایی مانند کوالکام، ال‌جی، مایکروسافت، پاناسونیک و سونی بوده و Open Interconnect Consortium پشتیبانی شرکت‌هایی مانند اینتل، سیسکو، GE، سامسونگ و اچ‌پی را در پشت سر دارد.

اگرچه هدف همه این شرکت‌ها یکی است، اما تفاوت‌هایی در روش کار با یکدیگر دارند. به عنوان مثال OIC معتقد است گروه AllSeen Alliance در به‌کارگیری اینترنت اشیا، امنیت و حفاظت از داده‌ها را به اندازه کافی مدنظر ندارد.

هنوز مشخص نیست جنگ میان استانداردهای مختلف به کجا خواهد رسید، اما این احتمال وجود دارد که شاهد سه تا چهار استاندارد ثابت در این زمینه باشیم. به این‌ترتیب در بلندمدت کاربران می‌توانند از تکنولوژی‌های چندگانه بی‌سیم استفاده کنند.

نگرانی از امنیت و حریم شخصی
با توجه به اطلاعاتی که دستگاه‌های هوشمند خانگی، خودروهای هوشمند و دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی پوشیدنی جمع‌آوری از کاربران خود می‌گیرند به نظر می‌رسد خطرات زیادی در زمینه افشا یا سوء‌استفاده از این اطلاعات وجود داشته باشد.

افزایش تعداد اکسس‌پوینت‌های مورد استفاده نیز می‌تواند این ریسک را افزایش دهد. کمیسیون تجارت فدرال نیز نگرانی خود را از این بابت اعلام و پیشنهاد کرده شرکت‌های مختلف از راهکارهایی به‌منظور حفاظت از داده‌های کاربران بهره ببرند، اما هنوز مشخص نیست چه تعداد از شرکت‌های مختلف این هشدارها را جدی گرفته‌اند.

بسیاری از شرکت‌های معتبر اعلام کرده‌اند حریم خصوصی کاربران در این زمینه به یکی از اصلی‌ترین هدف‌های آنها مبدل شده است. به عنوان مثال، اپل شرکت‌های توسعه‌دهنده محصولات برپایه پلت‌فرم HomeKit را موظف کرده از قابلیت رمزگذاری ویژه بهره ببرند. این شرکت همچنین اعلام کرده هیچ‌گونه داده‌ای از کاربران در این زمینه جمع‌آوری نمی‌شود.
کد مطلب: 34259
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام