۰
plusresetminus
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۱

آیا دولت به دنبال افزایش درآمد اپراتورها است؟

ایتنا- این روزها به دنبال طرح وزارت ارتباطات برای کاهش نرخ خدمات اینترنت موبایلی، بهای این سرویس در یکی از اپراتورها افزایش صددرصدی داشته است!
آیا دولت به دنبال افزایش درآمد اپراتورها است؟



این موضوع همچنان کاربران تلفن‌همراه را در بهت و نگرانی فرو برده است. حالا آنها نگران افزایش تعرفه همراه‌اول نیز هستند. افزایش تعرفه‌ای که شاید شوک دو برابری به جیب آنها وارد کرده و باعث شود تا هزینه‌های مخابراتی و ارتباطی به عنوان یکی از هزینه‌های قابل ملاحظه در سبد خانوار دیده شود.


به هر حال اکنون هر خانواده به طور متوسط تا ۴ خط ارتباطی شامل سه خط تلفن همراه و یک خط تلفن ثابت را دارد که مجموع هزینه آنها عدد قابل ملاحظه‌ای می‌شود.

زمانیکه به خصوص در شهرهای بزرگ از جمله تهران تعرفه‌های تلفن ثابت افزایش یافت به خوبی این تغییر قیمت‌ها از طرف همه درک شد. حتی وزیر ارتباطات گفت از طرف وزرای دیگر تحت فشار است که چرا قیمت‌ها تا این حد جهش داشته است. در نهایت اما هیچ چیز تغییر نکرد و قیمت‌ها افزایش یافت.

حالا در کنار افزایش صد در صدی نرخ خدمات اینترنت ایرانسل و نگرانی کاربران همراه‌اول، زمزمه‌های افزایش دوباره نرخ مکالمات تلفن ثابت مطرح شده و وزیر ارتباطات هم موافقت مجدد خود با افزایش مجدد قیمت‌ها را اعلام کرده است.

این موضوع را نیز باید مد نظر داشت که به هر حال ۴۰ درصد از درآمدهای مخابرات و همراه‌اول مستقیما به حساب دولت رفته و بخش دیگر نیز به شکل غیر مستقیم در کار دولت تاثیر گذار است.

شرکت ایرانسل نیز اگرچه به وضوح مشخص نیست چند درصد از درآمدش به حساب دولتی‌ها واریز می‌شود، اما به هر حال از شرکت‌های درآمدزا برای دولت محسوب می‌شود.

لذا به استثنای رایتل که زیانده محسوب می‌شود، افزایش درآمد دو اپراتور دیگر چه در حوزه تلفن ثابت و چه همراه، بر افزایش درآمدهای دولت تاثیر مستقیم دارد. از این رو حالا این پرسش ایجاد می‌شود که فارغ از نگرانی‌های کلامی وزارت ارتباطات و افزایش‌های عملی نرخ خدمات ارتباطی و اینترنتی، آیا دولت به دنبال افزایش درآمد اپراتورها و دولت از جیب مردم است؟

منبع: موبنا - فرشید رضایی
کد مطلب: 33859
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام