۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶

عبور از خان اول فیلترینگ هوشمند

ایتنا- فیلترینگ هوشمند نام طرح آشنایی است که اجرای آن در دولت جدید بار دیگر کلید خورد و وزیر ارتباطات تصمیم جدی برای اجرای حتمی آن گرفت.
عبور از خان اول فیلترینگ هوشمند




ویژگی مهم این طرح این است که از مسدود شدن کامل سایتهایی که ممکن است بخشی از آن شامل محتوای غیراخلاقی یا مجرمانه باشد جلوگیری می‌کند و تنها بخشی که مشمول مصادیق مجرمانه باشد مسدود خواهد شد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، فیلترینگ هوشمند و اجرای هرچه سریع‌تر آن یکی از مهمترین محورهای صحبتهای واعظی - وزیر ارتباطات - در مناسبتهای مختلف بوده است. در عین حال بحث فیلترینگ هوشمند از وزارت ارتباطات فراتر رفته و از قوه قضاییه تا رییس جمهوری نیز درباره آن اظهار نظرهایی کردند.

اما بر اساس گفته‌های واعظی، فیلترینگ هوشمند پروژه‌ای ۱۰ ماهه است که در سه فاز اجرایی می شود، فاز اول این طرح یک ماه، فاز دوم سه ماه و فاز سوم ۶ ماه طول خواهد کشید که چندی پیش طی شدن مرحله اول از مراحل سه گانه این طرح اعلام شد.

به گفته وزیر ارتباطات نزدیک به ۸۵ تا ۹۰ درصد محتوای برخی سایتها، محتوای سالم به حساب می‌آید و با سیستم فیلترینگ هوشمند

می‌توان درصدی از این سایتها که محتوای مجرمانه وغیراخلاقی دارند را مسدود کرد. در روز پایانی هفته گذشته در برخی رسانه‌ها و به نقل از وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاریها درباره روند اجرای فیلترینگ هوشمند اظهار کرده بود که این طرح به صورت آزمایشی در یکی از شبکه‌های اجتماعی در حال اجراست و در صورتی که اجرای آزمایشی فیلترینگ هوشمند موفقیت آمیز باشد تا سه ماه آینده مرحله دوم این طرح نیز اجرایی خواهد شد.

سایت‌های فیلتر شده فیلتر می مانند
با توجه به تعیین مهلت قوه قضاییه به وزارت ارتباطات برای اجرای هرچه سریع‌تر طرح فیلترینگ هوشمند و انتشار برخی مسائل در شبکه های اجتماعی و پیام‌رسانی موبایل در ماه‌های گذشته که باعث بروز برخی نگرانی‌ها شده بود، به نظر می‌رسد اجرای طرح فیلترینگ هوشمند این نگرانی‌ها از قبیل فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی موبایل از بین می‌رود.

اما وزیر ارتباطات روز گذشته آب پاکی را روی دست کاربران اینترنت ریخت و تصریح کرد که حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح فیلترینگ هوشمند قرار نیست شبکه‌های اجتماعی و سایتهای از پیش فیلتر شده قابل دسترس شود. چراکه فیلترینگ این شبکه‌ها در دولت‌های گذشته صورت گرفته و ما در دولت جدید تصمیم گرفته‌ایم که شبکه‌هایی که در حال فعالیت بوده‌اند فیلتر نشوند.

از سوی دیگر پیش از این اظهارنظر قطعی وزیر ارتباطات درباره اجرای طرح فیلترینگ هوشمند شایعات درباره شروع اجرای آن در شبکه های اینرتنتی به گوش می‌رسید که وزیر ارتباطات در این باره اطمینان داد که تا به حال هیچ عکس و صفحه غیرمجرمانه‌ای فیلتر نشده است.

با توجه به گفته‌های وی می توان نتیجه گرفت که گره کور فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در فضای مجازی تنها به دست کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و بازنگری این کارگروه باز می‌شود.
کد مطلب: 33818
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
تنها بخشی که مشمول مصادیق مجرمانه باشد
ما با این مشکل داریم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام